Gå til innhold

Biesverm i området, livredd!

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel noen bier som har stukket fra kubene sine. Du får kontakte en birøkter, så kommer vedkommende å henter de.

Anonymkode: da3f4...94e

Ja. Det skjer stadig vekk.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bier angriper kun om de føler seg truet og det skal veldig mye til, tror du blander med veps.

Anonymkode: 05df3...698

Nettopp. Bier er helt harmløse.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører du ikke hva jeg og flere her sier? Veps og bie er to forskjellige insekter!
Jeg var forresten i Dyreparken i fjor og ja, det var noen vepser der men kun en og en, ingen store svermer. Jeg så ingen bier der.

Anonymkode: a392d...4de

Veps eller bie, samma det..! Jeg studerer dem ikke. Stikker gjør de begge to.

De innpslitne sensommerinnsektene er nok veps. Svermene er mer uvanlig å møte på, å de setter seg der de føler for selv. Klart man har respekt for en sverm med bier/veps. 

Ts

Anonymkode: fafd4...4c4

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Men har ikke alltid dronningen med seg gjengen sin da? 

Å disse innpåtrengende vepsene som kommer på sensommeren da, de er ute etter å stikke virker det som. Jeg kan faktisk ikke dra i dyreparken i august, så ille det er. De vimser rundt og gir seg aldri. Jeg slår aldri etter de, men løper som en gal. Jeg har ingen hemninger der og da, jeg løper, uansett hvor jeg sitter.... Folk rundt meg syntes det er morsomt, det syntes ikke jeg. 😞😌🐝

Ikke begynn å løp når du har veps rundt deg, da følger de etter og kan bli aggressive. Vi har mye veps på jobb og jeg har en kollega som er livredd veps. Selv er jeg helt avslappet. Eneste gangen jeg har blitt stukket var da jeg tråkket på en jordveps en gang, og selvfølgelig stakk den stakkars vepsen når den ble tråkket på. Kollegaen min driver og vifter rundt seg og løper vekk hver gang vepsene kommer på jobb. Jeg står helt stille og observerer vepsen. Hvem tror du vepsen begynner å forfølge? Kollegaen min selvfølgelig, siden hun løper som en gal rundt. 

Anonymkode: 45263...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Veps eller bie, samma det..! Jeg studerer dem ikke. Stikker gjør de begge to.

De innpslitne sensommerinnsektene er nok veps. Svermene er mer uvanlig å møte på, å de setter seg der de føler for selv. Klart man har respekt for en sverm med bier/veps. 

Ts

Du har fremdeles ikke skjønt forskjellen mellom bier og veps! Bier er kun opptatt av blomster mens veps kan bli mer innpåslitne. Jeg har blitt forfulgt av en veps en gang, som tydeligvis var i løpetid eller noe hehe. Satt meg tilslutt bare helt stille og da forsvant den. Det er bevegelse den reagerer på. 

Anonymkode: 45263...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Vepser er slett ikke aggressive, jeg har vepsebol på vaskerommet hvert år og har ikke noe problem med dem. De vil forsvare seg når de føler seg truet, det er alt.

Anonymkode: 60f6f...a92

Løgn. De stikker også uprovosert. Lærte det på den harde måten da jeg satt stille som en statue og den landet på meg. "sitt stille, da stikker den ikke", er bare tull. Vet om flere som har blitt stukket på den måten. Om høsten blir de skikkelig hissige. 

Anonymkode: 1ad2f...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Løgn. De stikker også uprovosert. Lærte det på den harde måten da jeg satt stille som en statue og den landet på meg. "sitt stille, da stikker den ikke", er bare tull. Vet om flere som har blitt stukket på den måten. Om høsten blir de skikkelig hissige. 

Anonymkode: 1ad2f...2cb

Ikke mine :) 

Anonymkode: 60f6f...a92

Skrevet
På ‎04‎.‎06‎.‎2019 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Men har ikke alltid dronningen med seg gjengen sin da? 

Å disse innpåtrengende vepsene som kommer på sensommeren da, de er ute etter å stikke virker det som. Jeg kan faktisk ikke dra i dyreparken i august, så ille det er. De vimser rundt og gir seg aldri. Jeg slår aldri etter de, men løper som en gal. Jeg har ingen hemninger der og da, jeg løper, uansett hvor jeg sitter.... Folk rundt meg syntes det er morsomt, det syntes ikke jeg. 😞😌🐝

Veps på høsten kan bli hissige, men ikke dronningen. Jeg var redd veps og bier før, selv når jeg jobbet på et gartneri der de hadde bikuber for pollinering. Nå bare vifter jeg de bort, har bare blitt stukket en gang og det var når jeg gikk barbent over en plen med løvetann. Det gjorde vondt, men bare en liten stund til jeg fikk smurt på aloe-vera. 

Bier kan forlate en kube. Da tar man kontakt med birøkter. Selv har jeg heldigvis aldri opplevd det. Vet ikke om jeg hadde passet til å jobbe som birøkter, selv om jeg synes det ville være et spennende yrke. 

Men for all del, jeg skjønner angsten, og hadde fått panikk om en sverm satte seg på meg. Er det en vandre-historie eller sann? 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.6.2019 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Biesverm dreper de også. Er de mange nok, dør man av stikkene. 

Nå snakker du vel om en annen type sverm enn det TS har opplevd. En sverm på denne tiden av året er en gammel dronning som reiser ut av kuben sammen med sånn omtrent halvparten av kubens bier. Den nye dronningen blir værende i kuben og den gamle reiser ut.

Svermen har andre oppgaver når de svermer, de er på jakt etter et nytt sted å bo, ikke ute for å angripe noen sånn som de gjør hvis honningen akkurat er høstet og kuben er tom (biene tro de kommer til å sulte) og noen kommer for nær kuben og oppfattes som en trussel.

Birøktere forsøker så langt de kan å unngå at biene svermer.

Anonymkode: f7891...1be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...