Gå til innhold

Svar meg... Rotfylt tann som er vond

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vondt i en rotfylt tann med krone. Vært hos tannlegen idag, han så ingenting på røntgen. Men sa at det kunne være betennelse i startgropen. Må se det an.

Hvordan kjennes det ut dersom man får betennelse i en tann som er rotfylt? Bare vært tull og tøys etter jeg fikk min krone. Ble råttent under kronen. Rotfylte: nå svake smerter. Tannen er ikke bra. 

Takk for svar.

Anonymkode: f2902...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det skal vel ikke være smerter i tannen etter at den er rotfylt. Da er tanna død. Var det i dag den ble rotfylt? 

Dersom tannlegen ikke har fått vekk alt av betennelse under rotfyllingen kan det fortsette å gjøre vondt (siden den enda er betent). Det virker som om du har hatt en del problemer med denne tanna, så jeg ville gjettet (uten noen form for kompetanse) at det fremdeles befinner seg noe betennelse inni der. Et annet alternativ er at betennelsen har spredd seg til en nabotann, men en skulle tro at tannlegen ville ha oppdaget noe sånt på bildene. 

Jeg har mange rotfylte tenner og har aldri hatt noe smerte i dem etterpå. 

Anonymkode: 11d72...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det samme og kjenner flere som har gjort det også. Det er sånn at ikke alle rotfyllinger er vellykket. Det kan fremdeles være en betennelse der, fordi det er sprekker i tannen bl.a. Hos meg måtte jeg gjennom en rotspissamputasjon for å stanse smertene etter rotfyllingen. Dette gjorde at smertene forsvant. Men et par år etterpå sprakk faktisk tannen og måtte trekkes... Så alle disse inngrepene i en tann svekker den slik at den kan ødelegges tidligere enn tenner uten inngrep.

Du bør gå tilbake til den som gjennomførte rotfyllingen. Var det ikke en spesialist, bør du bestille time hos spesialist. Jeg lar aldri min vanlige tannlege gjøre en rotfylilng, det er skikkelig vanskelig arbeid som bare de med spesialistutdannelse bør gjøre.

Anonymkode: eb5a6...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var hos spesialist og rotfylte tanna. Det er ingen garanti. Tanna mi er øm fremdeles 1 år etter. 

Anonymkode: 5d183...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...