AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Med førstemann så fulgte jeg alle "regler" til punkt og prikke. Brukte ikke babynest, ingen sengekant, ikke svøp, osv. Han sov aldri mer enn 30min sammenhengende det første halvåret, og våkner fortsatt hver time-halvannen (16mnd). Med neste er jeg fristet til å prøve å gjøre ting litt annerledes. Har veldig lyst å forsøke svøping feks, men vet mange er negative til dette. Hvorfor det egentlig? Ser at lillemini svøper de minste, og hun som helsesykepleier bør vel vite hva som er bra og ikke. Anonymkode: 554ba...7b1
ablaze Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 På nyfødtintensiv svøper de kontinuerlig da de premature ikke takler tilværelsen uten. Jeg fortsatte med dette etter at vi kom hjem fra sykehuset - helt til hun kom seg ut av svøpet selv. 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 Tror det bare er gammeldags reiving du skal unngå, når beina og hoftene er rette. Vi svøper fortsatt vår gutt på 4 mnd. Uten sover han nesten ikke. Nå sover han 2 timer av gangen. Anonymkode: c7372...480 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 Vi svøper, på en måte, mini enda i en alder av 7 mnd. Sover best sånn. Har gjort det siden hun var 2-3 mnd gammel, men gjorde det også litt på sykehuset etter anbefalning fra jordmødrene, sluttet da det ikke funket på henne da. Babynest er vel heller strengt tatt heller ikke anbefalt å ikke bruke, men de anbefaler det heller ikke. Anonymkode: 19974...958 1
Strikkagenser Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 Vi ble vist svøping på barsel, og har fortsatt med det om nettene. Da klarer hen å koble flere søvnsykluser, og sover 4-7 timer i strekk om natta. Har brukt "svøpedrakter" de siste mnd i stedet for teppe. Nå er mini 4 mnd, kommer til å slutte når hen klarer å snu seg.
nattsvermer Skrevet 6. juni 2019 #6 Skrevet 6. juni 2019 Vi brukte svøpeteppe på vår da han var et par måneder og fram til han sluttet å bli så plaget av sine egne armer om natta. Både han og vi sov bedre og alt ble litt lettere. Teppet var ikke strammere enn at han stort sett våknet med minst en arm utafor. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #7 Skrevet 6. juni 2019 Måtte svøpe mitt første barn for å få han til å sove, ellers bare gråt han kontinuerlig Anonymkode: ca150...ade
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #8 Skrevet 6. juni 2019 Babynest er vel ikke frarådet i sin helhet - men anbefalt å ha tilsyn med baby ved bruk? Eller? Anonymkode: 50651...e41
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #9 Skrevet 6. juni 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babynest er vel ikke frarådet i sin helhet - men anbefalt å ha tilsyn med baby ved bruk? Eller? Anonymkode: 50651...e41 Stemmer. Men siden vår sov så lite sammenhengende måtte jeg sove når han sov på dagtid, og da utgikk babynest pga manglende tilsynsmulighet. Så han ble alltid lagt i en "steril" seng, med armer og bein fektende overalt. Ble littegranne bedre når han lærte å rulle begge veier og vi kunne la ham sove på magen (slik han foretrekker). Anonymkode: 554ba...7b1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #10 Skrevet 6. juni 2019 Takk for svar. Ser ut som flere har hatt god effekt av svøping! Brukte dere vanlige pledd eller spesielle svøpetepper? Har forstått det slik at hendene bør være fri oppe ved hode - altså at ikke hele armen og hånden er under pleddet. Anonymkode: 554ba...7b1
Gjest Lama_Drama Skrevet 6. juni 2019 #11 Skrevet 6. juni 2019 Svøpte ungene i froskestilling med hendene over kanten.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #12 Skrevet 6. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer. Men siden vår sov så lite sammenhengende måtte jeg sove når han sov på dagtid, og da utgikk babynest pga manglende tilsynsmulighet. Så han ble alltid lagt i en "steril" seng, med armer og bein fektende overalt. Ble littegranne bedre når han lærte å rulle begge veier og vi kunne la ham sove på magen (slik han foretrekker). Anonymkode: 554ba...7b1 Skjønner! Det er jo et godt poeng, «tilsynspersonen» må jo også sove 😅 Anonymkode: 50651...e41 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 På sykehuset svøpte de (svakt ) med helsetopper sånn at han hadde hendene opp mot hodet. De var på sykehuset opptatt av at babyene måtte få «tilgang på hendene». Skal definitivt svøpe mer på denne måten med neste barn. Tror det blir mye bedre ro og søvn på alle da:) hvis det finnes svøpe-poser der baby får hendene opp mot hodet så skal jeg kjøpe det. Liker ikke det som gjør at babyen ikke får tilgang på hendene. Anonymkode: ed899...e97
Minlillelykke Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 Minsten hos oss sov kun ved svøping. Sluttet og svøpe da hun kom seg ut av teppene.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 Jeg har ikke hørt at det var noen fare tilknyttet svøping så lenge nan man bare er forsiktig med tanke på å holde hoftene frie og helst bruke litt elastisk stoff og passe på at det ikke er for stramt. Vi stoppet med å svøpe vår gutt når han begynte å rulle fra ca 3,5 mnd. Anonymkode: b22a5...904
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå