Gå til innhold

Syria-barna som kommer til Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
18 timer siden, Trolltunge skrev:

Det finnes hundretusener av statsløse i verden, og flyktninger, uten rettigheter noen steder. . Det er ikke mer synd på disse kvinnene (og eventuelt mennene) enn andre, og mindre enn mange, som står i den situasjonen helt uskyldig. Å velge å støtte en terrororganisasjon og reise ut av landet for å delta i konflikt burde være det samme som å frasi seg statsborgerskap. 

Men barna burde vi ønske velkommen ja. Noen må ta ansvar for dem, og mange av dem har familie her. Uansett bør barnevernet inn i bildet for hver av dem, så de sikres mot å vokse opp med voksne som har ekstremistiske synspunkter. Det er jo ikke sikkert at alle familier ikke støtter synet til dem som dro. 

Statsløse eller ikke, man må faktisk oppholde seg fysisk et sted. Hvorfor skal de få oppholde seg fritt der nede blant traumatiserte syrere? Er det rettferdig mot det syriske folk?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper at de gjenværende barna i leiren (foreldreløse eller ei) ikke er tenåringer. Barn under skolealder kan ha opplevd fryktelige ting, men har forhåpentligvis ikke drept noen. 

En femtenåring derimot...

Hvordan skal Norge håndtere det?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Visjon skrev:

Statsløse eller ikke, man må faktisk oppholde seg fysisk et sted. Hvorfor skal de få oppholde seg fritt der nede blant traumatiserte syrere? Er det rettferdig mot det syriske folk?

Akkurat nå oppholder de seg i en leir, som Norge er med på å betale for. Der må de gjerne bli for min del. Synes Norge skal ta sin del av kostnadene ved det, og det gjør Norge. Tror ikke de traumatiserte syrerne har noe imot at de er fengslet for sine forbrytelser mot folket der, så lenge det internasjonale samfunnet bidrar til driften. De mer enn noen ønsker vel at de ikke skal gå ustraffet. 

• Liker 2
Skrevet

De foreldreløse barna br bli adoptert bort til norske familier. Havner de hos slektninger er det stor fare for at de fortsetter foreldrenes ideologi. Husk at bærumssøstrene f.eks ikke ble radikalisert ut av det blå. Foreldrene sendte de til radikale koranskoler. Andre fikk barn som søkte seg til radikalisereing på grunn av mishandling og misskjøtsel i oppveksten.

Storfamiliene fremstår ofte i media som uskyldige og overrasket over tingenes vending, men sannheten er som regel noe ganske annet. Uansett bør de under ingen omstendigheter få foreldretten til sine barnebarn eller nieser/nevøer.

• Liker 4
Skrevet
På 4.6.2019 den 14.06, AndreasBR skrev:

Skal de virkelig hente disse landsforræderne til Norge??? Wtf

Hvordan kan et spedbarn være en landsforæder?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvordan kan et spedbarn være en landsforæder?

Godt poeng. Det er jo foreldrene som var det.. Men, ungene bør ikke hentes til Norge, de har fått nye hjem :) 

Skrevet
17 timer siden, AndreasBR skrev:

Godt poeng. Det er jo foreldrene som var det.. Men, ungene bør ikke hentes til Norge, de har fått nye hjem :) 

Hva mente du med nye hjem?

om det kommer flere barn til Norge, er det noe media vil skrive om, eller kan det skje i det stille?

Skrevet
On 6/4/2019 at 2:06 PM, AndreasBR said:

Skal de virkelig hente disse landsforræderne til Norge??? Wtf

Og at folk tenker sånn, er vel et tydelig tegn på at anonymiteten blir ivaretatt. 

Skrevet
På 4.6.2019 den 9.49, RedFox81 skrev:

Tror det blir vanskelig med anonymitet, besteforeldre i Norge som nå får plutselig 5 litt mørke barnebarn boende hos seg, kan umulig ikke blir lagt merke til. Å skille barna er ikke alternativ heller, tenker jeg, de må være ganske sammensveiset etter alt de har opplevd. Håper de klarer seg noen lunde greit og får tilstrekkelig med hjelp alle fem, samt besteforeldre.

Uansett, er kjempeviktig at Norge gjør dette. Så pass at jeg ønsker å engasjere meg og vise min støtte og takknemlighet, for at myndighetene har nå hentet disse barna. Noen som vet om det finnes en måte å gjøre det på?

Det er det norske barnevernet som tar over omsorgen. Så disse barna blir plassert hos norske fosterforeldre etterhvert.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva mente du med nye hjem?

om det kommer flere barn til Norge, er det noe media vil skrive om, eller kan det skje i det stille?

Foreldrene har tatt med seg barna til nye hjem i utlandet. Om foreldrene har dødd eller whatnot, er ingen grunn til å hente disse potensielle selvmordsbomberne hjem. 

Skrevet
On 6/5/2019 at 4:55 AM, Heidegger said:

Hva med barna?

Det er ikke ofte jeg sier det, men disse barna har det nok mye bedre sammen med andre, enn med sine foreldre. 

• Liker 2
Skrevet
På 6.6.2019 den 18.19, Visjon skrev:

Dere som mener at barna eller foreldrene ikke bør komme tilbake til Norge - hvor ellers skal de være? Skal Syria eller naboland måtte ta seg av norske statsborgere, liksom? 

Foreldrene burde straffeforfølges her. Barna burde tas vare på av barnevernet.

Nei. Foreldrene bør straffeforfølges i landene hvor de kriminelle handlingene ble begått og barna bør tas vare på av Barnevernet. Så får foreldrene sitte i fengsel eller få dødsstraff der hvor de dømmes.

Nylig ble det klart at kvinnene var slett ikke de uskyldige som bare lagde mat og passet på barna. Det var en artikkel jeg leste i norsk presse, men finner ikke lenken nå. De torturerte og slo yezidikvinnene som var slaver i husene og som gjorde matlagingen og passet på barna. Jeg får prøve å finne artikkelen senere hvis ikke andre kan dele lenken.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Drizzt skrev:

Nei. Foreldrene bør straffeforfølges i landene hvor de kriminelle handlingene ble begått og barna bør tas vare på av Barnevernet. Så får foreldrene sitte i fengsel eller få dødsstraff der hvor de dømmes.

Nylig ble det klart at kvinnene var slett ikke de uskyldige som bare lagde mat og passet på barna. Det var en artikkel jeg leste i norsk presse, men finner ikke lenken nå. De torturerte og slo yezidikvinnene som var slaver i husene og som gjorde matlagingen og passet på barna. Jeg får prøve å finne artikkelen senere hvis ikke andre kan dele lenken.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de

Det viktigste her er at de faktisk straffeforfølges og må stå til ansvar for sine handlinger og ikke bare forsvinner og kommer inn til Europa under radaren. Om det skal skje der de er eller i vesten et sted er underordnet og avhenger av kapasitet og muligheter, det beste ville kanskje være en internasjonal krigsforbryter domstol? 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

https://steigan.no/2019/06/barn-av-norske-terrorister-i-syria-na-ma-regjeringen-slutte-a-lyve-til-oss/

jeg er sjelden enig i Karis kronikker men dette var interessant! Hvor gammel er babyen? Hvis dette har vært planlagt i lengre tid, hvor lenge har mor vært borte fra yngste barnet? Jeg er glad for at barna er i Norge men dette henger ikke helt på greip. Jeg la merke til at to av barna har helt forskjellig hudfarge. Den ene ser ut til å være blanding mens den andre kan være født av to afrikanere

Er hele søskenflokken fra samme mor?  

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Hvem andre skal ta ansvar for disse kriminelle nordmenn, og deres skadde barn, om ikke Norge? 

Kurderne? For de har jo kapasitet til å ta seg av tusenvis av kriminelle vesteuropeere og deres avkom? 

De har jo satt standarden for hvilken oppfølging vi som stat skal gi til norske kriminelle i «shitholecountries» i Kongo saken 🤢 

Nei, staten går ordne opp, og lage et klart og tydelig regelverk for fremtiden, slik at problemet kan begrenses i fremtiden. 

Av en eller annen grunn har vi forholdsmessig temmelig mange individer som liker å involvere seg i lokale grusomheter i land langt langt unna. I beste fall kan de kalles idioter, men mer sannsynlig er det snakk om egoistiske sadister. 

• Liker 3
Skrevet
På 4.6.2019 den 20.33, Pipaluk skrev:

Åsne Seierstad sier til Urix at det er viktig at de gjenværende barna i Syria ikke må reise uten sine omsorgspersoner. 

Er foreldre som involverer seg i IS omsorgsfulle? 

Hva Åsne Seierstad mener om dette er veldig uvesentlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...