AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #41 Del Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Smartassen skrev: Jeg påstår ikke at Norske og Svenske regler er like, Hvorfor skriver du norske og svenske med stor forbokstav? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #42 Del Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Smartassen skrev: e fullt må/bør man følge punkt 1 som sier at du før svinging til høyre skal plassere deg i høyre felt. man skal da virkelig ikke plassere seg i høyre felt når det er venstre felt som går ut av rundkjøringen.. Skal alle i venstrefeltet ta ekstra runder inntil det er ledig i høyre?? Tull.. I en rundkjøring der veimerking viser at 2 felt går samme vei så holder man ett av de feltene. Inn i venstre, ut i venstre. Inn i høyre, ut i høyre.. Problemet kan oppstå dersom personen i høyre-feltet velger å fortsette rundt. Krasjer man med denne er det personen i venstre felt sin feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smartassen Skrevet 7. juni 2019 #43 Del Skrevet 7. juni 2019 13 minutter siden, AndreasBR skrev: Hvorfor skriver du norske og svenske med stor forbokstav? 🤔 Mulig jeg skulle følgt bedre med i norsktimene, men jeg mener da at navn (også navn på et land) skal ha stor forbokstav, eller?? Men hva har det å si i vår diskusjon om rundkjøring? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #44 Del Skrevet 7. juni 2019 Eg skal i gang med lappen nå og skjønte sånn ca ingenting av detta. Oida. Jaja bra eg ikkje har lappen endå. Men hjelpes at folk ikkje er enige da... Anonymkode: 0c17b...7b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #45 Del Skrevet 7. juni 2019 10 minutter siden, Smartassen skrev: Mulig jeg skulle følgt bedre med i norsktimene, men jeg mener da at navn (også navn på et land) skal ha stor forbokstav, eller?? Men hva har det å si i vår diskusjon om rundkjøring? Ønsker ikke å gjøre om dette til brukerdebatt.. "norsk" er ikke et navn. Norsk er ei heller et land. Norge skrives alltid med stor forbokstav, da det er egennavn. Men norsk og svensk er ikke egennavn og skrives alltid med liten forbokstav midt i setning 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smartassen Skrevet 7. juni 2019 #46 Del Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, AndreasBR skrev: man skal da virkelig ikke plassere seg i høyre felt når det er venstre felt som går ut av rundkjøringen.. Skal alle i venstrefeltet ta ekstra runder inntil det er ledig i høyre?? Tull.. I en rundkjøring der veimerking viser at 2 felt går samme vei så holder man ett av de feltene. Inn i venstre, ut i venstre. Inn i høyre, ut i høyre.. Problemet kan oppstå dersom personen i høyre-feltet velger å fortsette rundt. Krasjer man med denne er det personen i venstre felt sin feil. Ærlig talt skjønner jeg ikke hva du mener, du skriver "når det er venstre felt som går ut av rundkjøringen". Det er ikke noe venstre felt som går ut av rundkjøringer. Venstre (indre) felt går rundt i en ring det, og det samme gjør høyre (ytre) felt. Skal du komme deg ut av en rundkjøring fra venstre felt må du nødvendigvis krysse ytre (høyre). Kan det være at du tolker ledelinjer som om det er et kjørefelt? Har du et flyfoto hvor du mener venstre felt går ut av rundkjøringen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #47 Del Skrevet 7. juni 2019 Akkurat nå, Smartassen skrev: Ærlig talt skjønner jeg ikke hva du mener, du skriver "når det er venstre felt som går ut av rundkjøringen". Det er ikke noe venstre felt som går ut av rundkjøringer. Venstre (indre) felt går rundt i en ring det, og det samme gjør høyre (ytre) felt. Skal du komme deg ut av en rundkjøring fra venstre felt må du nødvendigvis krysse ytre (høyre). Kan det være at du tolker ledelinjer som om det er et kjørefelt? Har du et flyfoto hvor du mener venstre felt går ut av rundkjøringen? To eksempler er nevnt tidligere i denne tråden Der begge felt går inn og ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #48 Del Skrevet 8. juni 2019 11 timer siden, tdm900 skrev: Kanskje du skulle lære deg reglene som gjelder for å kjøre på en sikkert, og forståelig måte i rundkjøring? Du har tydeligvis laget din egen lille regel, mot de andre følger reglene til punkt og prikke. (Joda, jeg leste hva du skrev. To felt inn og to felt ut) De som legger seg inn mot midten, forventer jo at det ikke kommer noen opp på siden av seg når de har lagt seg innerst, for å vise at de skal til venstre. For regelen er jo klinkende klar: Legger du deg til høyre, skal du også første ut til høyre, eller rett fram. Sikker på at det ikke er skiltet, eller merket i kjørefeltene? Det er skiltet slik jeg kjører, så vegvesenet har nok ment det samme som meg og valgt den løsningen som gir best flyt i trafikken. Problemet er de som ikke følger skiltingen og plutselig finner ut at de skal i høyre felt etter rundkjøringen. Istedet for å vente til etter rundkjøringen med å skifte felt, så skifter de i rundkjøringen, uten å se seg for og holde vikeplikten. Anonymkode: 5ae18...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smartassen Skrevet 8. juni 2019 #49 Del Skrevet 8. juni 2019 (endret) 8 timer siden, AndreasBR skrev: To eksempler er nevnt tidligere i denne tråden Der begge felt går inn og ut. På de to bildene du har delt ser jeg ikke hele rundkjøringen, men ut i fra det jeg ser er det ledelinjer inne i selve rundkjøringen. Det er IKKE det samme som kjørefeltlinjer. Ledelinjer har kortere mellomrom. Ledelinjer er mer, som navnet sier, for lede trafikken i et ønsket kjøremønster. Kjørefeltlinjer er for å skille kjørefelt. Om det virkelig hadde vært kjørefelt som gikk tvers igjennom rundkjøringen, f.eks i nord/syd retning. Da ville en som kom fra øst og skulle ut mot vest fått vikeplikt INNE i selve rundkjøringen fordi han må krysse det gjennomgående venstre feltet i nord/syd retning. Selvsagt kan det ikke være slik, det ville skapt fullstendig kaos. Edit: Fant en rundkjøring med ledelinjer tvers igjennom rundkjøringen. Legg merke til at det er kortere mellomrom mellom hvit strek og åpning på ledelinjene inne i rundkjøringen. Etter rundkjøringen går det over til kjørefeltlinjer som har lengre mellomrom mellom strekene. Endret 8. juni 2019 av Smartassen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #50 Del Skrevet 8. juni 2019 14 timer siden, tdm900 skrev: Kanskje du skulle lære deg reglene som gjelder for å kjøre på en sikkert, og forståelig måte i rundkjøring? Du har tydeligvis laget din egen lille regel, mot de andre følger reglene til punkt og prikke. (Joda, jeg leste hva du skrev. To felt inn og to felt ut) De som legger seg inn mot midten, forventer jo at det ikke kommer noen opp på siden av seg når de har lagt seg innerst, for å vise at de skal til venstre. For regelen er jo klinkende klar: Legger du deg til høyre, skal du også første ut til høyre, eller rett fram. Sikker på at det ikke er skiltet, eller merket i kjørefeltene? Seriøst? De forventer ikke? Joda, når man er i en rundkjøring så forventer man at det er biler av og til i begge felt! Derfor er man aktsom og overholder vikeplikten man har når man skifter felt! Og uansett, hvorfor skal de som ligger innerst skifte fil i rundkjøringen? De kan fint kjøre ut og dermed ligge i venstre felt når de har kjørt ut av rundkjøringen, og så skifte til høyre felt (siden de har lagt seg i feil felt inn i rundkjøringen i dette tilfellet). Jeg tror du bare er sta, tror du skjønner det om du tenker deg litt om. Hovedtrafikken i denne rundkjøringen er at de fleste skal ut i tredje arm og ligge i høyre felt videre. Det er nok derfor veivesenet har skiltet rundkjøringen akkurat slik. Anonymkode: 5ae18...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #51 Del Skrevet 8. juni 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedtrafikken i denne rundkjøringen er at de fleste skal ut i tredje arm og ligge i høyre felt videre. Det er nok derfor veivesenet har skiltet rundkjøringen akkurat slik. Kan du ikke bare vise oss rundkjøringen? Link til google maps? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #52 Del Skrevet 8. juni 2019 3 timer siden, Smartassen skrev: På de to bildene du har delt ser jeg ikke hele rundkjøringen, men ut i fra det jeg ser er det ledelinjer inne i selve rundkjøringen. https://goo.gl/maps/zwQM6sGrQLJfhfx68 Beklager, trodde folk evnet å søke opp sinsenkrysset selv Venstre og midtre felt (høyre felt i rundkjøringen) er skiltet mot gjøvik. Begge feltene går mot Gjøvik. Det er like riktig å ligge i det ene feltet som det andre feltet. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hovedtrafikken i denne rundkjøringen er at de fleste skal ut i tredje arm og ligge i høyre felt videre. Det er nok derfor veivesenet har skiltet rundkjøringen akkurat slik. Dersom jeg etter rundkjøringen skal følge høyre felt for å komme riktig hadde jeg valgt høyre felt inn i rundkjøringen, hele veien gjennom og så ut i høyre felt. Forventes at de i venstre felt selvfølgelig kjører ut i venstre felt. * Her er enda en: https://goo.gl/maps/2kiuqjEPurX2LjZc9 Dette er nede ved ... øøh.. Økern'ish.. To felter opp i rundkjøringen, begge med pil rett fram. Første bildet er når man kommer opp fra tunnelen, andre bildet er rett fram i rundkjøringen. Venstre felt inn? Ja da tar du venstre felt ut.. Høyre felt inn? Ja da tar du høyre felt ut. Tok du venstre felt inn og kom på at "faen, jeg skal jo til høyre opp Haslevangen!" ?? Da tar du venstre felt ut av rundkjøringen, så setter man på blinklyset igjen, og SÅ bytter man felt til høyre.. Man gjør det ikke midt i rundkjøringen, der kan det komme noen i høyre felt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #53 Del Skrevet 8. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er skiltet slik jeg kjører, så vegvesenet har nok ment det samme som meg og valgt den løsningen som gir best flyt i trafikken. Problemet er de som ikke følger skiltingen og plutselig finner ut at de skal i høyre felt etter rundkjøringen. Istedet for å vente til etter rundkjøringen med å skifte felt, så skifter de i rundkjøringen, uten å se seg for og holde vikeplikten. Anonymkode: 5ae18...59b Sånne folk kalles for idioter... Man bytter felt etter man har kommet seg ut av rundkjøring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #54 Del Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AndreasBR skrev: Kan du ikke bare vise oss rundkjøringen? Link til google maps? link Anonymkode: 5ae18...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smartassen Skrevet 8. juni 2019 #55 Del Skrevet 8. juni 2019 51 minutter siden, AndreasBR skrev: AndresBR, hvordan mener du egentlig kjørefeltene går i en rundkjøring? Rundt i ring, tvers igjennom (avhengig oppmerking) eller noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 8. juni 2019 #56 Del Skrevet 8. juni 2019 Begge hadde feil der. Derfor er det så viktig å holde vikeplikten og vente når du er usikker hvor han skal siden mange gjør sånne feiler i rundkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #57 Del Skrevet 8. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: link Anonymkode: 5ae18...59b Hah, det er jo ikke noe tvil engang for min del.. Kjører man inn i venstre felt, da kjører man ut i venstre.. Noe annet skaper kaos dersom det plutselig er noen i høyre felt.. 2 timer siden, Smartassen skrev: AndresBR, hvordan mener du egentlig kjørefeltene går i en rundkjøring? Rundt i ring, tvers igjennom (avhengig oppmerking) eller noe annet? I rundkjøringer går feltene som regel rundt... Men man skal fortsatt følge oppmerkingen når man kjører inn i rundkjøringen.. Inn i venstre? Ut i venstre. Inn i høyre? ut i høyre.. Om du kommer i rundkjøringen i venstre felt så anser jeg høyre felt som ledig og vil kjøre inn i rundkjøringens høyre felt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smartassen Skrevet 8. juni 2019 #58 Del Skrevet 8. juni 2019 45 minutter siden, AndreasBR skrev: I rundkjøringer går feltene som regel rundt... Men man skal fortsatt følge oppmerkingen når man kjører inn i rundkjøringen.. Inn i venstre? Ut i venstre. Inn i høyre? ut i høyre.. Om du kommer i rundkjøringen i venstre felt så anser jeg høyre felt som ledig og vil kjøre inn i rundkjøringens høyre felt.. Som regel rundt sier du, i hvilke tilfeller er det feltene ikke går rundt da?? Hvordan ser man at de ikke går rundt, oppmerkingen i veibanen, skilt eller noe annet?? Hva med den rundkjøringen på bildet i mitt innlegg lenger opp, går feltene rundt i ring der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 8. juni 2019 #59 Del Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, Smartassen skrev: Som regel rundt sier du, i hvilke tilfeller er det feltene ikke går rundt da?? Hvordan ser man at de ikke går rundt, oppmerkingen i veibanen, skilt eller noe annet?? Hva med den rundkjøringen på bildet i mitt innlegg lenger opp, går feltene rundt i ring der? 😂 Går vel alltid rundt i ring ja.. Er tydeligvis ikke det eneste som går rundt 😜😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 8. juni 2019 #60 Del Skrevet 8. juni 2019 Sett på nødblinken, hold hornet nede og kjør dit du skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå