Gå til innhold

Test: Er du introvert eller ekstrovert?


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna

https://iform.nu/sunn-livsstil/psykologi/test-er-du-introvert-eller-ekstrovert

Du er introvert

Kjennetegn er at du får energi fra indre liv av tanker, refleksjoner og beslutninger. Du kan føle det forstyrrende og virke overveldende på deg med for mange mennesker på én gang, og foretrekker samtaler som går i dybden med én person av gangen. Du tenker før du svarer og liker ikke raske avbrytelser. Du er ansvarsfull, kreativ og har sterke analytiske evner. 

Hjernen din har lav toleranse for signalstoffet dopamin. Du blir derfor nervøs og utmattet hvis der frigis for mye dopamin, f.eks. ved sosiale begivenheter. Introverte reagerer positivt på det beroligende stoffet acetylcholin, som frigis når du f.eks. leser eller tegner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ekstrovert

Kjennetegn er at du fungerer godt blant mange mennekser og liker å være i sentrum og finner energi i verden omkring deg - det er her du lader opp. Du liker å mange kontakter og snakker lett med fremmede. Du er relativ åpen omkring tanker og meninger og tenker mens du snakker. 

Som ekstrovert har du en høy toleranse for signalstoffet dopamin. Du har behov for mange fysiske og mentale utfordringer, f.eks, å opptre, være sammen med mange folk, kaste deg ut i nye ting, osv. Hjernen belønner deg derfor når du er utadvendt, åpen og energisk.

 

Stemmer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være med andre mennesker, de inspirerer meg. Men etter å ha vært omgitt av folk som snakker høyt og mye de siste dagene, kjenner jeg at det også er godt å bare ta opp telefonen og surfe litt rundt på nett, og sitte alene på hotellrommet om kveldene. Må liksom lade litt opp. Orker ikke å ha på TV engang! 🙂

Syns det er godt å være alene i perioder fordi jeg oftest har folk og trafikk og liv og røre rundt meg til daglig, så når jeg får mulighet til å være på landet i perioder syns jeg det er helt nydelig også. Kommer til å være omgitt av stor slekt om et par dager, og da blir det veldig sosialt. Derfor er det godt å vite at jeg skal være på en gård i mitt eget selskap en tid når jeg kommer hjem. 

Jeg er ikke introvert, men setter pris på ro og fred i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels intovert, men har en jobb jeg er ekstovert i og nyter det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...