Gå til innhold

Spare kcal?


Thjelp

Anbefalte innlegg

Dette er litt uforståelig så jeg spør heller i håp om at tanke gangen er riktig.

Jeg regnet på anbefalt mengde kcal jeg trenger daglig for å vedlikeholde vekten, men lurer nå på om det å spare litt kalorier i hverdagen for å bruke til helgen? Altså basere meg på ukentlig kalorimengde? Det skal vel i teorien funke helt som vanlig kcal telling? Så lenge jeg ikke går over kalorier tenker jeg

Jeg er litt dum på dette punktet og leser så mye rart så jeg foretrekker å spørre🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fungerer i praksis også, så lenge du gjør det som i teorien. Problemet oppstår når man "tror" man gjør noe, og så gjør man noe helt annet. Feks har "litt" potetgull og smågodt, men ikke teller det med "fordi det er lørdag og man skal jo leve også". Dette er forutsatt at du teller kalorier. Mange opprettholder vekt uten å telle kalorier, selv om de spiser litt mer i helgen, fordi de er i et lett underskudd resten av uka.

Anonymkode: 63245...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan det så lenge du teller med alt og regnskapet går opp. Å ikke telle godsakene nytter ikke.du gjetter aldri riktig

Anonymkode: dc64e...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thjelp skrev:

Dette er litt uforståelig så jeg spør heller i håp om at tanke gangen er riktig.

Jeg regnet på anbefalt mengde kcal jeg trenger daglig for å vedlikeholde vekten, men lurer nå på om det å spare litt kalorier i hverdagen for å bruke til helgen? Altså basere meg på ukentlig kalorimengde? Det skal vel i teorien funke helt som vanlig kcal telling? Så lenge jeg ikke går over kalorier tenker jeg

Jeg er litt dum på dette punktet og leser så mye rart så jeg foretrekker å spørre🙈 

det er vanskelig å basere seg bare på kaloritelling. Du bør faste en dag i uken slik at du fysisk går ned. Dette vil vises om du veier deg hver morgen, uten klær. Da kan du si til deg selv at om du ikke holder vekten, så vil du sulte deg f.els tre kg, og så forsøke å holde denne vekten. I praksis bety dette at de dagene du har gått opp, så spiser du lite eller ingenting. Drikker bare vann. Da vil du selvsagt spare kalorier, fordi du blir slapp. Men du inntar heller ikke så mange kalorier. Når du begynner å forbrenne fett, vil du merke det på at du har andre kulde/ varmefornemmelser enn det du har på dager hvor du spiser. Dette høres kanskje ut som en oppskrift på anoreksi, men om du bruker den med noe rasjonalitet, mener jeg den bør gjøre det mulig å holde vekten i praksis. De dagene du har idealvekt, skal du spise vanlig sunt. Tre måltider for dagen. Fyll opp magen med fiber og grønt. Tenk vitaminer. Kjør vitaminmaksimering på hver porsjon. Vann til mellommåltid.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Olaug Olsen skrev:

t er vanskelig å basere seg bare på kaloritelling. Du bør faste en dag i uken slik at du fysisk gir ned. Dette vil vises om du veier deg hver morgen, uten klær. Da kan du si til deg selv at om du ikke holder vekten, så vil du sulte deg f.els tre kg, og så forsøke å holde denne vekten. I praksis bety dette at de dagene du har gått opp, så spiser di lite eller ingenting. Drikker bare vann. Dette høres kanskje ut som en oppskrift på anoreksi, men om du bruker den med noe rasjonalitet, mener jeg den bør gjøre det mulig å holde vekten i praksis.

Takker for tipset, men det kommer dessverre ikke til skje, da jeg skal holde vekten for å unngå å gå ned. Jeg skal ikke ned i vekt men holde den stabil, og jeg får heller ikke lov til å faste av noen slag. 

Lurte mer på om det var mulig å basere seg på ukentlig inntak istedenfor daglig, jeg spiser gjerne litt mer når jeg er på besøk og slike ting

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å "spare" kalorier. Det er totalen som har noe å si. Men de fleste "sparer" kalorier i helgen uten overlegg. Spiser typisk ett måltid mindre per dag, fordi de gjerne står senere opp: der lunsj blir frokosten, eller spiser senere og større middag der: kvelds går ut. Men så spiser de gjerne mer til måltidene eller spiser litt tullemat som gjør at det samlet blir ca det samme som en hverdag. 

Anonymkode: 3943c...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Thjelp skrev:

Takker for tipset, men det kommer dessverre ikke til skje, da jeg skal holde vekten for å unngå å gå ned. Jeg skal ikke ned i vekt men holde den stabil, og jeg får heller ikke lov til å faste av noen slag. 

Lurte mer på om det var mulig å basere seg på ukentlig inntak istedenfor daglig, jeg spiser gjerne litt mer når jeg er på besøk og slike ting

 

ok. jeg har slitt i årevis med å få opp vekten. Eneste som funket for meg var å begynne å trene. Når man trener, spiser man mer. Da får man opp vekten. Vil du opp, eller "unngå å gå ned"? Vanskelig tema, siden de fleste veier naturlig +/- etpar kg.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

k. jeg har slitt i årevis med å få opp vekten. Eneste som funket for meg var å begynne å trene. Når man trener, spiser man mer. Da får man opp vekten. Vil du opp, eller "unngå å gå ned"? Vanskelig tema, siden de fleste veier naturlig +/- etpar kg

Vel, jeg skal verken opp eller ned, vekta må holde seg der den er og jeg har regnet ut hva jeg trenger for å holde den der, og skal holde meg til dette, men igjen så var tanken om det å spare noen kcal til helgen, da jeg gjerne spiser bedre middag f.eks da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til alle dere andre som har svart: tusen takk, gikk ut fra at jeg må telle litt og ikke ta helt av, men synes det virket lettere å kose seg vis en har litt ekstra kcal å «rutte» med. Er jo tross alt viktig å ha litt balanse i mat og kosthold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke gå opp? Er det krise?

Anonymkode: 1903f...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thjelp skrev:

Vel, jeg skal verken opp eller ned, vekta må holde seg der den er og jeg har regnet ut hva jeg trenger for å holde den der, og skal holde meg til dette, men igjen så var tanken om det å spare noen kcal til helgen, da jeg gjerne spiser bedre middag f.eks da

Det bør være bedre å spise jevnt hver dag. Man bruker energi hver dag, og trenger derfor daglig energipåfyll. Folk som jobber med fysisk krevende yrker trenger å spise mer. De som jobber stillesittende spiser gjerne litt færre kalorier, men er avhengige av vitaminer og fiber. I stedet for å avpasse kaloriinntaket etter hverdag og helligdager, ville jeg kanskje valgt å avpasse etter aktivitetsnivå. Hvordan er det med sultfølelsen? Fungerer det å følge vanlig sultfølelse? Hvis du mangler instinkter, kan det være nyttig med akupunktur, for å få fart på energisystemene? Hvilke aktiviteter ønsker du å bruke kaloriene dine på?

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ikke gå opp? Er det krise?

Nei, det er ikke krise, men jeg er veldig fornøgd med vekten jeg nå har og vil veldig gjerne holde meg der:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på denne måten, og det funker bra for meg :) veier såklart litt mer søndag morgen enn fredag morgen, men det er vannvekt og vekt av mat i magen, generelt er vekten stabil hver fredag morgen.

Det er kaloriinntak over tid som sier noe om man går ned/opp eller har stabil vekt, ikke kaloriinntak dag for dag.

Og nei, du trenger absolutt ikke å faste en dag, forstår virkelig ikke hvorfor det blir anbefalt i denne tråden, fasting er fullstendig irrelevant til denne problemstillingen.

Anonymkode: 03df2...13f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det på denne måten, og det funker bra for meg :) veier såklart litt mer søndag morgen enn fredag morgen, men det er vannvekt og vekt av mat i magen, generelt er vekten stabil hver fredag morgen.

Det er kaloriinntak over tid som sier noe om man går ned/opp eller har stabil vekt, ikke kaloriinntak dag for dag.

Og nei, du trenger absolutt ikke å faste en dag, forstår virkelig ikke hvorfor det blir anbefalt i denne tråden, fasting er fullstendig irrelevant til denne problemstillingen.

Anonymkode: 03df2...13f

Jeg trodde TS skulle ned i vekt. TS er altså fornøyd, og vil beholde vekten som den er. Her tok jeg feil. Jeg trekker forslaget om fasting, i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å spare seg litt i ukedagene for å kunne spise ekstra i helgene. :) Jeg bruker periodisk faste (16/8) og spiser derfor aldri frokost. Heller ikke i helgene. På grunn av det har jeg lett råd til å kose meg med større middag eller noe annet godt i helgene. Det er i grunn lite jeg må nekte meg selv fordi jeg spiser som jeg gjør. 

Du trenger ikke begynne med periodisk faste altså. Det går helt fint å bare kutte jevnt over på alle måltidene slik at du oppnår kcal underskudd i ukedagene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, _Pixiedust_ skrev:

Det går helt fint å spare seg litt i ukedagene for å kunne spise ekstra i helgene. :) Jeg bruker periodisk faste (16/8) og spiser derfor aldri frokost. Heller ikke i helgene. På grunn av det har jeg lett råd til å kose meg med større middag eller noe annet godt i helgene. Det er i grunn lite jeg må nekte meg selv fordi jeg spiser som jeg gjør. 

Du trenger ikke begynne med periodisk faste altså. Det går helt fint å bare kutte jevnt over på alle måltidene slik at du oppnår kcal underskudd i ukedagene. :)

Spørsmål til dem som driver med periodisk faste:

1) Hva kaller du det måltidet du bryter fasten med? Er det et tidspunkt på dagen det blir for sent å spise frokost?

2) Får man den ønskede effekten av å spise etter periodisk faste-prinsippet om man ikke kaller det periodisk faste?

3) Hva mener man egentlig med faste? Og med periodisk?

Anonymkode: 63245...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dem som driver med periodisk faste:

1) Hva kaller du det måltidet du bryter fasten med? Er det et tidspunkt på dagen det blir for sent å spise frokost?

 2) Får man den ønskede effekten av å spise etter periodisk faste-prinsippet om man ikke kaller det periodisk faste?

3) Hva mener man egentlig med faste? Og med periodisk?

Anonymkode: 63245...255

1) Kaller det det det er, lunsj eller middag. Spiser noen ganger lunsj på jobb som første måltid, men som regel har jeg middag som første måltid. Spiser da middag og kveldsmat. Hvis jeg spiser lunsj spiser jeg som regel lunsj, middag og en mindre kveldsmat.

2) Ja, jeg bare spiser. Når jeg er sulten.

3) Faste er å ikke spise. Periodisk betyr i perioder. Alle faster periodisk, f.eks. mellom måltider, når man sover (med mindre man går i søvne og spiser, noen gjør jo det), men det er en ok betegnelse som de fleste vet hva man mener med (ikke deg da): at man hopper over ett eller flere av disse "standard" måltidene, som frokost, lunsj, middag eller kveldsmat, eller at man faster i en hel dag eller enda lengre. Som regel følger "16:8", "20:4" osv. etter "periodisk faste" for å gjøre det enda mer tydelig.

Periodisk faste skal være en livsstil, ikke en diett. Syns derfor det er litt dumt å kalle det periodisk faste, fordi det høres litt ut som en ekstremdiett man skal gå på for å rase ned i vekt på kort sikt. Det var også det jeg trodde før jeg leste meg opp på det, og fant ut at det bare er en måltidsrytme. Den gjør det lettere å gå ned i vekt, ja, men har også mange andre fordeler.

Anonymkode: 03df2...13f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dem som driver med periodisk faste:

1) Hva kaller du det måltidet du bryter fasten med? Er det et tidspunkt på dagen det blir for sent å spise frokost?

2) Får man den ønskede effekten av å spise etter periodisk faste-prinsippet om man ikke kaller det periodisk faste?

3) Hva mener man egentlig med faste? Og med periodisk?

Anonymkode: 63245...255

Kaller det frokost/lunsj alt ettersom. Frokost fordi det er dagens første måltid, men jeg spiser jo etter 12 så egentlig er det jo lunsj. Det er ingen klar fasit på når man må bryte fasten. Noen gjør det tidlig, andre sent. Cluet er å få den lengre fasten. Jeg spiser mellom 12 og 20. 

Det er jo det samme om man kaller det periodisk faste eller bare sier at man ikke spiser mellom da og da. Det er derimot beskrivende å si periodisk faste og hvis man søker på Google så får man svar. Det er jo en livsstil slik jeg ser det. 

Med periodisk faste menes det å ha en fasteperiode i døgnet (gjerne 16 timer, men noen har lengre enn det) og et spisevindu. Det gir mange helseeffekter som regulert appetitt, mindre oppblåst mage, noen rapporterer om økt energi og bedre søvn osv. Dette kan du søke om på Google. For mange har det vært løsningen på å gå ned i vekt og holde vekta. For meg har det gjort meg friskere fra spiseforstyrrelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...