Gå til innhold

Hjelp til mat/ kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, så jeg vet at jeg bør spise grønt, magert osv, og kutte ut sukker og slikt. Men problemet mitt er bare hvilke matvarer jeg bør spise/ kutte ut? Jeg er utrolig dårlig når det komme til sånt. Jeg skjønner forsåvidt at grønt betyr grønnsaker osv, men når det står nøtter, magert kjøtt osvosv, hvilke nøtter og hvilket kjøtt? finnes det liste med mat-produkter som inneholder det man trenger for en dag? Altså hvilken mat man kan spise for å få i seg alt man trenger? 

Målet mitt er å få ned i fettprosent/ bli kvitt magefett

Anonymkode: ad40e...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så jeg vet at jeg bør spise grønt, magert osv, og kutte ut sukker og slikt. Men problemet mitt er bare hvilke matvarer jeg bør spise/ kutte ut? Jeg er utrolig dårlig når det komme til sånt. Jeg skjønner forsåvidt at grønt betyr grønnsaker osv, men når det står nøtter, magert kjøtt osvosv, hvilke nøtter og hvilket kjøtt? finnes det liste med mat-produkter som inneholder det man trenger for en dag? Altså hvilken mat man kan spise for å få i seg alt man trenger? 

Målet mitt er å få ned i fettprosent/ bli kvitt magefett

Anonymkode: ad40e...193

Det viktige med mat er å ikke spise for mye (eller altfor lite), og at man samtidig får i seg alt av næringsstoffer kroppen trenger.

Mat har to viktige typer næringsstoffer: 1. de med mye energi (fett, proteiner, karbohydrater) og 2. de som kroppen bare trenger litt av, og som ikke gir oss mye energi (mineraler, vitaminer). Vi trenger begge deler, men det er 1. vi legger på oss av, og vi blir sultne dersom vi ikke får nok av 2. Derfor er det viktig å ikke spise for lite av 2.

Proteiner er det som det er viktigst at vi får i oss riktig typer av. Derfor bør måltider inneholde enten kjøtt,fisk, egg, ost/melk,bønner/linser, nøtter eller korn. Hvor mye avhenger av hvor mye du er i aktivitet osv. I tillegg bør du ha noe fett og karbohydrater (ulike dietter foreslår ulik kombinasjon av de tre, det viktige er å ha litt av alt, og ikke spise for mye mat med fett/karbohydrater/proteiner til sammen.)

En sunn måte å tenke på er at du skal spise så sunne karbohydrater og fett som mulig. Plantefett er bedre enn dyrefett, og av karbohydrater er sukker verst, deretter lyst brød, pasta og hvit ris. Sukker i bær/juice er bedre fordi det har mye sunne stoffer, men det gir fortsatt mye energi. Det betyr ikke at du må droppe alt sånt, men ta mindre porsjoner og mer sunt tilbehør.

Altså er nøtter (alle typer) og avokado bedre fett enn kotelettfett, fordi det inneholder andre sunne ting. Og grovbrød er en sunnere måte å få i seg karbohydrater på enn ris, og ris er sunnere enn sukker. 

Alt over er dog mat man legger på seg av hvis man spiser for mye, så prøv å ha med mye sunn mat som ikke har mye energi, som de fleste grønnsaker. Grønne grønnsaker er spesielt sunt, og du kan tenke at grønnsaker med ulike farger gir litt forskjellig næring og derfor er bra å variere med. Å prøve å la halve tallerkenen være grønnsaker kan være et forsøk:)

svinefilet og kyllingfilet er eksempler på kjøtt med lite fett, så å spise feks wok med mye grønnsaker, woksaus og kylling eller svin vil gi deg mye vitaminer og proteiner og bare litt karbohydrater og fett dersom du vil forsøke det. Ellers kan du spise vanlig mat, men mer av porsjonen din bør være grønnsaker med lite energi  som salat/brokkoli/paprika/spinat 

Anonymkode: d2591...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått, og det er bare delvis din feil, for mange vil at man skal misforstå, mange andre er elendige til å forklare, og atter andre er bombesikre på at det du gjengir her, er veien å gå. Hva er riktig da, spør du. Jo, hør her. Du skal ha i deg nok av en rekke næringsstoffer hver dag, og ikke for mange kalorier over tid. Det er uendelig mange måter å gjøre det på, og stort slingringsmonn før man gjør det skikkelig feil. Det letteste og behageligste er å spise litt forskjellig hver dag, og det du liker, og spise deg mett, men ikke ubehagelig mett.

Anonymkode: e475f...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...