Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har fått utbetalt feriepenger i dag siden vanlig utbetalingsdag faller på 2. pinsedag? Hvor mye ble det? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke før om uke.

Anonymkode: 8aed5...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får på vår vanlige dato som er 12. Altså kommende onsdag. Får rundt 140 000. 

Anonymkode: 7e65c...989

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får på vår vanlige dato som er 12. Altså kommende onsdag. Får rundt 140 000. 

Anonymkode: 7e65c...989

Jeg får selv 180000 i feriepenger.

Anonymkode: 96a0d...7af

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange med store lønninger her, flott å se at det er mulig å tjene bra her i landet, det er helt sikkert fortjent :)

Selv får jeg ikke mer enn 115.000, eller har fått, utbetaling var jo i dag :)

Endret av Hedersbrukeren
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber dere med som får så mye i feriepenger? Årslønn?

Anonymkode: e1f78...cf4

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hva jobber dere med som får så mye i feriepenger? Årslønn?

Anonymkode: e1f78...cf4

Årslønnen kan man estimere seg fram til. Det vanlige er at feriepenger er 12 % av feriepengegrunnlaget, men fordi man i så fall må trekke fra den femte ferieuka, så kan man si at det sånn ca. er slik at man finner årslønn brutto gjennom å gange feriepengene med 10. Men bare sånn ca. :)

For mitt vedkommende jobber jeg innen finans :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle likt å hatt en månedslønn på 100 000... DET hadde vært drømmen

Anonymkode: 89d1a...961

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min mann fikk i dag, og jeg står egentlig som et stort spørsmålstegn. Han fikk både lønn og feriepenger. (Første gang han har fått feriepenger av arbeidsgiver, for begynte i fjor.) Jeg trodde at det ble trukket 5 uker ferie av juni lønnen. 

Innebærer ikke dette at han ikke vil få lønn når det er ferie? Han skal først ha ferie i september. Han har fast jobb, 50%,men jobber som regel 100%. Ser ikke at det er trukket en eneste krone for ferie. 

Anonymkode: 0ef51...225

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann fikk i dag, og jeg står egentlig som et stort spørsmålstegn. Han fikk både lønn og feriepenger. (Første gang han har fått feriepenger av arbeidsgiver, for begynte i fjor.) Jeg trodde at det ble trukket 5 uker ferie av juni lønnen. 

Innebærer ikke dette at han ikke vil få lønn når det er ferie? Han skal først ha ferie i september. Han har fast jobb, 50%,men jobber som regel 100%. Ser ikke at det er trukket en eneste krone for ferie. 

Han blir trukket når han er på ferie. Altså i september vil han få redusert lønn.

Anonymkode: 96a0d...7af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Årslønnen kan man estimere seg fram til. Det vanlige er at feriepenger er 12 % av feriepengegrunnlaget, men fordi man i så fall må trekke fra den femte ferieuka, så kan man si at det sånn ca. er slik at man finner årslønn brutto gjennom å gange feriepengene med 10. Men bare sånn ca. :)

For mitt vedkommende jobber jeg innen finans :)

Jobber du innen finans og evner ikke å beregne nøyaktig årslønn utifra feriegrunnlaget på en bedre måte? 

Normalt vil den ordinære satsen være 12%, og da tar man altså feriepengegrunnlaget og deler dette på 0,12. 

For eksempelet med 180 000 i feriepenger, har personen 180000/0,12 = 1 500 000 kr i årslønn. 

Anonymkode: ce089...3c9

• Liker 6
Skrevet

😂😂😂

Sånn ja. Man lager en tråd for deretter å juge om hva man jobber med og hvor mye man tjener 

😂😂😂😂😂😂😂

• Liker 17
Skrevet (endret)

Jobber du innen finans og evner ikke å beregne nøyaktig årslønn utifra feriegrunnlaget på en bedre måte? 

Normalt vil den ordinære satsen være 12%, og da tar man altså feriepengegrunnlaget og deler dette på 0,12. 

For eksempelet med 180 000 i feriepenger, har personen 180000/0,12 = 1 500 000 kr i årslønn. 

Ikke helt rett for det blir trukket for 5e ferieuke også.. så de kommer ikke med i ditt regnestykke, men nært er det

Endret av Akay
  • Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Trekkes når han har ferie. Sånn er det for meg også, fordi jeg har ny arbeidsgiver, og derfor i systemet har "ferie uten lønn" (dvs ferie uten tilstrekkelig feriepenger fra samme arbeidsgiver). Da trekker de ikke lønn før måneden jeg har ferie. Neste år trekkes jeg i juni uavhengig av når ferien er, fordi jeg da har "ferie med lønn". 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Flere som har fått utbetalt feriepenger i dag siden vanlig utbetalingsdag faller på 2. pinsedag? Hvor mye ble det? :)

Det ble 18 000 mer enn vanlig lønning. 

Anonymkode: ba665...040

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar dessverre helt feil :)

For det første får man ikke årslønn om man dividerer feriepengene med 0,12, man får feriepengegrunnlaget. Det er ikke det samme :)

Og her var det hva man fikk utbetalt det var snakk om. Du har helt glemt at man trekker fra den femte ferieuka, selv om jeg nevnte dette i innlegget du siterte.

Om man får 180.000 utbetalt i feriepenger, har fem ferieuker, så er brutto årslønn langt høyere enn 1.500.000, som er hva du antyder.

Men jeg kan bruke meg selv som eksempel. I hovedjobben min fikk jeg 111.000 utbetalt i feriepenger, ser her bort fra de rundt 4000 fra et annet engasjement. Men selve feriepengene var 124.000, men differansen mellom månedslønn og ferietrekket var 13.000, da ble utbetalingen 111.000. Og feriepengegrunnlaget for i fjor blir da 125.000/0,12=1.041.000 kr. For å estimere brutto årslønn kan man f.eks ta dette, dele med 11 og gange med 12, det blir da 1.136.000 kr. (inkl. overtid) Jeg fikk dermed utbetalt 9,8 % av årslønnen fra 2018, og når jeg skriver ca. 10 %, så stemmer det svært godt :)

Men det avhenger også av hvor mye overtidsbetaling man har fått, fordi differanse mellom månedslønn og ferietrekk, relativt sett, blir mindre jo høyere andel av feriepengegrunnlaget som er overtid. Og for meg er det en del. Men det er bare en av flere grunner til at man ikke kan vite eksakt hva brutto årslønn var, selv om man kjenner til hva som utbetales i feriepenger :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Skrevet
9 timer siden, FrodeF skrev:

😂😂😂

Sånn ja. Man lager en tråd for deretter å juge om hva man jobber med og hvor mye man tjener 

😂😂😂😂😂😂😂

Haha, du tabber deg bare ut :)

Se mitt innlegg over, og du vil se at hva jeg skrev stemmer veldig godt :)

Og angående mine feriepenger som du mener jeg «lyver» om, se vedlagt bilde for de 111.000 jeg fikk utbetalt fra hovedarbeidsgiver i går :)

D55E4601-F9EE-4D2A-88F3-BE8E4C75D24E.png

• Liker 5
Skrevet

Jeg får ikke før på fredag, men det kommer til å være ca 40 000. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Haha, du tabber deg bare ut :)

Se mitt innlegg over, og du vil se at hva jeg skrev stemmer veldig godt :)

Og angående mine feriepenger som du mener jeg «lyver» om, se vedlagt bilde for de 111.000 jeg fikk utbetalt fra hovedarbeidsgiver i går :)

D55E4601-F9EE-4D2A-88F3-BE8E4C75D24E.png

Hva er det du forsøker å oppnå med å dele med hele verden at du får 110 000 i feriepenger? Du er klar over at du da har en uvanlig høy lønn? Hvorfor ikke bare holde kjeft om beløpet? Gjennomsnittsnordmannen får under halvparten av det du får i feriepenger. Hva er det du prøver å få frem, om det ikke er å skryte over pengene dine?

Anonymkode: e7655...960

• Liker 11
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du forsøker å oppnå med å dele med hele verden at du får 110 000 i feriepenger? Du er klar over at du da har en uvanlig høy lønn? Hvorfor ikke bare holde kjeft om beløpet? Gjennomsnittsnordmannen får under halvparten av det du får i feriepenger. Hva er det du prøver å få frem, om det ikke er å skryte over pengene dine?

Anonymkode: e7655...960

Det er da flere som har delt at de får langt mer feriepenger enn dette, og som sagt er det helt sikkert fortjent :)

Årsaken til at jeg la ut bildet er at noen beskyldte meg for å lyve samt ikke å vite hva jeg snakker om, og slike urettmessige beskyldninger kan selvsagt ikke stå uimotsagt :)

Men dersom du ikke er interessert i hva folk får i feriepenger, så er det jo merkelig at du i det hele tatt klikket på tråden :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...