Gå til innhold

Hvordan vaske sure sko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips? Skoene mine er så sure at jeg må vaske bena og skifte sokker etter bare en kjapp handletur. Min erfaring er dessverre at når de blir sure, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å kjøpe nye. Men disse skoene er gode og helt i orden, så litt for dumt å kaste hvis de kan la seg redde. Det er vanntette sko av omtrent slikt kaliber som dette: https://www.hooks.no/pub_images/small/210277-10_1.jpg

Har nå fylt de opp med varmt vann og litt vaskepulver. Tenker å la det stå slik en stund for deretter å rubbe litt på innsiden, skylle godt av og tørke de med skotørker.
Men jeg ser at mange vasker skoene i vaskemaskin. Tåler vaskemaskinen det? Disse skoene har ganske solide såler og jeg er redd at de vil bulke trommelen på maskinen.  Jeg ser at folk bruker både papir, kaffe og annet, men jeg har ingen tro på "tørre" rensemetoder for å absorbere lukta, eller parfyme som skal overdøve. Da er jo bakteriene der likevel.. Fryseboksknepet er det også veldig delte meninger om. Men noen som har noen gode råd som faktisk fungerer?

Anonymkode: 5981d...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du få bort bakteriemat. Det betyr at du må vaske skoene grundig for å få bort død hud, svette, skitt, døde bakterier etc. Din plan er ikke så dum for å få til det. Det kan være lurt å forøke å klemme på alle myke deler underveis i vaskingen og skyllingen, for å få ut alt som ligger inne i sålen. Hvis det er mulig å ta ut en innersåle bør du gjøre det, så du får vasket den skikkelig. Å få skoene tørre er også viktig, for bakterier elsker fukt.

Så bør du gi skoene en skikkelig UV-behandling. Da åpner du skoene så mye du kan, så mest mulig lys kommer inn. Så setter du dem i så sterk sol som mulig. 

Hvis det fremdeles er lukt kan det være at det bare er lukt som henger igjen, og da kan du prøve kaffe eller kattesand for å absorbere lukta.

Husk å impregnere skoene før du bruker dem igjen.

I fremtiden må du passe på at de får tørke raskt etter bruk. Skotørker er genialt. Du må også passe på at du bruker rene sokker i skoene.

Hvis du svetter mye på føttene kan det bidra til å gi vond lukt i sko. Hvis du har stort problem med at skoene blir sure fort kan du vurdere fotdeodorant. Den skal sprayes både på føtter og i skoene. Jeg har spart ganske mange tusenlapper i sko på å bruke deodorant.

Anonymkode: c9b0a...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske sko i vaskemaskin har jeg gjort med et par maskiner, men du må jo stoppe vasken før sentrifugeringa. (Ingen har vel separat, stående sentrifuge lenger?). Fare for bulker i trommelen kan du trygt se bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine joggesko har jeg vasket i vaskemaskinen flere ganger, med setrifugering. Lurt å ta ett par av gangen. Ikke som en venninne av meg, stappa hele maskinen full av sko, den begynte å brenne😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Mine joggesko har jeg vasket i vaskemaskinen flere ganger, med setrifugering. Lurt å ta ett par av gangen. Ikke som en venninne av meg, stappa hele maskinen full av sko, den begynte å brenne😄

Shit. 😳 Det begynte å brenne inni maskina? Skummelt 

Anonymkode: 63cdd...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker joggeskoene i vaskemaskina mi. Men tar bare ett par av gangen. Også lufttørker jeg det etterpå. Jeg pleier også å bytte på å bruke forskjellige par joggesko sånn at de kan tørke skikkelig ett par dager. Men nå bruker jeg nesten bare joggesko og jeg har hunder så går mye. Ville ikke brukt tørketrommel.

skummelt at det begynte å brenne til deg over. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shit. 😳 Det begynte å brenne inni maskina? Skummelt 

Anonymkode: 63cdd...163

Ja, det røyk veldig av den så mannen måtte hive den ut🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem stå i eddik. Eddik tar lukt. Jeg reddet guttungens sko, inngnidd med kattedritt en gang. (Det stinka!!!)  Så finnes det skotørkere med blått uv-lys. Det var effektivt her. Tok all tåfis i vintersko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk eddik som skyllemiddel når du vasker i maskina - eller som over la de ligge en stund i eddikvann.

Eddik er genialt til luktfjerning - feks også sure kjøkkenkluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 12.41, Splittbinders skrev:

Bruk eddik som skyllemiddel når du vasker i maskina - eller som over la de ligge en stund i eddikvann.

Eddik er genialt til luktfjerning - feks også sure kjøkkenkluter.

Dette har jeg aldri skjønt meg på. Skifter ikke folk kjøkkenklutene sine eller? Sure kjøkkenkluter skyldes at folk bruker dem for lenge og for mange ganger, før de skifter til en ny! Kluter er ikke dyrt, kjøp en haug. 

Jeg bruker aldri en kjøkkenklut mer enn et par dager, før den hives til vask. Vaskes som regel på 90°C som effektivt dreper alle bakterier. Jeg har aldri en eneste sur kjøkkenklut. Sørg for å ha kjøkkenskuffen full av rene kluter, så er det bare å ta en ny enten daglig eller annenhver dag. Hver dag hvis man bruker kluten til å vaske vekk mye fett og matsøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid skoene mine i vaskemaskinen. De blir ikke sure da, så vet ikke hvordan det funker på det, men jeg vasker de fordi de blir skittene og jeg er glad i hvite sko, de blir ihvertfall blenda hvite i vaskemaskinen :) du kan eventuelt vaske de sammen med noen håndkler. Jeg pleier å ta inn et par stpre håndkler sammen med skoene, så smeller de ikke så fælt inni der. Tar også av lissene og vasker de i vaskepose vedsidenav. 

Anonymkode: e39b2...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jeg har flere ganger vasket joggesko i vaskemaskinen, inkl. sentrifugering. Ville ikke gjort det med sko jeg var redd for. Jeg har brukt vaskepose for å spare skoene for slitasje. Det har gått helt fint :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ legger til at jeg pleier å la dem ligge i en bøtte med vann og vaskepulver en times tid før de går i maskinen. 

Anonymkode: e39b2...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker alltid skoene mine i vaskemaskinen. De blir ikke sure da, så vet ikke hvordan det funker på det, men jeg vasker de fordi de blir skittene og jeg er glad i hvite sko, de blir ihvertfall blenda hvite i vaskemaskinen :) du kan eventuelt vaske de sammen med noen håndkler. Jeg pleier å ta inn et par stpre håndkler sammen med skoene, så smeller de ikke så fælt inni der. Tar også av lissene og vasker de i vaskepose vedsidenav. 

Anonymkode: e39b2...347

Men løsner ikke limet som er brukt til å lime sålen mot overskoen over tid, hvis man vasker joggesko gjentatte ganger i maskinen?

Jeg har et par jeg gjerne skulle ha vasket, men har ikke turt da de er favorittskoene mine. Men det er en grå flekk oppå foten på den ene, som skyldes kyllingfett (!). Skulle løfte en pose grillede kyllingvinger fra handlekurven over på kassebåndet, da den revnet i bunnen og hele lasset med kyllingvinger landet på ene foten min. Skoen fikk mye på seg. Prøvde å skylle under vannkrana da jeg kom hjem, men helt borte blir det ikke før de blir skylt igjennom og vasket skikkelig i maskin.

Så det er ingen som har opplevd at sålen løsner fra skoen pga vask i maskin? Har  ikke lyst å ødelegge favorittparet mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

Men løsner ikke limet som er brukt til å lime sålen mot overskoen over tid, hvis man vasker joggesko gjentatte ganger i maskinen?

Jeg har et par jeg gjerne skulle ha vasket, men har ikke turt da de er favorittskoene mine. Men det er en grå flekk oppå foten på den ene, som skyldes kyllingfett (!). Skulle løfte en pose grillede kyllingvinger fra handlekurven over på kassebåndet, da den revnet i bunnen og hele lasset med kyllingvinger landet på ene foten min. Skoen fikk mye på seg. Prøvde å skylle under vannkrana da jeg kom hjem, men helt borte blir det ikke før de blir skylt igjennom og vasket skikkelig i maskin.

Så det er ingen som har opplevd at sålen løsner fra skoen pga vask i maskin? Har  ikke lyst å ødelegge favorittparet mitt....

Nei jeg har ikke opplevd at sålen løsner. Men hvis du skal vaske de så bør du spraye på flekkfjerner først og la virke litt:) plepleier også å skrubbe eventuelle hvite såler med whitning tannkrem og tannbørste før vask. 

Anonymkode: e39b2...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de hadde ligget litt med vaskepulver i, kjørte jeg de i maskin på 60 grader med håndvaskeprogram uten sentrifugering. Tørket de etterpå med skotørker i sikkert 30 timer. Ble helt rene og bra. Føles nesten som nye sko igjen, og er greit å kunne gå ut uten å ta med ekstra par med sokker overalt.

Anonymkode: 5981d...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.6.2019 den 12.28, Elizabeth89 skrev:

Ja, det røyk veldig av den så mannen måtte hive den ut🙈

Uff da, jeg tok akkurat 4 par😮Gikk heldigvis bra da😂

Anonymkode: f0a5c...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff da, jeg tok akkurat 4 par😮Gikk heldigvis bra da😂

Anonymkode: f0a5c...ea1

Tenk å tunge de blir, men har du en større maskin går det vel greit. Selv har jeg bare en 6 kg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynk de innvendig med flekkfjerner, enzymene der vil ta knekken på det som skaper vond lukt. Vask godt for hånd eller forsiktig maskinvask (30 grader) etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...