Gå til innhold

Har så lyst til å begynne å trene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal sette i gang... Jeg har NULL peiling. Jeg har aldri trent noe som helst en eneste dag i livet. Ikke en gang noe fritidsaktiviteter som barn..

Jeg har vært overvektig i mange år, men kommet meg ned til normalvektig med streng kaloritelling. Vekten min er fin nå, men kroppen er dvask og uten styrke. Jeg vil bygge styrke og «fylle inn» løs/dvask hud. Egentlig bare bli mykere og sterkere i kroppen. Føle at jeg har en sunnere kropp og ikke bare lettere. 

Men jeg vet jo ingenting. Hadde jeg gått inn på et treningsstudio ville jeg bare vært et spørsmålstegn. 

Så.. hvordan starter jeg? Hvor mye? Hva gjør jeg? Tips??

Anonymkode: f7f24...abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du velger å starte på et treningssenter så inkluderer medlemskapet veiledningstime med en instruktør som setter opp et program for deg etter dine behov. Vil anbefale dette når du er helt nybegynner.

Ellers så kan du selvfølgelig sette i gang selv. Feks ha en avtale med deg selv at du går en tur hver dag, gjerne i terreng, i hurtig tempo så du får opp pulsen og blir svett. Etter hvert kan du jogge litt om du vil. C25k er et nyttig program hvor målet er å løpe 5 km sammenhengende etter 9 uker.

Gå også på youtube og søk på styrke- og uttøyningsøvelser du kan gjøre hjemme. Masse videoer med programmer du kan følge. 

Egentlig er det bare å sette i gang. All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse. 

Og gratulerer med vektnedgang forresten! Når du har klart dette, så tviler jeg ikke på at du har motivasjon og vilje til å klare å være rutinert med trening også.

Anonymkode: 03d16...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du vil bli med i et idrettslag? Tren kampsport, dans eller yoga, det finnes kurs for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har noen som helst erfaring med å bevege deg annet enn det som er nødvendig så må du finne noe som er lystbetont. Og helst noe du gjør med andre. Jeg kom nettopp over en ny (tror jeg) app som heter "Tur". Med den så kan du ta deg rundt i lokalområdet til virtuelle poster som du kan markere. Prøv den så forstår du lettere. Poenget er at det er en morsom inspirator som kan få deg ut litt. Ellers er jo en personlig trener på et treningssenter noe å sjekke ut, men det bør være en som vet hva han/hun driver med. Poenget er jo å gi deg motivasjon til å fortsette på egenhånd.

Dette går fint! Lykke til! :) 

Anonymkode: d8640...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tanker om hva slags trening du har lyst til å drive med? Kunne du tenke deg å bli sterk? Løpe langt? Løpe fort? Noe du har hatt lyst til å bli flink til, noe du syns ser gøy ut når du ser andre gjøre det? En idrett du har lyst til å prøve? 

Trening er ikke bare treningssenter, det finnes mange idrettslag for voksne. Det er spesielt ideellt dersom du har lyst til å være med i et miljø med andre som driver med det samme som deg, og skape nye bekjentskaper. Du kan jo sjekke ut hva slags klubber som fins i nærområdet ditt. 

Andre ting du kan gjøre på egenhånd er jo for eksempel styrketrening, løping eller sykling. Eventuelt en kombinasjon av dem.

Jeg er selv veldig glad i styrketrening og syns det er morsomt å se at jeg kan løfte tyngre uke etter uke. Hvis du går på treningssenter vil du, som noen skriver lengre oppe, få tilbud om veiledningstime, da får du en innføring i forskjellige styrkeøvelser og litt teknikk. Et alternativ er jo å få en PT i starten for å få en ekstra god innføring over litt lengre tid. Du kan jo uansett prøve en veiledningstime først og se om du får blod på tann av det.

Hvis du vil prøve deg på løping eller sykling finnes det mange gode nybegynnerprogrammer på nett.

Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, anbefaler jeg å lese litt om det på nett og få litt "grunnkunnskap" før du setter i gang.

Anonymkode: dfde3...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli med på treningstimer på ett senter. Mange forskjellig å velge mellom og flinke instruktører som hjelper deg med teknikken. 

Anonymkode: 6c493...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra du vil trene! Det gjør jo livet bedre!

Jeg synes du burde begynne på et senter, mange steder får du to pt-timer gratis og det holder. Da har du et styrkeprogram. Og så kan du trene gruppetimer i tillegg.

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt smarteste du gjør er å bli medlem på et treningstudio og booke deg noen timer med en personlig trener. Da blir du opplært av noen som er profesjonelle og har utdanning innad faget, og da kan du føle deg trygg på at du får rett informasjon. Nå skal det sies at der finnes dårlige personlige trenere også, så du burde gjøre litt research i forkant og se hvem som er fornøyd med hvem. Det kommer jo an på hva du ønsker å få ut av treningen også. 

Lykke masse til! Å trene er kjempe artig. Der finnes mange ulike former og du finner nok noe som passer deg perfekt. Ikke vær redd for å prøve nye ting! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut appen til Kayla Itsines! Mange har fått treningsglede, motivasjon og ny kropp etter å ha fulgt hennes program. Søk henne gjerne opp på Instagram.👍

Anonymkode: 62395...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste er vel å melde seg inn på et treningsstudio der de har personlige trenere. Så kan du få et par timer med personlig trener bare sånn i starten for å lære noen gode øvelser og teknikker. Deretter kan du jo øvelsene og apparatene, og du kan trene mer for deg selv, sette opp et enkelt lite program :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal sette i gang... Jeg har NULL peiling. Jeg har aldri trent noe som helst en eneste dag i livet. Ikke en gang noe fritidsaktiviteter som barn..

Jeg har vært overvektig i mange år, men kommet meg ned til normalvektig med streng kaloritelling. Vekten min er fin nå, men kroppen er dvask og uten styrke. Jeg vil bygge styrke og «fylle inn» løs/dvask hud. Egentlig bare bli mykere og sterkere i kroppen. Føle at jeg har en sunnere kropp og ikke bare lettere. 

Men jeg vet jo ingenting. Hadde jeg gått inn på et treningsstudio ville jeg bare vært et spørsmålstegn. 

Så.. hvordan starter jeg? Hvor mye? Hva gjør jeg? Tips??

Anonymkode: f7f24...abc

Begynn med klatring og svømming? Det er den beste trening for hele kroppen! Og klatring er kjempegøy, og der bruker du både kropp og sinn. Er det noe du kan tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode muligheter som folk skriver her.

Med mindre du vil begynne med noen spesifikk idrett, vil jeg anbefale gruppetimer på et treningssenter. Det finnes mye forskjellig styrketimer å være med på, kondistimer, dansing, yoga etc. Før du velger treningssenter (hvis det finnes flere der du bor) så sjekk ut hvilket tilbud de har av gruppetimer.

På denne måten får du prøvd litt forskjellig og får funnet ut hva du kan like og ikke :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...