Gå til innhold

Blinking i rundkjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lært å aldri stole fullt og helt på blinklys, man må se etter tydelige tegn på at føreren skal gjøre noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Ginavn skrev:

Stol aldri på gamlinger bak rattet! 

Kjære TS, flere ubehagelige situasjoner på veien kommer til å oppstå. Ta lærdom fra dem, men ikke la dem hjemsøke deg og ta fra deg gleden ved å kjøre bil :) 

Eller kvinner bak rattet... Gjør mye rart de også.. Menn også, når jeg tenker over det.. 
Ikke stol på noen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp er rett som andre her sier, du har alltid vikeplikt for biler som er i rundkjøringen når du har tenkt deg inn i rundkjøringen. Riktignok er han en tosk som blinket slik han gjorde. Men viss du hadde kræsjet med han og han hadde nektet for å blinke slik han gjorde, kunne du sett langt etter delt skyld fra forsikringsselskap.

Anonymkode: 44af9...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en rundkjøring her i byen hvor det oppstår mange nestenulykker. To felt inn og to felt ut. De fleste som kjører inn skal ut i tredje armen av rundkjøringen. Jeg legger meg konsekvent i ytterste felt og blinker mot venstre til jeg har plassert to armer, da blinker jeg mot høyre siden jeg skal ut av rundkjøringen i tredje arm. Jeg skal fortsette å kjøre i ytterste fil i gata videre. 

Så har vi problemet: mange legger seg i innerste fil i rundkjøringen og skifter fil rett før tredje arm hvor de skal ut og vil ligge i høyre fil videre. I rundkjøringens ytterste fil ligger jeg og må bråbremse hver bidige gang. De klarer ikke å ligge i innerste fil og ta innerste fil i gata etter rundkjøringen og bytte fil der. Neida, de må gjøre det i rundkjøringen og ser seg aldri for. 

Anonymkode: 5ae18...59b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en rundkjøring her i byen hvor det oppstår mange nestenulykker. To felt inn og to felt ut. De fleste som kjører inn skal ut i tredje armen av rundkjøringen. Jeg legger meg konsekvent i ytterste felt og blinker mot venstre til jeg har plassert to armer, da blinker jeg mot høyre siden jeg skal ut av rundkjøringen i tredje arm. Jeg skal fortsette å kjøre i ytterste fil i gata videre. 

Så har vi problemet: mange legger seg i innerste fil i rundkjøringen og skifter fil rett før tredje arm hvor de skal ut og vil ligge i høyre fil videre. I rundkjøringens ytterste fil ligger jeg og må bråbremse hver bidige gang. De klarer ikke å ligge i innerste fil og ta innerste fil i gata etter rundkjøringen og bytte fil der. Neida, de må gjøre det i rundkjøringen og ser seg aldri for. 

Kanskje det er du som skulle se til å legge i riktig fil gjennom rundkjøringa? Du mener selv du kjører korrekt, men i mitt hode skurrer det når du ikke gidder å legge deg innerst, på lik linje med de andre bilistene, da du skal ut på tredje arm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er enkelt. Manuelt gir ligger i ytre felt og automatgir innerst. Dette får å lette på gliselåseffekten som oppstår på ettermiddagen og for å slippe til elbil. Blinking skal man bare gjøre hvis det oppstår en situasjon og da har det ingenting med saken å gjøre om man blinker til høyre eller venstre.

Edit. Nei. Jeg tar en taxi.

Magic-Roundabout3.jpg 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, tdm900 skrev:

Kanskje det er du som skulle se til å legge i riktig fil gjennom rundkjøringa? Du mener selv du kjører korrekt, men i mitt hode skurrer det når du ikke gidder å legge deg innerst, på lik linje med de andre bilistene, da du skal ut på tredje arm.

Fullt lovlig å benytte høyre fil hele veien  rundt. Som ts skrev er det to felt inn og to felt ut. 
Ligger man da i indre felt skal man kjøre ut i venstre felt. De i høyre kjører ut i høyre felt.
Bare se på Sinsenkrysset, når man kommer fra storo er det 2 felt rundt og opp på R4.  

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff sånne er så irriterende. Står lenge i kryss og venter til en som blinker faktisk kjører av før du selv kjører og sinker alt og alle bak deg. Helt ærlig, sånn burde fått forenklet forelegg. Er så lei av å komme for seint til jobb pga sånn snegler som skal tenke på sin egen komfort og trygghet over trafikkflyt

Anonymkode: a3111...7ad

Nå er det vel et større problem med folk som IKKE blinker... ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff sånne er så irriterende. Står lenge i kryss og venter til en som blinker faktisk kjører av før du selv kjører og sinker alt og alle bak deg. Helt ærlig, sånn burde fått forenklet forelegg. Er så lei av å komme for seint til jobb pga sånn snegler som skal tenke på sin egen komfort og trygghet over trafikkflyt

Anonymkode: a3111...7ad

Jeg venter til jeg ser tydelig tegn til at bilen som kommer skal svinge. Feks at bilen senker farten eller plasserer seg tydelig. Heller det, enn å kjøre ut og forårsake en kollisjon. Dette burde du ha lært da du tok lappen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasBR skrev:

Fullt lovlig å benytte høyre fil hele veien  rundt. Som ts skrev er det to felt inn og to felt ut. 
Ligger man da i indre felt skal man kjøre ut i venstre felt. De i høyre kjører ut i høyre felt.
Bare se på Sinsenkrysset, når man kommer fra storo er det 2 felt rundt og opp på R4.  

Nå er det vel et større problem med folk som IKKE blinker... ;) 

Ligger man i indre felt inne i rundkjøringen, skal man etter man har passert nest siste avkjørsel legge seg ut i ytre. Enhver utkjøring av en rundkjøring skjer ved at man foretar en høyresving ut, og i følge trafikkreglenes paragraf 6 skal man i god tid plassere seg i høyre (ytre) felt før svinging til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh...blinker du til venstre mens du ligger i ytre felt?? Da signaliserer du jo at du har tenkt å skifte felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevd det samme. Han blinker feil. Han skulle enten IKKE blinket (fordi det ikke er påbudt inn i rundkjøring) eller blinket til venstre frem til han kom halvveis over der du stod, og så satt på blinking mot høyre. 

Var han i tillegg dårlig til å plassere seg korrekt er det jo umulig å vite hvor han skal. 

Anonymkode: 0a024...524

Kan du hjemle at det ikke er påbudt på vei inn?

Ved ENHVER vesentlig rettningsendring...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en grunn til at bruk av blinklys ikke er påbudt, men bare anbefalt. Det er fordi blinklys er helt meningsløst å forholde seg til. Man skal alltid forholde seg til hvor andre biler kjører, ikke hva noen lys måtte gjøre. Derfor må du alltid vente til bilene er ute av rundkjøringen før du selv kjører inn. Uansett hvordan de måtte blinke. Blinklys er ikke til å stole på.

Anonymkode: 369a3...2d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Skulle jeg stolt blindt på andre bilisters blinklys og plassering hadde jeg kræsjet tusen ganger. Det er ikke ulovlig å blinke feil eller plassere seg feil. Vel, man skal ikke lage trafikkfarlige situasjoner, men det er ikke noe man ville gått bor for å gjøre.

Det man derimot får bot for er å bryte vikeplikten. Kommer det en bil, uansett om den blinker feil eller har feil plassering, er det vel kun du som vil bli dømt som skyldig?

Neste gang, hver gang, ta utgangspunkt i at folk er idioter i trafikken. Kjør bare når du VET du kan, kjør aldri når du TROR du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, loveli skrev:

Skulle jeg stolt blindt på andre bilisters blinklys og plassering hadde jeg kræsjet tusen ganger. Det er ikke ulovlig å blinke feil eller plassere seg feil. Vel, man skal ikke lage trafikkfarlige situasjoner, men det er ikke noe man ville gått bor for å gjøre.

Det man derimot får bot for er å bryte vikeplikten. Kommer det en bil, uansett om den blinker feil eller har feil plassering, er det vel kun du som vil bli dømt som skyldig?

Neste gang, hver gang, ta utgangspunkt i at folk er idioter i trafikken. Kjør bare når du VET du kan, kjør aldri når du TROR du kan.

Prøv å ta snarveien gjennom kollektivfeltet i Oslo en onsdags ettermiddag i rushtiden og ta den til UP når de stopper deg. 

Mye som er ulovlig blir man ikke nødvendigvis straffet for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, tdm900 skrev:

Du fikk med deg at det er to felt ut?

Hvorfor skal alle da ligge og trøkke i innerste fil når de må skifte fil før de skal ut av rundkjøringen?  De fleste kjører som jeg gjør og det gir smidig trafikkflyt. Vi som skal ligge i høyre fil etter rundkjøringen ligger i høyre i rundkjøringen. De som skal videre i venstre fil etter rundkjøringen legger seg i venstre fil i rundkjøringen. Så slipper vi unødige filskifter som lager kø i rundkjøringen. De fleste gjør som jeg gjør, hvorfor det skal tro...

Problemet er idiotene som plutselig skifter fil i rundkjøringen uten å huske at de har vikeplikt ved feltskifte, og da må vi som følger med bråbremse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Smartassen skrev:

Ligger man i indre felt inne i rundkjøringen, skal man etter man har passert nest siste avkjørsel legge seg ut i ytre. Enhver utkjøring av en rundkjøring skjer ved at man foretar en høyresving ut, og i følge trafikkreglenes paragraf 6 skal man i god tid plassere seg i høyre (ytre) felt før svinging til høyre.

Nei. 

Det kommer helt an på.. Dersom det er TO felt ut, skal man holde sitt felt. Eksempel er Ryen..
https://goo.gl/maps/TA4EAn1GGAwD4zYY8

Enda et eksempel er Sinsenkrysset.. 
Begge disse feltene går hele veien rundt..  De som ligger til venstre her skal holde til venstre i bilde 2.. De som ligger i midtre feltet skal holde til høyre i bilde 2.. Lengre oppi gata ser du flette-skiltet.. 

Om de legger seg til HØYRE når de kjørte inn i venstre felt gjør de noe galt. 

ef79380a64efcf22e20c66480d47a545.jpg91d2faf0e0f70b60131efba297fc2d28.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei. 

Det kommer helt an på.. Dersom det er TO felt ut, skal man holde sitt felt. Eksempel er Ryen..
https://goo.gl/maps/TA4EAn1GGAwD4zYY8

Enda et eksempel er Sinsenkrysset.. 
Begge disse feltene går hele veien rundt..  De som ligger til venstre her skal holde til venstre i bilde 2.. De som ligger i midtre feltet skal holde til høyre i bilde 2.. Lengre oppi gata ser du flette-skiltet.. 

Om de legger seg til HØYRE når de kjørte inn i venstre felt gjør de noe galt. 

ef79380a64efcf22e20c66480d47a545.jpg91d2faf0e0f70b60131efba297fc2d28.png

Har aldri kjørt i Sinsenkrysset så skal ikke uttale meg om det. Jeg bare sier det som står i trafikkreglene. Ut i fra paragraf 6 (svinging) som lyder slik:

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.

På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig.

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

4. Kjøretøyer som kommer fra motsatte retninger, kan svinges til venstre for hverandre.

.....kan det vel ikke være noen tvil om at man skal plassere seg i ytterste felt før man svinger til høyre ut av rundkjøringen?

Tenk også på at i en rundkjøring går feltene rundt i en ring og av/innkjørsler er et eget kryss (T-kryss).

Hopp frem til 2min30sek i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=nDw2f1J1cec

....og se hvordan han plasserer seg ut i høyre (ytre) felt før han svinger ut av rundkjøringen (til høyre). Det er i tråd med trafikkreglene paragraf 6 punkt 1. 

Endret av Smartassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Smartassen skrev:

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

.....kan det vel ikke være noen tvil om at man skal plassere seg i ytterste felt før man svinger til høyre ut av rundkjøringen?

Du motsa nettopp deg selv. 

Norske og svenske regler er ikke like så langt jeg vet. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk med deg at det er to felt ut?

Hvorfor skal alle da ligge og trøkke i innerste fil når de må skifte fil før de skal ut av rundkjøringen?  De fleste kjører som jeg gjør og det gir smidig trafikkflyt. Vi som skal ligge i høyre fil etter rundkjøringen ligger i høyre i rundkjøringen. De som skal videre i venstre fil etter rundkjøringen legger seg i venstre fil i rundkjøringen. Så slipper vi unødige filskifter som lager kø i rundkjøringen. De fleste gjør som jeg gjør, hvorfor det skal tro...

Problemet er idiotene som plutselig skifter fil i rundkjøringen uten å huske at de har vikeplikt ved feltskifte, og da må vi som følger med bråbremse. 

Kanskje du skulle lære deg reglene som gjelder for å kjøre på en sikkert, og forståelig måte i rundkjøring? Du har tydeligvis laget din egen lille regel, mot de andre følger reglene til punkt og prikke. (Joda, jeg leste hva du skrev. To felt inn og to felt ut)

De som legger seg inn mot midten, forventer jo at det ikke kommer noen opp på siden av seg når de har lagt seg innerst, for å vise at de skal til venstre. For regelen er jo klinkende klar: Legger du deg til høyre, skal du også første ut til høyre, eller rett fram.

Sikker på at det ikke er skiltet, eller merket i kjørefeltene?

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AndreasBR skrev:

Du motsa nettopp deg selv. 

Norske og svenske regler er ikke like så langt jeg vet. 

Grunnen til at jeg linket til den Svenske videoen var SELVSAGT for å vise hvordan man plasserer seg i tråd med paragraf 6. Jeg påstår ikke at Norske og Svenske regler er like, men etter hva jeg har lest og hørt er trafikkreglene ganske like i de fleste land. Alt annet ville jo blitt totalt kaos for de som kjører i utland. Kan tilføye at Vegvesenet linket til en svensk rundkjøringsguide på sine nettsider inntil nylig, fant den dessverre ikke nå. Det ville de neppe gjort om reglene var så annerledes i Sverige.

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem punkt 3 og hevder jeg motsier meg selv. Det den sier i forbindelse med utkjøring i en rundkjøring er at man f.eks kan plassere seg direkte i venstre felt etter rundkjøring om det passer best, men like fullt må/bør man følge punkt 1 som sier at du før svinging til høyre skal plassere deg i høyre felt.

Tror du bør lese deg litt opp på regelverket og hva en rundkjøring egentlig er.

Må også tilføye at jeg snakker om generell plassering i rundkjøringer. Om skilting og oppmerking sier noe annet bør man følge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...