MammaMums Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Hvordan løper dere i terreng? Sånn vanlig - litt flatt, litt opp og litt ned.. Altså hvor lander dere på fotsålen - hæl, foran eller flatt på foten? Hvordan puster dere? Jeg har forsøkt å puste som en tidligere nevnte; inn på ene landingen ut på andre - men da ble det bare helt svimmelt oppi hodet gitt. Ble til hyperventilering .. Sikkert fordi jeg ikke er så høy (163 cm) og har litt korte bein.. Da blir stegene kjappe og pustingen holdt på å ta livet av meg 😂😂😂 Andre råd? Setter pris på respons- jeg er hekta på løping nå, men må ta det litt rolig fordi jeg har klassisk gått for hardt ut🥴 Litt tendenser til løperknee på venstre 🙈 Håper jeg kan trene styrke med begynnende løperkne, forresten? Sånn sirkel styrke i sal på senter? Hva tror dere? Ble to ting på en gang det her plutselig 🙊
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Jeg løper nesten utelukkende i terreng og på grusveier med mye bakker, og har vel en intuitiv "teknikk" når jeg løper. Lander på forfot/midtfot, tar korte steg opp bakker, og lener meg litt forover (men ikke for mye) både opp og ned bakker. Pustingen går litt av seg selv. Puster rolig på flate partier, men i bratte bakker så bruker man jo mer energi, og da går pusten raskere. Så blir den jevnere igjen naturlig etter bakken. Tror jeg hadde blitt litt stresset av å tenke for mye på pusteteknikk. Terrengløping har gjort meg mye sterkere i beina. Da jeg begynte med dette for to år siden så var ikke musklene sterke nok, og jeg opplevde en del kneproblemer. Men med å ta det rolig, og bygge opp volumet gradvis så har jeg styrket musklene rundt knærne slik at leddene er beskyttet. Har aldri vondt nå lenger selv om jeg løper rundt 50 km i uken i terreng. Anonymkode: 528cd...675 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Hei, Midt råd er å gjør det som er naturlig for deg. Korte små steg, ikke tenk på pust. Pust normalt som du føler for det. Det er kjempefint å løpe i terreng da du får trent styrke og støttemuskelatur i kropp, kondisen kommer etterhvert. Blir oftte naturlige intervaller i terreng. Er tyngre og litt mer krevende å løpe i teknisk terreng enn det er på asfalt. Tenk mindre og løp mer 🙂 Bestem deg på forhånd hvordan type treningstur du skal ha, om du skal løpe fort eller om du skal løpe rolig. Hold deg til planen 🙂 Jeg kan anbefale denne artikkelen for dine begynnende problemer med kne:https://www.trening.no/helse/9-av-10-ble-kvitt-problemer-med-loperkne/ Anonymkode: 4d9bd...549 2
MammaMums Skrevet 8. juni 2019 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Midt råd er å gjør det som er naturlig for deg. Korte små steg, ikke tenk på pust. Pust normalt som du føler for det. Det er kjempefint å løpe i terreng da du får trent styrke og støttemuskelatur i kropp, kondisen kommer etterhvert. Blir oftte naturlige intervaller i terreng. Er tyngre og litt mer krevende å løpe i teknisk terreng enn det er på asfalt. Tenk mindre og løp mer 🙂 Bestem deg på forhånd hvordan type treningstur du skal ha, om du skal løpe fort eller om du skal løpe rolig. Hold deg til planen 🙂 Jeg kan anbefale denne artikkelen for dine begynnende problemer med kne:https://www.trening.no/helse/9-av-10-ble-kvitt-problemer-med-loperkne/ Anonymkode: 4d9bd...549 Takk for kjempebra link👍👍Og veldig gode råd!! Jeg skal gå tilbake til å ikke tenke, bare gjøre😅 Prøve å bli litt bevisst på hvordan jeg setter ned foten, tror nemlig jeg lander mest på hæl.. Vet ikke om det er riktig eller feil i terreng, men leste i en artikkel at på mølle skal man lande med forreste del av foten .. Og med stigning på 1-2. Skal sjekke neste gang jeg er på mølla, tror jeg lander litt på hælen der også...
MammaMums Skrevet 8. juni 2019 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg løper nesten utelukkende i terreng og på grusveier med mye bakker, og har vel en intuitiv "teknikk" når jeg løper. Lander på forfot/midtfot, tar korte steg opp bakker, og lener meg litt forover (men ikke for mye) både opp og ned bakker. Pustingen går litt av seg selv. Puster rolig på flate partier, men i bratte bakker så bruker man jo mer energi, og da går pusten raskere. Så blir den jevnere igjen naturlig etter bakken. Tror jeg hadde blitt litt stresset av å tenke for mye på pusteteknikk. Terrengløping har gjort meg mye sterkere i beina. Da jeg begynte med dette for to år siden så var ikke musklene sterke nok, og jeg opplevde en del kneproblemer. Men med å ta det rolig, og bygge opp volumet gradvis så har jeg styrket musklene rundt knærne slik at leddene er beskyttet. Har aldri vondt nå lenger selv om jeg løper rundt 50 km i uken i terreng. Anonymkode: 528cd...675 Hehe- jeg ble det- skikkelig stressa av å prøve å holde styr på pusten 😂 Svimmel og 🥴 Dæggern - du løper laaaangt 🏆
MammaMums Skrevet 9. juni 2019 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Midt råd er å gjør det som er naturlig for deg. Korte små steg, ikke tenk på pust. Pust normalt som du føler for det. Det er kjempefint å løpe i terreng da du får trent styrke og støttemuskelatur i kropp, kondisen kommer etterhvert. Blir oftte naturlige intervaller i terreng. Er tyngre og litt mer krevende å løpe i teknisk terreng enn det er på asfalt. Tenk mindre og løp mer 🙂 Bestem deg på forhånd hvordan type treningstur du skal ha, om du skal løpe fort eller om du skal løpe rolig. Hold deg til planen 🙂 Jeg kan anbefale denne artikkelen for dine begynnende problemer med kne:https://www.trening.no/helse/9-av-10-ble-kvitt-problemer-med-loperkne/ Anonymkode: 4d9bd...549 Sånn- da var jeg nede på treningssenteret i går- og prøvde ut de øvelsene der👍 det kjentes bra ut- tror på det de forska frem der🤓 Nå skal de legges inn i fast program. Igjen; takk for linken 🙏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå