AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Del Skrevet 7. juni 2019 Jeg har ferskt førerkort, og har et spørsmål. Var en episode for litt siden da jeg skulle inn i en rundkjøring med 4 armer. En nokså eldre herreman (blå bil på tegning) blinker til høyre hele veien gjennom rundkjøringen. Trodde først han skulle til den første avkjøringen hans, men han kjører rett forbi. Pytt pytt, det er mange som blinker feil, til høyre når de skal rett frem i en rundkjøring. Regner med han skal rett frem da, men han fortsetter å kjøre, og blinke til høyre når jeg skal ut i rundkjøringen. Han må selvfølgelig bremse for meg, og jeg har brutt vikeplikten min. Blir litt stresset i slike situasjoner, og gnager skikkelig når slike ting skjer. Han blinker jo åpenbart feil, men jeg har jo i tillegg brutt vikeplikten. Hvem i situasjonen har egentlig feil? Blå bil: eldre kar Rød bil: meg Anonymkode: e6f90...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Del Skrevet 7. juni 2019 Han blinker helt klart feil. Men du har vikeplikt, og du så vel at han kom i din retning? Vil si begge har tatt feil i denne situasjonen Anonymkode: fa13b...d79 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Del Skrevet 7. juni 2019 Han blinker feil, men du skal samtidig vente til du er HELT sikker på hvor bilen skal. Så delt feil vil jeg si. Anonymkode: b92c1...281 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Del Skrevet 7. juni 2019 Det er nok du som ville fått hovedskylden om det hadde smelt fordi du står ved et vikepliktskilt og skal til å utføre et filbytte. Anonymkode: 316b9...2cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Del Skrevet 7. juni 2019 Opplevd det samme. Han blinker feil. Han skulle enten IKKE blinket (fordi det ikke er påbudt inn i rundkjøring) eller blinket til venstre frem til han kom halvveis over der du stod, og så satt på blinking mot høyre. Var han i tillegg dårlig til å plassere seg korrekt er det jo umulig å vite hvor han skal. Anonymkode: 0a024...524 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 7. juni 2019 #6 Del Skrevet 7. juni 2019 Utfra tegning, er jo både hans plassering og blinking feil. Vil tro det ville blitt delt skyld her hvis det ble aktuelt med skyldfordeling... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Del Skrevet 7. juni 2019 Hvis han ikke hadde blinket, ville jeg jo naturligvis ha stoppet, men med tanke på plasseringen hans og blink kjørte jeg jo ut. Føler meg bare så utrolig teit i etterkant, og hjertet i halsen. TS Anonymkode: e6f90...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Del Skrevet 7. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Opplevd det samme. Han blinker feil. Han skulle enten IKKE blinket (fordi det ikke er påbudt inn i rundkjøring) eller blinket til venstre frem til han kom halvveis over der du stod, og så satt på blinking mot høyre. Var han i tillegg dårlig til å plassere seg korrekt er det jo umulig å vite hvor han skal. Anonymkode: 0a024...524 Enig i dette! Opplever dette støtt selv, og jeg løser det enkelt med å være påpasselig med blinking selv og rett å slett vente noen sekunder for å forsikre meg hvor den/ de andre bilen(e) er på vei.... Anonymkode: be615...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Del Skrevet 7. juni 2019 Her er jo to tegn på at bilen skal u, blinking og at bilen ligger ytterst i rundkjøringen. Hadde dere kræsjet og tatt saken videre, kan det hende skylden ble delt. Vi er faktisk avhngig av å kunne lese andres kjøremønster for å få flyt i trafikken. Anonymkode: 2492d...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #10 Del Skrevet 7. juni 2019 Man skal vente til man er helt sikker. Jeg har også opplevd at biler blinker hele veien rundt, ligger i feil fil og plutselig svinger ut, eller gjør andre helt merkelige ting. Folk er overraskende dårlig på rundkjøringer. Men det er mitt ansvar å vente til jeg helt sikker på at det er klar bane. Anonymkode: 761de...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 7. juni 2019 #11 Del Skrevet 7. juni 2019 12 minutter siden, Fjugur skrev: Utfra tegning, er jo både hans plassering og blinking feil. Hans plassering er ikke feil. På et kurs om trafikkreglene sa kursholderen, en bilsakkyndig, helt klart at det er lovlig å ligge i ytre feltet i rundkjøringa hele veien rundt (om man skal til venstre) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #12 Del Skrevet 7. juni 2019 1 minutt siden, Vox_populi skrev: Hans plassering er ikke feil. På et kurs om trafikkreglene sa kursholderen, en bilsakkyndig, helt klart at det er lovlig å ligge i ytre feltet i rundkjøringa hele veien rundt (om man skal til venstre) What. Dette kan jo ikke være rett. Anonymkode: 761de...0f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 7. juni 2019 #13 Del Skrevet 7. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: What. Dette kan jo ikke være rett. Anonymkode: 761de...0f4 Merk min ordbruk: Det er ikke ulovlig! Men ikke nødvendigvis å anbefale. Ulempa med å kjøre inn i indre felt er at du risikerer å ikke komme ut att når du skal. Holder du ytre felt hele veien, er du trygg på å komme av der du skal. Dette var kursholderen fra Vegvesenet krystallklar på var helt lovlig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 7. juni 2019 #14 Del Skrevet 7. juni 2019 Tar det aldri for gitt at handling blir gjort etter blinklys i rundkjøring! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Del Skrevet 7. juni 2019 16 minutter siden, Vox_populi skrev: Hans plassering er ikke feil. På et kurs om trafikkreglene sa kursholderen, en bilsakkyndig, helt klart at det er lovlig å ligge i ytre feltet i rundkjøringa hele veien rundt (om man skal til venstre) Men det kommer vel an på om det er merket? Anonymkode: 12073...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 7. juni 2019 #16 Del Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir litt stresset i slike situasjoner, og gnager skikkelig når slike ting skjer. Han blinker jo åpenbart feil, men jeg har jo i tillegg brutt vikeplikten. Hvem i situasjonen har egentlig feil? Jeg hadde glatt kjørt inn i rundkjøringa om jeg så en bil tversover (som I blå utgangsposisjon og rød posisjon) som blinket til høyre. Problemet i ettertid blir å fremføre holdbar argumentasjon eller dokumentasjon for at blå bil faktisk indikerer at den skal svinge ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. juni 2019 #17 Del Skrevet 7. juni 2019 2 timer siden, Vox_populi skrev: Hans plassering er ikke feil. På et kurs om trafikkreglene sa kursholderen, en bilsakkyndig, helt klart at det er lovlig å ligge i ytre feltet i rundkjøringa hele veien rundt (om man skal til venstre) Det stemmer dette. Det er ingenting i veitrafikkloven som krever at man legger seg i venstre felt om man skal svinge til venstre i rundkjøringen. Det anbefales, men kreves ikke. Faktisk er det i mange rundkjøringer en fordel å hele tiden ligge ytterst, dumt for de andre selvfølgelig, men man slipper vikeplikt for feltskifte. Ved ulykker i rundkjøringer er det oftest den som skifter felt som får skylda. Kanskje det er på tide med egne regler for rundkjøringer, ikke bare tolkninger av de andre trafikkreglene inn i rundkjøringer? Her er hva vegvesenet skriver: Merknader: Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #18 Del Skrevet 7. juni 2019 4 timer siden, Fjugur skrev: Utfra tegning, er jo både hans plassering og blinking feil. Vil tro det ville blitt delt skyld her hvis det ble aktuelt med skyldfordeling... Plassering har lite å si.. Se eksempel her: https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705 Det er bil B som har skylden her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 7. juni 2019 #19 Del Skrevet 7. juni 2019 Stol aldri på gamlinger bak rattet! Kjære TS, flere ubehagelige situasjoner på veien kommer til å oppstå. Ta lærdom fra dem, men ikke la dem hjemsøke deg og ta fra deg gleden ved å kjøre bil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #20 Del Skrevet 7. juni 2019 Enkelte sjåfører surrer mye, var nettopp i en rundkjøring med en gammel dame som kjørte rundt med bakdøra helt åpen. Bare vær obs på trafikken og ikke stol på at folk vet hva de driver med så går det bra. Og vi gjør alle feil. Anonymkode: 2fbcb...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå