Gå til innhold

"Etikette" for forlovelsesringer + er Chanti legit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker farget sten på forlovelsesringen, helst smaragd men så lenge ornamenteringen er vakker så går både rubin og safir fint. Diamanter er jeg ikke så gira på. Fant mange flotte på nettbutikken Chanti, og de er halv pris av hva jeg så lignende hos gullsmeden i dag. Er det ekte varer derfra? 

Skal mannen også ha forlovelsesring? 

Er høyre hånd det som er vanlig i Norge? 

Er det ellers noen ting jeg må tipse mannen om før ringjakten? Har gitt han størrelse og vist noen bilder. Har hørt en skal bruke så og så mye penger, men jeg driter i det, et par - tre tusenlapper til en flott smaragdring er ypperlig for meg.

Anonymkode: 7dd10...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge har det tradisjonelt vært vanlig at begge har hatt forlovelsesringer, og det vanligste har vært at man satte på glatte gullringer når man forlovet seg (avtalte giftermål, helst max et år frem i tid), som ble pusset og kanskje gravert på nytt til bryllupet (altså at det var de samme ringene). Så fikk man utover i forrige århundre innflytelse fra filmer (ofte amerikanske), der mannen frir til damen, med en ring, ofte en diamantring. Der har ikke mannen ring under forlovelsen, før de begge setter på glatte gullringer under vielsen.

Denne forlovelsesringen med sten skulle koste en viss andel av mannens årslønn, for at han skulle vise hvor god forsørger han var..

I Norge skal tradisjonelt forlovelses og giftering sitte på høyre hånd, i store deler av verden ellers er det venstre.

Og så har disse ulike tradisjonene blitt blandet sammen, nå er det nokså vanlig med en forlovelsesring med sten til damen i tillegg til gullringene begge setter på under vielsen.

 

 

Anonymkode: b126c...f41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Norge har det tradisjonelt vært vanlig at begge har hatt forlovelsesringer, og det vanligste har vært at man satte på glatte gullringer når man forlovet seg (avtalte giftermål, helst max et år frem i tid), som ble pusset og kanskje gravert på nytt til bryllupet (altså at det var de samme ringene). Så fikk man utover i forrige århundre innflytelse fra filmer (ofte amerikanske), der mannen frir til damen, med en ring, ofte en diamantring. Der har ikke mannen ring under forlovelsen, før de begge setter på glatte gullringer under vielsen.

Denne forlovelsesringen med sten skulle koste en viss andel av mannens årslønn, for at han skulle vise hvor god forsørger han var..

I Norge skal tradisjonelt forlovelses og giftering sitte på høyre hånd, i store deler av verden ellers er det venstre.

Og så har disse ulike tradisjonene blitt blandet sammen, nå er det nokså vanlig med en forlovelsesring med sten til damen i tillegg til gullringene begge setter på under vielsen.

 

 

Anonymkode: b126c...f41

Andelen er 3 mnd lønner 

Smykke industrien har vært flinke til å lure folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gitt han bilder og ringstørrelse? «Et par tusenlapper» holder for deg? Har hørt en skal bruke så og så mye?! 

Stakkars mann

Anonymkode: 0d036...885

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bare kjøpe ring sammen? Man kjøper det man ønsker av ring, om det så er en plastikk ring fra nille

Anonymkode: 858af...4aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp det som dere synes er fint, og som dere kunne tenke dere å gå med resten av livet. Hva har det å si hva alle andre gjør?

Jeg fridde til min kone uten forlovelsesring. Så brukte vi tider fra da og til bryllupet på å se på gifteringer sammen. Syntes det var en veldig god ordning.

Vi går også med ringen på venstre hånd. Det føles mer naturlig. At nordmenn ofte går med den på høyre hånd synes jeg bare er rart, så jeg valgte å gjøre det motsatte.

Anonymkode: ed134...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det flere år siden jeg kjøpte noe fra Chanti, men da var det i hvert fall ikke legit. Jeg handlet til sammen tre ringer på salg, to i gull og én i sølv. Alle var metall i gull/sølvfarge. På den ene begynte til og med gullakken å flasse av.

Anonymkode: 1441c...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det flere år siden jeg kjøpte noe fra Chanti, men da var det i hvert fall ikke legit. Jeg handlet til sammen tre ringer på salg, to i gull og én i sølv. Alle var metall i gull/sølvfarge. På den ene begynte til og med gullakken å flasse av.

Anonymkode: 1441c...90f

Jeg har en sølvring derfra, og den er i ekte sølv. 

 

Anonymkode: e41c4...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sølvring derfra, og den er i ekte sølv. 

 

Anonymkode: e41c4...0f9

Samme her.

Anonymkode: 384ed...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanti skal ha ekte varer, men jeg er selv skeptisk siden prisen er så lav 

Folovelsesring og giftering bæres på høyre hånd i Norge. Venstre i resten av verden

Vanlig nå etter amerikansk tradisjon er at mannen frir til kvinnen med en frierring. Så kjøper man gifteringer til bryllupet. Før hadde begge forlovelses ringer som man gjerne også brukte som gifteringer

Anonymkode: f6de8...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...