Gå til innhold

Oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring om litt under en mnd. Har hatt 3 kjøretimer + glattkjøring og langkjøring. Er det veldig kort tid til? Blir så stressa og er så sykt nervøs! Men nå skal jeg jo ha hvert fall 5(kanskje 6) kjøretimer før oppkjøring da. 

Noen som kan hjelpe meg å roe ned nervene? Er redd for å glemme å sjekke speilet ut av en rundkjøring, å kjøre litt for fort i nedoverbakke, eller å bremse for mye i en bratt bakke..

Anonymkode: c138c...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut av rundkjøring så ser du i blindsona om det kommer en bil, brems på gir i nedoverbakker og bruk bremsen også om du må det. Selv om andre biler ikke bremser i bratte nedover bakker og kjører over grensa så skal man holde fartsgrensa så bruk bremsen for å ikke havne over.

Om du har kjørt mye på privaten + de kjøretime hos skole så tror jeg du klarer deg fint. 

Anonymkode: c6518...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres uproblematisk ut. 

Hva ser du etter i speilet på vei ut av rundkjøringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om andre biler ikke bremser i bratte nedover bakker og kjører over grensa så skal man holde fartsgrensa så bruk bremsen for å ikke havne over.

Bare pass på å se til helvete å bruke høyre-feltet for disse som gjør dette.. Forbanna irriterende å ta igjen en tulling i venstrefeltet når det er masser av plass i høyrefeltet.. 

Jeg sparer en god del drivstoff om jeg kan øke hastigheten med 10km/t før bakken.. (Ligger normalt på 2-4 liter per mil i oppoverbakker) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Høres uproblematisk ut. 

Hva ser du etter i speilet på vei ut av rundkjøringer?

Andre kjøretøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Andre kjøretøy? 

Hvilket felt ligger du i da og hvilken retning kjører du i?

Jeg ser mange som sjekker speil symbolsk, uten å se etter noe. Hvis man skal til venstre, ligger i innerste felt og vil kjøre ut i ytterste felt er jo speil og blindsone et must. Men skal man rett fram, følger hovedregel og ligger i høyre felt, er det jo fint lite relevant i høyrespeil hvis man er plassert riktig. Sjekke siden rett før/etter man passerer utkjøringen før er selvsagt nødvendig.

Men det er jo noe man må vurdere fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvilket felt ligger du i da og hvilken retning kjører du i?

Jeg ser mange som sjekker speil symbolsk, uten å se etter noe. Hvis man skal til venstre, ligger i innerste felt og vil kjøre ut i ytterste felt er jo speil og blindsone et must. Men skal man rett fram, følger hovedregel og ligger i høyre felt, er det jo fint lite relevant i høyrespeil hvis man er plassert riktig. Sjekke siden rett før/etter man passerer utkjøringen før er selvsagt nødvendig.

Men det er jo noe man må vurdere fra sted til sted.

Jeg fikk beskjed av kjørelæreren på klasse C/CE og alltid sjekke høyre speil selv om jeg f.eks lå i høyre felt allerede.. Litt 🤷‍♀️ for meg, men det er nok en grunn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Jeg fikk beskjed av kjørelæreren på klasse C/CE og alltid sjekke høyre speil selv om jeg f.eks lå i høyre felt allerede.. Litt 🤷‍♀️ for meg, men det er nok en grunn. 
 

Hehe, plasserer du deg likt med en semi som i en personbil? Putt meg på en 125cc så skal jeg klare å skivse meg mellom enhver semi og kanten på en enkel måte. Biler blir litt mer knotete. 

Husk at 16åringer ikke skjønner trafikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hehe, plasserer du deg likt med en semi som i en personbil? Putt meg på en 125cc så skal jeg klare å skivse meg mellom enhver semi og kanten på en enkel måte. Biler blir litt mer knotete. 

Husk at 16åringer ikke skjønner trafikk. 

Det var snakk om avkjøringsfeltet fra motorveien.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Det var snakk om avkjøringsfeltet fra motorveien.. :P 

Da er det jo ganske anderledes enn en rundkjøring. Der ville jeg absolutt sjekket speil og blindsone uansett hva jeg kjører. 

Noen motorsykler liker seg utfor hvitlinjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Da er det jo ganske anderledes enn en rundkjøring. Der ville jeg absolutt sjekket speil og blindsone uansett hva jeg kjører. 

Noen motorsykler liker seg utfor hvitlinjen. 

Om de legger seg der fortjener de omtrent å bli kjørt ned.. Og ja, jeg kjører MC selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Om de legger seg der fortjener de omtrent å bli kjørt ned.. Og ja, jeg kjører MC selv.. 

Spørsmålet er vel heller om du fortjener skyldfølelsen for å ha drept dem. Selv om man ikke har skyld er det mange som ikke kommer seg ut på veien igjen. Jeg kjenner lastebilsjåfører som har blitt påkjørt av noen som vil ta selvmord som aldri klarte å kjøre igjen. Fortjener du det?

Det at man vet at man ikke er skyldig moralsk eller juridisk hjelper lite, man vil fortsatt spørre seg selv: "hva om jeg hadde sjekket?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Spørsmålet er vel heller om du fortjener skyldfølelsen for å ha drept dem. Selv om man ikke har skyld er det mange som ikke kommer seg ut på veien igjen. Jeg kjenner lastebilsjåfører som har blitt påkjørt av noen som vil ta selvmord som aldri klarte å kjøre igjen. Fortjener du det?

Det at man vet at man ikke er skyldig moralsk eller juridisk hjelper lite, man vil fortsatt spørre seg selv: "hva om jeg hadde sjekket?"

Nei det er sant.... Men folk som gjør idiotiske ting fortjener idiotiske ting. 
Men så er det viktig å poengtere at å bli kjørt ned ikke er det samme som å dø av det.. 

Tenker at et par av syklistene man ser daglig fortjener å få sykkelen vraka sånn de kjører.. Ønsker selvfølgelig ikke at det skal skje noe med dem.. Et par skrammer holder, nok til å skremme vettet av dem.. 

Når motorsyklister gjør idiotiske ting, som å filtrere mellom høyre/midtre felt, eller kjøre utenfor veien så ja.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei det er sant.... Men folk som gjør idiotiske ting fortjener idiotiske ting. 
Men så er det viktig å poengtere at å bli kjørt ned ikke er det samme som å dø av det.. 

Tenker at et par av syklistene man ser daglig fortjener å få sykkelen vraka sånn de kjører.. Ønsker selvfølgelig ikke at det skal skje noe med dem.. Et par skrammer holder, nok til å skremme vettet av dem.. 

Når motorsyklister gjør idiotiske ting, som å filtrere mellom høyre/midtre felt, eller kjøre utenfor veien så ja.. 

Moped mot lastbil mefører sjeldent et par skrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Moped mot lastbil mefører sjeldent et par skrammer.

Det er sant.. beste er vel om ingen blir påkjørt.. Men mye rart der ute.. 


Nå er det stor forskjell i å gjøre noe og å tenke det da, heldigvis.. Selv om mange her inne mener det er samme tingen.. 
Handlinger sier mer enn meninger.. Alle meninger er tillatte, til og med om ulovlige ting.. En mening er ikke en handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...