Gå til innhold

Utrent og gravid


Palme

Anbefalte innlegg

Jeg er i ekstremt dårlig form, min unnskyldning har hele tiden vært "jeg blir snart gravid, da kan jeg ikke trene uansett" 
Men det gikk både ett og to år uten at jeg ble gravid. 
Så jeg innså at nå må jeg bare ta tak. For 1,5 mnd siden begynte jeg å trene. Har hatt et snitt på 4 ganger i uka og er veldig fornøyd med det. 
Men nå har jeg (så klart og endelig) fått positiv graviditetstest. 

Spørsmålet er, kan jeg fortsette å trene? (legen er veldig vag på dette, vær aktiv, gå tur, kjenne etter. Hva er aktiv?)
Jeg går på veldig basic styrketimer. Sånn med små håndvekter eller bare kroppsvekt. 
Så går jeg på puls og spinningtimer

Tenker at jeg ikke bør trene anstrengt og særlig tunge vekter som gravid og utrent. 
Men det har jeg ikke gjort uansett :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan, det kjenner du nok best selv. Men det er vel ikke annbefalt å trene knallhardt eller løfte vekter annet en lette, pg av større risk for spontanabort.

Anonymkode: 6f5f7...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel stoppe hvis det gjør vondt

Anonymkode: ecdcd...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt å trene - ikke vær redd for å bevege deg selv om du er gravid! Det eneste man egentlig frarådes er veldig intens/langvarig kondisjonstrening. Fortsett som du har pleid til nå så lenge du er i form til det - det er bare sunt.

Anonymkode: 4ee2b...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Synes det er rart at ingen har informert deg om at trening og fysisk aktivitet er viktig for en sunn og sterk kropp uavhengig om du er gravid eller ei. 

Det de mener med å tenke seg om med trening når en er gravid er å ikke presse for hardt om man er i dårlig form, men man kan selvsagt komme seg i form med både kondisjon og styrke såfremt man ikke føler smerter. Følger man den naturlige utviklingen av formen og kjenner etter at ting ikke er ubehagelig og vondt så kan man bli i bedre form selv om en er gravid. Det er ikke farlig å bli tungpustet når en trener kondis eller bli støl etter styrke. 

I tillegg skal man selvsagt holde seg unna ekstremsport der man risikerer slag mot mage pluss dykking.

Jeg trente gjennom hele svangerskapet frem til dagen før jeg fødte. Jeg var i god form fra før, men merket at formen ble «dårligere» dess større magen ble, men da justerte jeg bare mengde og intensitet til det som føltes behagelig. 

Fordelen med å være i god form er at man ofte kommer seg raskere etter fødsel. Jeg løp litt over en uke etter jeg fødte og var i kjempeform hele barseltiden.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge formen er fin og det ikke er noen komplikasjoner kan du fortsette som du gjør. Pass på å ha litt ekstra fokus på bekken. Etterhvert som du blir stor må du også passe på at du fremdeles har riktig teknikk og at du har tyngdepunktet riktig. Du kommer også til å få løsere leddbånd, så du vil lettere få skader ved feil belastning.

Det kan være lurt å prøve noe trening spesielt for gravide, enten det er gravidyoga, gravidsvømming eller bare styrketrening for gravide. Slike opplegg fokuserer på de tingene som er viktig når du er gravid, slik som bekken og kroppsholdning.

Anonymkode: ecdec...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...