Gå til innhold

Mattegåte - klarer du denne?


LittleMermaid

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev:

5 dager

Den tok du lett

En gammel dame bor alene i et hus som ligger langt inne i skogen. Hun ser nesten ikke mennesker, men hun har mange katter, høner og undulater som lever sammen i fordragelighet.

En dag ble hun spurt av en journalist om hvor mange dyr hun hadde. Hun sa med et lurt smil "Her i dyrehagen min - jeg regner meg selv som et av dyra - er det 30 hoder og 86 bein og det er tre ganger så mange høner som undulater, mer sier jeg ikke#

Hvor mange er det av hvert slag i huset?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Nietsoj skrev:

Den tok du lett

En gammel dame bor alene i et hus som ligger langt inne i skogen. Hun ser nesten ikke mennesker, men hun har mange katter, høner og undulater som lever sammen i fordragelighet.

En dag ble hun spurt av en journalist om hvor mange dyr hun hadde. Hun sa med et lurt smil "Her i dyrehagen min - jeg regner meg selv som et av dyra - er det 30 hoder og 86 bein og det er tre ganger så mange høner som undulater, mer sier jeg ikke#

Hvor mange er det av hvert slag i huset?

86=(x*4)+(30-x)*2

X=13 (katter) 

1 dame

30-13-1=16

16/4=4 (undulater) 

4*3=12 (høner) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Kari hadde bursdag fikk hun en nyfødy hundehvalp som het Labben. Ettersom hunder eldes 7 ganger så raskt som mennesker, syntes Kari det var merkelig å tenke på at Labben på en måte "innhentet" henne i alder.

1. januar 2010 var hun tre ganger så gammel som Labben, men 1. januar 2017 var Labben dobbelt så gammel som henne. Hvor gammel var Kari da hun fikk Labben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nietsoj skrev:

Da Kari hadde bursdag fikk hun en nyfødy hundehvalp som het Labben. Ettersom hunder eldes 7 ganger så raskt som mennesker, syntes Kari det var merkelig å tenke på at Labben på en måte "innhentet" henne i alder.

1. januar 2010 var hun tre ganger så gammel som Labben, men 1. januar 2017 var Labben dobbelt så gammel som henne. Hvor gammel var Kari da hun fikk Labben?

20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Skal det være på den måten... 

Siden 14% er fett vil maks 86% være kjøttdeig. 

Så da tenker du kanskje 86g kjøttdeig pr 100g kjøpt. 

Og da blir det 688g kjøttdeig som er kjøpt (eller 344)

Nei, jeg tenkte på at etter den er stekt veier den 200-230 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Gamle Smukka skrev:

Nei, jeg tenkte på at etter den er stekt veier den 200-230 gram.

Men man har fortsatt kjøpt 400g!

Om du hadde gitt halvparten til naboen, endrer ikke det at du faktisk kjøpte 400g.

Samme gjelder for steking eller hva du enn gjør. Du har fortsatt betalt for 400g i butikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

20

Du er jammen veldig gløgg

Samuel er glad i småfugler og henger ofte ut fettkuler til de, slik at de kan klare seg gjennom vinteren.

En dag henger han ut en fettkule som fuglene spiser jevnt av, og kula er spist opp på 8 døgn. Etter hvor mange døgn var diameteren på fettkula blitt halvparten av den opprinnelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nietsoj skrev:

Du er jammen veldig gløgg

Samuel er glad i småfugler og henger ofte ut fettkuler til de, slik at de kan klare seg gjennom vinteren.

En dag henger han ut en fettkule som fuglene spiser jevnt av, og kula er spist opp på 8 døgn. Etter hvor mange døgn var diameteren på fettkula blitt halvparten av den opprinnelige?

1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om volum, og fuglene spiser ikke halvparten av kula hver dag. Kula innholder mat for 8 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...