Gå til innhold

Hvordan takle baksnakking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at noen personer har baksnakket meg på jobben. Fikk høre det fra noen andre og kan ikke konfrontere de med det fordi jeg kommer til å fremstå rar og paranoid hvis jeg gjør det. Synes uansett det er veldig sårende fordi jeg alltid har vært veldig hyggelig mot dem, og de er utrolig falske og er alltid så hyggelig mot meg når jeg møter dem. Så får jeg vite at de sier så stygge ting om meg bak ryggen min.

På grunn av at jeg ble mobbet i barndommen så er slike ting ekstra sårt for meg. Jeg vet jeg ikke har gjort noe galt, men sitter likevel her med en klump i magen og føler meg verdiløs, akkurat de samme følelsene som når jeg ble mobbet selv om det er mange år siden. Hvordan gir man mer faen og ikke bryr seg?

Anonymkode: c566e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt det opp med dem!

Anonymkode: 04f0c...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med skjerf eller tillitsvalgt. Du har krev ifølge loven på en trygg arbeidsplass uten mobbing. Og ja, baksnakking er mobbing

Anonymkode: 0b8d6...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med skjerf eller tillitsvalgt. Du har krev ifølge loven på en trygg arbeidsplass uten mobbing. Og ja, baksnakking er mobbing

Anonymkode: 0b8d6...4cd

sjef selvfølgelig. Autokorrekt...

Anonymkode: 0b8d6...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...føler med deg. Vanskelig situasjon. Vet du hva baksnakkingen går ut på? Hva de har sagt?

Kjenner meg igjen i den ekle følelsen...trist at man skal kunne oppleve det i voksen alder, og at voksne mennesker holder på sånn.

Anonymkode: 7c2eb...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksnakking er mobbing. Du må skifte arbeidsplass, dette får du ikke bukt med. 

Det kan jo være det ikke er sant, for så langt er det bare noe du har hørt, du vet ikke. 

Er det sant flytt på deg, Dey er det eneste di kan gjøre.

Anonymkode: 967e2...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uff...føler med deg. Vanskelig situasjon. Vet du hva baksnakkingen går ut på? Hva de har sagt?

Kjenner meg igjen i den ekle følelsen...trist at man skal kunne oppleve det i voksen alder, og at voksne mennesker holder på sånn.

Anonymkode: 7c2eb...74a

Det ene går på at jeg er sjenert og holder meg litt for meg selv. Og grunnen til at jeg er sånn er jo på grunn av mobbingen jeg har opplevd før. Men jeg snakker alltid med folk i lunsjen, er hyggelig og slår av en prat hvis det er naturlig og sånn. Det andre er at jeg "lurer meg unna oppgaver", noe som ikke stemmer..

Anonymkode: c566e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt det opp med dem!

Anonymkode: 04f0c...9ac

Det er dessverre ikke et alternativ. De utgjør en stor del av arbeidsplassen og fremstår ikke som noen som ville baksnakket andre kollegaer. Det er jo fordi de er falske og later som de er hyggelige uten å si hva de egentlig mener om ting.

Anonymkode: c566e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke et alternativ. De utgjør en stor del av arbeidsplassen og fremstår ikke som noen som ville baksnakket andre kollegaer. Det er jo fordi de er falske og later som de er hyggelige uten å si hva de egentlig mener om ting.

Anonymkode: c566e...2e9

For en defensiv holdning. Dette er jo bare forsvarsmekanismer hos deg. Du vil ikke snakke med dem fordi det er ubehagelig, men det er klart at du må i dialog. Du må investere mer enn å trøste deg på KG. 
Du går til en av dem/eller de sammen og sier at du har hørt at ..... Du forteller at dette gjør deg usikker og lei deg fordi det er ikke slik du opplever deg selv  .... med mer. Du ber dem være ærlig med deg, du hører på dem og spør om det er ok at du kommer tilbake med et svar senere. Er det stygt, tar du med deg tillitsvalgt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har to valg hvis eg blir baksnakka ; konfronter eller le av dei og ikkje dei seriøst. Ingen får ødelegge meg med slik tøys! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nooni skrev:

For en defensiv holdning. Dette er jo bare forsvarsmekanismer hos deg. Du vil ikke snakke med dem fordi det er ubehagelig, men det er klart at du må i dialog. Du må investere mer enn å trøste deg på KG. 
 Du går til en av dem/eller de sammen og sier at du har hørt at ..... Du forteller at dette gjør deg usikker og lei deg fordi det er ikke slik du opplever deg selv  .... med mer. Du ber dem være ærlig med deg, du hører på dem og spør om det er ok at du kommer tilbake med et svar senere. Er det stygt, tar du med deg tillitsvalgt. 

  

Men som sagt så er det ikke der jeg er akkurat nå. Jeg orker ikke å konfrontere. Det jeg trenger er tips for å bli bedre på å ikke grave meg helt ned når jeg opplever slike ting.

Anonymkode: c566e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som sagt så er det ikke der jeg er akkurat nå. Jeg orker ikke å konfrontere. Det jeg trenger er tips for å bli bedre på å ikke grave meg helt ned når jeg opplever slike ting.

Anonymkode: c566e...2e9

Tipsene mine var kanskje ikke de du ønsket, men de er tips jeg mener er viktige. Du får ikke støtte hos meg for å grave deg lengre ned. Skal det skje noe, starter det med deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på karma, eller planlegg hevn! 😈

Jeg har selv blitt utsatt for mye urettferdigheter og baksnakking, noe jeg bare må leve med i hverdagen..

Trikset mitt er uansett å late som ingenting og ha det mest mulig bra med meg selv. Dette er det veldig viktig at baksnakkerne får se, for da skjønner de at de ikke kan knekke deg.

Jeg lever så mitt liv, men puster dem i nakken så snart jeg de har havnet i trøbbel eller er sårbare. Da koser jeg meg, og feirer i smug ;) 

 

Anonymkode: 802ef...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flett det inn når du kan. “Huff jeg kunne aldri ha lurt meg unna opgaver. Tenk så sjofelt det hadde vært. God arbeidsmoral er viktig ja.” Eller noe sånt slik at de vet du vet.

Anonymkode: c707d...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nooni skrev:

Tipsene mine var kanskje ikke de du ønsket, men de er tips jeg mener er viktige. Du får ikke støtte hos meg for å grave deg lengre ned. Skal det skje noe, starter det med deg selv. 

Jeg setter pris på at jeg får tips. Men som sagt så er ikke konfrontering en mulighet for meg her. Det er jo tips for å ikke grave meg ned jeg spør om, ikke «støtte» til å gjøre det.

Anonymkode: 60cdb...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter pris på at jeg får tips. Men som sagt så er ikke konfrontering en mulighet for meg her. Det er jo tips for å ikke grave meg ned jeg spør om, ikke «støtte» til å gjøre det.

Anonymkode: 60cdb...6be

Men hvorfor ikke ta det med skjef eller tillitsvalgt? Det er jo langt mindre konfronterende. Og så kan du legge det opp til mindre anklagende måte. Du kan si at noen har fortalt deg at du blir baksnakket, du vet jo ikke om det stemmer, men det er veldig ubehagelig med en slik beskjed og du lurer på hvordan håndtere dette?

Anonymkode: 0b8d6...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke ta det med skjef eller tillitsvalgt? Det er jo langt mindre konfronterende. Og så kan du legge det opp til mindre anklagende måte. Du kan si at noen har fortalt deg at du blir baksnakket, du vet jo ikke om det stemmer, men det er veldig ubehagelig med en slik beskjed og du lurer på hvordan håndtere dette?

Anonymkode: 0b8d6...4cd

Fordi det ikke løser hovedproblemet mitt, som er at jeg tar sånne ting alt for personlig. Akkurat nå er det på jobb men jeg blir et nervevrak hver gang sånne ting skjer ellers og.

Anonymkode: 60cdb...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke løser hovedproblemet mitt, som er at jeg tar sånne ting alt for personlig. Akkurat nå er det på jobb men jeg blir et nervevrak hver gang sånne ting skjer ellers og.

Anonymkode: 60cdb...6be

Men det er jo helt naturlig å reagere på baksnakking. Det er utrolig ekkelt at noen smiler til deg og later som alt er greit og hvisker å tisker når de er alene. Kan gi hvem som helst frynsete nerver. At du er en følsom sjel har ikke så mye med saken å gjøre, mobbing er ikke greit og det er ikke din skyld. Klart det at man kan jobbe med seg selv for å bli mere motstandsdyktig mot livets utfordringer, men mobbing er ikke din skyld. Jeg mener absolutt ag dette er en sak for din sjef og/eller tillitsvalgt. Du har jf loven krav på en trygg arbeidplass uten mobbing:) 

Anonymkode: 0b8d6...4cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk høre av en eller flere personer som mener du blir baksnakket?? 

For det er ikke sikkert det stemmer. 

 tidligere kollega av meg gikk til en annen og mente jeg og flere baksnakket henne og at vi ikke likte henne osv.

sannheten var at det var henne selv som ikke likte hun. Hun ville bare lage drama og trykke henne ned. 

Ta opp et møte med alle sammen! Rens luften.

Anonymkode: cedbe...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kom til deg og fortalte deg at du ble baksnakket på jobb? 

Hallo TS, hvis den personen hadde villet deg vel, så hadde de gitt baksnakkerne beskjed om å gi blanke i å snakke skit om kolleager og så trukket seg ut av samtalen hvis det fortsatte. At de kommer til deg nå med svada om baksnakking tyder på at de var med på skitpraten, men har pr i dag litt komflikt med den andre parten og du blir brukt som brekkjern for å skaffe den andre problemer på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...