Gå til innhold

Flere som opplever ubehagelige kunder/folk på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt i butikkjobb og gjør så godt jeg kan. Er alene de siste 3 timene før stenging. De siste ukene har jeg hatt en mann innom som aldri handler, han bare kommer for å prate. Det var hyggelig i starten men nå syns jeg at det begynner å bli plagsomt og ubehagelig. Utifra hvordan han prater tenker jeg at det er snakk om et psykiatrisk tilfelle. Han snakker om merkelige ting og når jeg takker for praten og fortsetter å jobbe blir han ofte bare stående i lange tider å stirre på meg. Typisk at han som regel kommer når jeg er alene på jobb! Flere som er plaget med dette? Og hva gjør man?? 

Anonymkode: 9a323...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplever stadig vekk, har jobbet 14 år i butikk. Har dere ransalarm? Du bør be butikksjefen i å installere/få en slik en. Når du trykker på den kan nærmeste vekter høre den (du hører ikke alarmen i butikken) så kan vekteren komme å hjelpe, ikke bare for ran men for ubehagelige personer også. 

Anonymkode: b6559...3da

AnonymBruker
Skrevet

Skjer hele tiden i de fleste bransjer. Det du gjør der og da er selvsagt å tilkalle vekterne dere er tilknyttet, som så tar en forebyggende prat med mannen. Vektere jobber mer med psykiske tilfeller enn med ran, for det er mye rart der ute. 

Men siden du ikke er i situasjonen her og nå så er det du gjør først av alt å snakke med sjefen om denne personen. Kanskje er han bare en ensom ufarlig raring som er kjent over flere år og som ikke utgjør et problem.

Anonymkode: f1d77...8e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjer hele tiden i de fleste bransjer. Det du gjør der og da er selvsagt å tilkalle vekterne dere er tilknyttet, som så tar en forebyggende prat med mannen. Vektere jobber mer med psykiske tilfeller enn med ran, for det er mye rart der ute. 

Men siden du ikke er i situasjonen her og nå så er det du gjør først av alt å snakke med sjefen om denne personen. Kanskje er han bare en ensom ufarlig raring som er kjent over flere år og som ikke utgjør et problem.

Anonymkode: f1d77...8e3

Hva slags utdanning har de som kvalifiserer dem for den jobben? Har sett flere ufine vektere i Oslo sentrum hvor folk blir behandlet som søppel fordi de er narkomane eller preget på en eller annen måte.

Anonymkode: c22ff...6ff

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags utdanning har de som kvalifiserer dem for den jobben? Har sett flere ufine vektere i Oslo sentrum hvor folk blir behandlet som søppel fordi de er narkomane eller preget på en eller annen måte.

Anonymkode: c22ff...6ff

Det personen antageligvis mente var at vektere i større grad kommer borti situasjoner som omhandler psykisk syke mennesker, enn de kommer bort i ran. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd mange ubehagelige mennesker i mitt yrke som frisør. Både folk som var tydelig rusa, psykiatriske pasienter og menn som gjør seksuelle tilnærmelser når du står bøyd over dem i vasken. 

Jeg har større toleranse for de som er psykisk syke eller har en form for utviklingshemning. Er faktisk mer redd de som er tilsynelatende normale, men plutselig kan begynne å skjelle deg ut fordi de ikke er fornøyd med det du gjør.

Anonymkode: 3189b...a13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Når jeg var 19 år jobbet jeg i en matbutikk. Var en mann som kom daglig og var pågående. Fortalte ting som avslørte at han hadde søkt meg opp på nettet og ble mer og mer ubehagelig med tiden. Dette er snakk om en mann som var i 50-årene. 

Til slutt fikk jeg nok og skjelte han ut når jeg var på jobb. Var selvsagt alene og ingen andre kunder i butikken. 

Han sto der å ristet stakkars😅 Kom aldri tilbake igjen. 

Anonymkode: 45e91...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Ja det har jeg opplevd. For en del år siden jobbet jeg i en kiosk, og var da ofte alene på kveldstid. Det var en mann som tydeligvis var psykisk syk som ofte kom når jeg var alene, og ville prate. Jeg pratet alltid med han, passet på å holde en hyggelig tone. Han var aldri truende, men det kunne være ubehagelig å være alene med han, da han sa så mye rart at jeg lurte på om han var ruset. 

Vi hadde alarm under kassa, og det var jo litt trygghet i. Har dere det? 

Anonymkode: 43947...e54

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i min ungdom på en bensinstasjon på nattestid. Da dukket det omtrent alltid opp en eldre mann med åpenbare psykiske problemer som skulle kjøpe røyk klokka 2-3 om natten. Vi bruker luke om natten, så han slapp jo ikke inn. Men han hadde alltid en syk fortelling å fortelle hver gang, og stod der gjerne i en halvtime å snakket. Kunne begynne å snakke om alt fra utenrikspolitikk, til at staten prøvde å lure i han medisiner. For min del, så tok jeg det ganske rolig og stod der og jattet med i noen minutter, før jeg unnskylder meg med at jeg må vaske eller fylle på varer, og da var samtalen over. Samtidig står han utenfor luken og prater med seg selv, noen meter bortenfor. Noen kolleger syns det var ubehagelig at han var så påtrengende, spesielt midt på natta. 

Anonymkode: ab655...c2d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jobber i et område med mange pensjonister og kommunale hjem så blir alltid litt av hvert. Verste var en mann som skrek til meg om masse rart, det ga ikke mening egentlig. Ubehagelig var det, og kunne ikke tilkalle hjelp for var helt ny, alene og satt ut. Heldigvis dro han etterhvert. 

Anonymkode: 27e20...59c

Skrevet

Jobber som resepsjonist og har mange sånne ensomme mennesker som kan stå å snakke i flere timer. Man må jo liksom bare høre på de (til en viss grad) for servicen sin del. Men er noen ubehagelige så finner jeg på unnskyldninger om at jeg må gå ett annet sted eller noe sånt. Du skal ihvertfall ikke føle deg utrygg på jobb - så snakk med sjefen din! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Dumme ting kunder sier"

Denne tråden er flere år gammel nå. Men fremdeles ganske aktiv...       

:mynona:

Anonymkode: 27b82...40e

Skrevet

Jeg jobber egentlig i helsevesenet, men for noen år siden da barna var små så jobbet jeg i en butikk for å slippe tredelt turnusjobbing. 

Denne butikken lå i et kjøpesenter som hadde åpent til kl 20. Ikke lenge etter at jeg begynte der så kom det en mann innom med jevne mellomrom, kjøpte aldri noe, bare kikket rundt og snakket. Greit nok det, men dette ble mere og mere intenst. Jeg snakket såklart til han, aldri flørting fra min side, men vanlig kundevennlighet.  Han kartla turnusen min og begynte å komme innom rett før jeg skulle stenge (vi var alltid bare en på jobb de siste timene). 

Dette ble bare mere og mere ubehagelig, og det toppet seg en kveld da han heiv seg inn under gitteret på inngangspartiet (vi kjørte alltid gitteret halvveis ned når vi stengte pga tok kasseoppgjør og slukket lys etter kl 20 og måtte selv gå ut via gitteret når vi stengte). Fikk ei venninne til å komme de kveldene jeg jobbet til kl 20 pga han kom hver eneste kveld når jeg var på jobb. Sa fra til daglig leder tilslutt, og etter det så kom det en vekter hver gang jeg hadde stengevakten. Tilslutt så endte det med at han fikk forbud mot å vise seg på senteret. Han ga seg heldigvis etterhvert, men det var utrolig ubehagelig det halvåret det pågikk. Jeg hadde som sagt aldri oppmuntret han, avviste alle forsøk på flørt og tilnærming veldig konkret og rett ut. 

Og; nå er jeg sjelden ute på byen lengre, men da jeg var det så opplevde jeg ofte pårørende til pasienter som jeg hadde ansvar for som flørtet og ville spandere drikke. Litt sjokkert over hvor lett enkelte tar på det når man er gift eller i et forhold, men setter det på kontoen «når alkoholen går inn går vettet ut». Sier alltid nei til å bli påspandert, minus en gang da en mann tydeligvis var ute å feiret et eller annet med kompisene sine, oppdaget meg og kom bort med ei flaske rødvin og to glass til venninna mi og meg, og sa «belønning for den jobben du gjør, kos dere» før han gikk tilbake til vennene sine. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...