Gå til innhold

Barnehageassistent eller assistent på sykehjem?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har erfaring med disse yrkene? Hva er best av de to?

Mistrives med mitt yrke og vurderer å hoppe av å gjøre noe helt annet. Vurderer å jobbe som assistent i barnehage eller sykehjem. Har ikke råd til å sette meg på skolebenken igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du liker og jobbe med folk som er pleietrengende? Hva er egentlig forskjellen og jobbe med unger som oppfører seg som voksne og gamlinger som oppfører seg som unger?

Uansett er det et flott tiltak og bytte jobb dersom demotiveringen har ankommet, - og det er ikke vits og visne hen, er det?

Waco

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har jo aldri jobbet med pleietrengende. Så jeg lurer jo på hvordan jobben er. Tror det må være en givende jobb. Men kanskje tung?

Har uansett mer lyst til å jobbe med mennesker enn å vaske eller jobbe i butikk. Er ikke så mange alternativer når man skal ha en jobb som ikke krever fagutdannelse.

Har en spesiell fagutdannesle selv som ikke kan brukes i andre jobber. Så jeg må starte på scratch.

Skrevet

Du kan også søke jobb som assistent for å jobbe med utviklingshemmede på skoler/avslastningshjem etc. Selv har jeg hatt slik jobb og likte det veldig godt. Barnehage synes jeg virker bråkete og gamlehjem blir så mye stillesittende inne. Man kan også søke som hjemmehjelp, da gjrø man jo VIRKELIG en nyttig jobb som blir satt stor pris på!!

Skrevet

Når man jobber direkte med mennesker, er det en veldig taknemlig jobb. Har selv jobbet i barnehage, med psykisk utviklingshemmede og eldre både på sykehjem og hjemmesykepleie. Vil råde deg til å bare søke, og finne ut hva DU trvs å jobbe med. Det kan være tungt å jobbe med eldre, men veldig givende. De aller aller fleste eldre er bare så glad for at noen kan hjelpe dem, og det gir en veldig mye.

Om du ikkje har råd til å være fulltidsstudent, er det mulig å ta kveldskurs eller studere deltid. (Ville berre informere om det :-) )

Lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er på en måte i samme situasjon som deg; vet ikke helt om jeg skal bli sykepleier eller førskolelærer. Her jeg bor er sykehjem eneste jobbmulighet for sykepleiere og barnehage enste for en førskolelærer.

Jeg har prøvd meg som assistent/vikar på begge stedene nå, og har funnet både negative og positive sider ved å jobbe begge stedene.

I barnehagen har jeg fri hver helg og kveld, fri stort sett alle ferier/høytider (i verstefall må jeg jobbe et par timer på dager som juleaften, mens på et sykehjem kan du regne med å måtte være der hele kvelden feks.)

I barnehagen er arbeidsdagen mye friere, vi går turer, går på biblioteket, drar i skogen og griller, akedager, besøker andre barnehager og mange mange andre hyggelige ting!

På sykehjemmet, vel, dagene er stort sett de samme. Når jeg kommer om morgenen vet jeg hva jeg skal gjøre nesten til punkt og prikke..

Å jobbe med mennesker er en veldig fin jobb med mange gleder. Grunnen til at jeg tviler på å bli førskolelærer er at jeg er ikke garantert jobb, men det er nok kanskje en sjanse jeg kommer til og ta. Som du forstår sitter det forhåpentligvis en kommende førskolelærer her :)

Jeg kan jo ikke ta avgjørelsen for deg, men dette er mine erfaringer:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for flotte svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...