Gå til innhold

Oppdrett

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ha en valp fra kennel 1 men den gikk tom i våres og skal parres på nytt i høst. Har hatt veldig mye kontakt med denne oppdretteren. Hannen var fra kennel 2.

Kennel 2 har nå parret og valpes mor er fra kennel 1. Har ikke hatt så mye kontakt fra denne oppdretteren som kennel 1.

For min del så har de to kullene veldig like gener og stamtavle.

Hvem bør jeg velge etter? Hvis jeg venter på kennel 1 så kan hun gå tom enda en gang eller få får få valper.

Men samtidig så hadde jeg hatt veldig dårlig samvittighet hvis jeg velger å få fra kennel 2 fordi jeg har hatt så god kontakt med kennel 1.

Her kaller jeg oppdretterene kennel 1 og kennel 2 bare for å skille dem litt.

Jeg kan jo aldri vite om de får noen kull, om de får få i ett kull eller om det skjer noe.

Hva bør jeg velge?

Anonymkode: be79b...733

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kennel 2 er faren til kullet fra kennel 2.

Så de er veldig i slekt.

Ekkelt å velge når de er såpass i slekt som nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å vite hva jeg skal og hva jeg skal velge. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig å vite hva jeg skal og hva jeg skal velge. 

Jeg ville holdt fokus på hvem som eier mor, og hvordan valpene fostres opp. At valpene er inkludert i oppdretters familieliv og lærer seg å omgås vokse, barn og andre dyr er det viktigste for meg.

Og du bør komme deg på venteliste hos den du velger. 

Anonymkode: fa56e...594

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppdrettere parrer sjeldent tispa kun for en valpekjøper, på samme måte er den ingen grunn til at du må kjøpe valp fra kennel 1. Det er jo også viktig at du får valpen en tid som passer godt, da valper ofte tenger mye tid og oppmerksomhet. 

Kennel 1 kunne selv henvist til en annen kennel de anbefaler (noe som er svært vanlig) etter at tispa ikke fikk kull allikevel, men vil heller la deg som kjøper vente et halvt år?

Anonymkode: ec1a3...333

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt meg opp på venteliste på begge de to kennelene. Så vet ikke om de har snakket seg i mellom at jeg var på liste på begge to. Føler det heller er jeg som har dummet meg litt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...