Gå til innhold

Motorsykkel lappen? Noe for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen vil så gjerne at jeg skal dele hans hobby. Nå vil han jeg skal ta motorsykkel lappen. Har kjørt litt moped (ala vespa) og har lappen på bil.

Noen som er erfaring med hvor mye det kan koste og om det er vanskelig.

Har så lyst å glede han, selv om det ikke er noe jeg har drømt om.

Han vil både betale lappen og kjøpe sykkel til meg, men jeg kunne allikevel likt å hatt en viss ide om hva det innebærer.

Alle råd og tips taes imot med 

Anonymkode: cae59...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23-30.000kr. avhengig om du øver mye privat og ikke stryker på teori eller oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsykkellappen skrives i ett ord.

Anonymkode: e02b6...abb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du på med ham nå? Ser det gøy ut å kjøre? 

Jeg kjører motorsykkel selv. Elsker det. Det er noe helt annet å kjøre sykkel enn bil. Opplevelsen altså. Opplevelsen når man drar på tur.

Skal han kjøpe sykkel til deg, ta deg god tid til å finne rett sykkel for deg. Har sett altfor mange damer som velger sykkel etter mannens ønske. Det blir mange ganger bare noen få turer før sykkelen parkeres for godt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror kanskje jeg skal prøve noen før det blir kjøp. Blir vel litt som å kjøpe sofa. Er ikke alltid det som ser pent ut som er bra å sitte på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har tatt klasse B før 19 januar 2013. Då kan du kjøre trehjulsmotorsykkel.

Kan ein Can-am Spyder være eit alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Dodge skrev:

Viss du har tatt klasse B før 19 januar 2013. Då kan du kjøre trehjulsmotorsykkel.

Det visste jeg ikke. Takk for tipset. Det skal undersøkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Dodge skrev:

Alle kan da kjøre can-am spyder, den går på B-førerkort.. Eller? 

Neever mind, googlet nettopp 😄 :P 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AndreasBR skrev:

Alle kan da kjøre can-am spyder, den går på B-førerkort.. Eller? 

Neever mind, googlet nettopp 😄 :P 

Utvidede førerrettigheter i klasse B.

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+(klasse+B+og+B+96)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dodge skrev:

Utvidede førerrettigheter i klasse B.

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+(klasse+B+og+B+96)

Som skrevet, googlet og fant ut av det. Beklager at leseferdighetene ikke er på topp :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du kan jo kjøre 3-hjuling på b-lappen, men det gir egentlig ingen mc-feeling å kjøre på 3 hjul. 2 hjul er tingen, men jeg tror det fordrer at du faktisk har lyst selv, for det er litt jobb og mye trening som ligger i bunnen. Finn en rimelig sykkel som passer akkurat deg, og ikke hør på mannen om hva han tenker er bra greier. Du må ha noe som passer din størrelse, ønsket sittestilling og som du føler deg trygg på. Velg også sykkel utfra hvilket bruk du skal ha den til. Skal du hovedsaklig kjøre lange turer, velg komfort. Bykjøring og småturer, velg lettkjørt. 

Lappen er en dyr affære, alt fra 18-30.000 avhengig av hvor mange timer du trenger på kjøreskole. Du er jo i den heldige situasjon at du har en mann du kan øvelseskjøre privat med, og mengdetrening er litt alfa og omega. Selv etter du har fått førerkort må det trenes og terpes på ting, for man blir aldri utlært. Men...når alt dette er i boks...da er det herlig å kjøre egen sykkel. Det er kos å sitte bakpå, bevares, men følelsen av å suse rundt for egen maskin er vidunderlig! Garanterer nesten at du ikke kommer til å angre!

Anonymkode: 2de43...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...