Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo.

Vær helt ærlig. Tenk på situasjoner hvor du har følt deg heldig at du er hvit.

Føler du deg privilegert?

Anonymkode: c0aa7...84e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen situasjoner hvor jeg har følt jeg har fortrinn pga hudfarge.. Men, jeg føler meg priviligert som er norsk. 

Anonymkode: fda9d...491

• Liker 35
Skrevet

Alle som lever i Norge er priviligert, uansett hudfarge.  Har vært på reise i land hvor jeg har tenkt at jeg er heldig som er norsk og kan dra hjem igjen til min trygge tilværelse.  Tror likevel ikke at jeg har koblet det til å være hvit.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei, som hvit er man alltid rasist. Noe de kulørte aldri vil bli stemplet som.

Anonymkode: 817d6...b32

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt over min egen hudfarge før den gangen jeg var i USA og fikk slengt etter meg «fucking white woman» 😑

Har følt meg privilegert for å være «flink pike» på skolen, altså vippet opp isteden for ned karaktermessig siden jeg «jobbet så hardt» 😅 

Anonymkode: 32de3...3eb

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg jobber og vanker i så godt som helhvite miljøer, og der er jeg som alle andre så det er ikke noe jeg ser noe til i det daglige. Har aldri merket noe til at jeg har fortrinn på grunn av hudfargen.

AnonymBruker
Skrevet

Neh. Tror ikke mine forfedre var så privligerte, bo i et kaldt og brutalt isberg med lite mat og sol.

Norge var ikke alltid rikt... 

Men jeg er helt klart heldig som har tak over hodet og tilgang til mat i dagens verden.

Anonymkode: 2b506...cb7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ts må slutte å lese PK propaganda fra USA på nettet... 

Anonymkode: 4ff90...558

• Liker 9
Gjest MyzTeri
Skrevet

Den hvite mannen er vel den i dag som er minst "prioritert". Som kvinne har du alltid "kvinnekortet" og som en eller annen etnisk rase har du alltid det kortet. Men jeg tror ikke du kan bli stort heldigere enn å være hvit OG bo i Norge.

Ja, jeg føler meg heldig som er hvit, det følger en del fordeler med det. Men, jeg er også kvinne (fordeler og ulemper med det), jeg har mørkt hår og mørke øyne med det som kommer med det, jeg er lav osv. Så vi har alle ett eller annet. For oss hvite kvinner blekner det meste til sammenligning med våre medsøstre fra andre deler av verden.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har mistet jobben til fordel for billige asiatere 4 ganger. Har og jobbet rundt i hele verden og blitt behandlet som dritt fordi jeg er hvit.

Anonymkode: 32461...cba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 0fdd8...d95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt for mange politisk korrekte svar her. Jeg ville jo følt meg privilegert hvis jeg har en toppjobb(lege, advokat), og nå uten å dekke til sannheten.

Skrevet

Jeg føler meg ikke priviligert. Jeg ER priveligert.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg føler meg ikke priviligert. Jeg ER priveligert.

Endelig noe konstruktivt her. Noen som ikke dekker til sannheten.

AnonymBruker
Skrevet

Å aldri ha tenkt noe særlig over sin egen hudfarge som hvit er jo å være svært privilegert. Det betyr at du kan leve livet ditt uten å måtte forholde deg til andres negative meninger om din etnisitet, på samme måte som heterofile slipper å tenke over sin legning, menn slipper å føle på kvinneundertrykking, funksjonsfriske slipper å bekymre seg for rullestol-tilgjengelighet, rike slipper å bry seg om at boligprisene øker, og så videre. 

Jeg er hvit, og tenkte aldri på meg selv som spesielt privilegert, helt til jeg ble sammen med en mørkhudet mann og fikk se verden fra hans perspektiv. Og samfunnet fortoner seg ganske annerledes når man har en mørk hudfarge. En drøss med små kommentarer og fordommer som til sammen utgjør en ganske stor belastning. Alt fra gamle damer som flyttet seg bort fra ham på bussen, til at velmenende folk ble oppriktig overrasket over at han hadde høy utdanning. Damer som fnisende spurte meg om det stemte at svarte menn har svær penis, hvite menn som åpenbart syntes det var noe "unaturlig" ved at jeg som hvit kvinne datet en svart mann. Butikkansatte som fulgte ham med argusøyne når han gikk rundt i butikken og kikket. Pluss en haug med andre ting. Det var temmelig sjokkerende å legge merke til hvordan servicenivået på feriesteder, restauranter, butikker og hoteller økte markant med en gang jeg sto ved siden av ham.

Anonymkode: 22621...690

• Liker 19
Skrevet

Ja, jeg er priviligert som er født i Norge som hvit kvinne. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg privilegiert ja. Jeg og min utenlandske venninne søkte på samme jobber med nøyaktig samme erfaringer og kvalifikasjoner. Jeg ble oppringt og tilbudt intervju av 8/10, hun derimot av ingen..

Anonymkode: 9ec45...01e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

....en ting til jeg kom på, som virkelig viste privilegiet; jeg som hvit kunne gjerne stikke bort på butikken en lørdag i slitte bukser og en gammel t-skjorte og føle meg helt chill, men det ville min svarte ekskjæreste aldri gjort. Han kledde seg bestandig veldig ordentlig, fordi som svart blir du fort tatt for å være halvkriminell/gangster-aktig/doplanger om du kler deg slaskete.

Anonymkode: 22621...690

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, som hvit er man alltid rasist. Noe de kulørte aldri vil bli stemplet som.

Anonymkode: 817d6...b32

Åjoda, hvis du reiser litt mer vil du kunne oppleve nok av rasisme mot hvit hud, spesielt i Sør-Afrika - og ja, jeg føler meg ekstremt priviligert som har vokst opp som en hvit, norsk kvinne. Jeg har hatt tatt mange goder for gitt i min ungdom.

Anonymkode: 5d898...f34

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg privilegiert ja. Jeg og min utenlandske venninne søkte på samme jobber med nøyaktig samme erfaringer og kvalifikasjoner. Jeg ble oppringt og tilbudt intervju av 8/10, hun derimot av ingen..

Anonymkode: 9ec45...01e

Synes dette blir litt for dumt... Vi er ikke USA hvor hele landet ble grunnlagt av innvanndrere.

Nordmenn har vært her i flere hundre år, så det er vel ikke så rart at nordmenn er stort sett hvite i dag også...

men det er vel ikke lov å si! Nei, huff... Da er man jo rasist!

Tror du at hvis du hadde flyttet til din venninnes hjemland og søkt jobb, at du hadde automatisk fått den? Nei. De hadde nok søkt etter de som var derfra de også.

Anonymkode: 2b506...cb7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...