Gå til innhold

Hunder med mye titler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går som oftest etter hundekull der foreldrene ikke har så mange titler fordi jeg da får mere presentasjonsangst hvis jeg skal stille ut en valp etter kjempebra foreldredyr og stamtavle. Redd oppdretterne da blir skuffa om jeg og hunden da ikke får like mye utstillings champion kvaliteter ol. som resten av slekten. Hvis den da feks. Får good flere ganger. Er ikke så gøy om foreldrene har mange sånne N S DK F I UCH osv.  Og Norges og verdens vinner. Jeg kan ikke alle titlene. Kjøper dere valper etter foreldre med mange titler dere som driver med hundesport? Spesielt utstilling siden det er mest på utseendet. Redd de da tenker at jeg vanskjøtter dyret om jeg kun får good da.

Anonymkode: a4e62...d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fordi foreldrene har mange titler så betyr ikke det at alle valpene «skal ha» like mange titler. Titler er aller mest viktig mtp på avl

Jeg har alltid gått etter valper fra høyt premierte foreldre, men hos meg har valpene bare vært et kjæledyr. Jeg har vært på en utstilling i mitt liv, ellers har jeg bare drevet med lydighet, agility og ipo på hobbynivå

Så det skal du ikke tenke på i det hele tatt

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig lite interessert i utstillingstitler. Det teller lite når jeg skal velge valp. Jeg er mye mer interessert i gemytt (ser etter spesielt utrygghet/redsel, stressnivå og avreagering) og helse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stiller ut hund selv, men tenker ikke stort på titler på hundene. Han min er norsk utstillingschampion, tok oss ikke mye arbeid egentlig. De som har hauger tenker jeg mer stakkars hunder som må være med på så mye, men ellers ikke noe annet.

Anonymkode: 1c50c...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Oppdretterne plukker ut valper fra kullet som de ønsker til folk som driver med utstilling mens andre valper i kullet kun til selskapshund. Så er jo litt ekkelt om de har plukka ut den perfekte utstillingshunden også får man bare good hver gang på utstilling. 

Anonymkode: a4e62...d2c

• Liker 2
Skrevet

Dumt hvis press fra oppdretter skal avgjøre hvor man kjøper valp. Helse,gemytt og et *foralltidhjem* bør uansett være det viktigste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utstilling er tull og for folk som kommer til kort og må leve gjennom andres prestasjoner (litt som med skjønnhetskonkurranser for barn) og titler er ikke verdt papiret det er trykket på i mine øyne. Hunder er rovdyr, og det bør avles med tanke på god helse, gemytt, trekk etter stamfaren (lang snute/atletisk/lange bein etc). Hadde utstilling handlet om dette hadde vi hatt mye sunnere og friskere hunder! Istedet får vi hunder som må stå på et bort i timesvis og bli gredd, får flettet ørene, fønet for så å løpe rundt i en ring med en stolt, stuck up "handler" med sine fineste klær og lenke som glemmer hvor hunden kommer fra... Hunder som er ihjelavlet, men likevel får titler på titler fordi noen mennesker mener at det er sånn de skal se ut, selv om det går på bekostning av alt annet. 

Hadde tidligere en importert Tervueren fra Belgia, foreldrene hadde vunnet ufattelig mye, men fy flate så mye helseproblemer! Så fikk jeg meg en skikkelig ur-hund miks avlet opp for jakt og god helse, og forskjellen er enorm, ikke bare den fysiske helsen, men også det mentale.

Utstilling, kennelklubber og hysterien til hundemiljøet har ødelagt så mange raser!

Finn en partner, en bestevenn som du kan ha i mange år og glem titler og menneskeskapte prestasjoner er nå mitt råd.

Anonymkode: 1f09e...35d

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utstilling er tull og for folk som kommer til kort og må leve gjennom andres prestasjoner (litt som med skjønnhetskonkurranser for barn) og titler er ikke verdt papiret det er trykket på i mine øyne. Hunder er rovdyr, og det bør avles med tanke på god helse, gemytt, trekk etter stamfaren (lang snute/atletisk/lange bein etc). Hadde utstilling handlet om dette hadde vi hatt mye sunnere og friskere hunder! Istedet får vi hunder som må stå på et bort i timesvis og bli gredd, får flettet ørene, fønet for så å løpe rundt i en ring med en stolt, stuck up "handler" med sine fineste klær og lenke som glemmer hvor hunden kommer fra... Hunder som er ihjelavlet, men likevel får titler på titler fordi noen mennesker mener at det er sånn de skal se ut, selv om det går på bekostning av alt annet. 

Hadde tidligere en importert Tervueren fra Belgia, foreldrene hadde vunnet ufattelig mye, men fy flate så mye helseproblemer! Så fikk jeg meg en skikkelig ur-hund miks avlet opp for jakt og god helse, og forskjellen er enorm, ikke bare den fysiske helsen, men også det mentale.

Utstilling, kennelklubber og hysterien til hundemiljøet har ødelagt så mange raser!

Finn en partner, en bestevenn som du kan ha i mange år og glem titler og menneskeskapte prestasjoner er nå mitt råd.

Anonymkode: 1f09e...35d

Synd at du har så ensidig oppfatning.

Min hund er min partner, bestevenn, turkompis og trøst i livet. Hver eneste dag gjør jeg mitt beste for at hunden skal bli tilfredsstilt med kos, lang tur med stimuli og få den beste mulige maten de kan få.

OG... hunden min stilles 4-5 ganger i året og har nettopp fått tittel. Tenk, det går an. De fleste jeg kjenner som stiller ut hundene sine har dem først og fremst som familiehunder. Kanskje min rase er unik, ikke vet jeg.

Anonymkode: d57bc...ce1

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Titler betyr ikke gode avkom.

Noen hunder preger valpene sine mer enn andre. En god hannhund preger kanskje ikke avkommene i d hele tatt. Og da hjelper det fint lite med masse titler.

En oppdretter BØR se på totale linjene i avlen. Ikke bare foreldredyr.

Hadde jeg solgt deg en hund til utstilling som kun hadde fått good. Hadde jeg blitt skuffa, over MEG, ikke deg.

For good er ikke en rasetypisk NOK humd syns jeg. Ergo er MIN avl ikke god nok.

Anonymkode: 8b50a...af4

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke om utstillingstitler så lenge foreldrene har vært stilt en gang hver med den sløyfa (er den rød kanskje? det fikk min den ene gangen jeg stilte, men mulig blå er mer enn bra nok) som betyr at de ser ut som de skal :)

Mye mer interessant med titler innen bruks og sport, da det ofte viser at hunden kan motiveres og liker å jobbe, og er frisk nok til det. Har ikke hund nå men blir valp om noen år når ungene blir eldre, og da blir det som familiehund og agility som hobby/moro uten konkurranse, da er det viktig at hunden har et grunnlag for god helse og er førerorientert.

Kjenner en del som driver med utstilling og både de og hundene koser seg, så hver sin smak tenker jeg.

Anonymkode: 483a4...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...