AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #1 Skrevet 2. juni 2019 Vi skal bytte ut kjøkkenet vårt i løpet av året. Har så vidt begynt å titte. Ønsker gjerne tips til smarte løsninger på kjøkkenet. Ser at det er mange stilige funksjoner, men tenker at en del ikke nødvendigvis er så praktisk i det daglige. Hvilke løsninger på kjøkkenet er du mest fornøyd med? Hva kan du leve uten? Hva ville du lagt til? Vi er mann og kone, midten av 20-åra med et barn på 18 mnd. Skal sikkert ha flere barn etterhvert. Vi er glad i å lage mat og baker også mye. Så et praktisk hverdagskjøkken for en familie som liker å lage mat er vel det vi ønsker oss. Anonymkode: 97a9e...fa0
BMF Skrevet 2. juni 2019 #2 Skrevet 2. juni 2019 Ovnen i høyskap (er montert i riktig arbeidshøyde) og søpla i skuff som åpnes med et knuff (er elektrisk). Elektrisk kran med sensor, så man kan skylle hendene uten å ta på kranene.
Mhmjadda Skrevet 2. juni 2019 #3 Skrevet 2. juni 2019 Krane med "hånddusj"/uttrekkbar tut!Stor vask med to kummer
Gjest loveli Skrevet 2. juni 2019 #4 Skrevet 2. juni 2019 (endret) Ha plass til å sette ting på begge sider av vask og platetopp. Det mest upraktiske jeg ser er nettopp vask og platetopp som er klint inntil vegger. Ikke bygg inn platetoppen med en sånn "bue" som er populært på store kjøkken, det blir trangt og er fryktelig upraktisk. Det samles fett +++, blæh. Husk å ta i bruk arbeidstrekanten. Det skal være enkelt å bevege seg mellom komfyr/platetopp, vask og kjøleskap. Prøv å utnytt plassen på best mulig måte slik at du får mest mulig benkeplass. Jeg bruker min 2 meter lange benkeplass mye! Den er gull verdt når jeg skal skjære mange råvarer, når jeg baker, når vi er flere som lager mat sammen, osv. Jeg liker personlig at overskapene henger høyere enn det som var standard på 90-tallet. Hvis du har stort nok kjøkken til å droppe overskap: dropp det. Har du et naturlig sted å ha høyskap: ha det. Ikke ha det åpent mellom overskap og tak hvis mulig. Tett igjen, så unngår du fett som samler støv og blir til skikkelig ekkelt oppå skapene. Jeg spyr av åpne hyller på kjøkken. Det er jo fryktelig upraktisk og jeg synes det ser uryddig ut. Hvis du vil ha det, unngå det over vask og platetopp, da det er utsatt for damp og fett noe som gir merarbeid når du skal støvtørke jævelskapen som står på hylla. Ikke ha skap, ha skuffer i benkeskspene. Skap er upraktisk, skuffer er en drøm. Ha et 80cm skap/skuffer eller mer under vasken. Ha uttrekkbare løsninger uansett, gjerne automatiske. Kombiovner, flere funksjoner er praktisk og ryddig da du trenger færre ting. Legg penger i hvitevarene, det er deilig med kjøleskap og oppvaskmaskin som ikke durer. Det er deilig med en ovn med pyrolyse og damp og bakeassistent og opptiningsprogram osv. Mikrobølgeovn i kombo kan gi problemer da det ikke er spesielt forenlige funksjoner, men det funker ok. Skal du ha to ovner, kjøp samme merke og samme årsmodell slik at de harmonerer. Fordi jeg ikke har verdens største kjøkken selv dessverre, så måtte jeg velge å ha en 1,2 meter benk i halv dybde mot et hjørne på kjøkkenet (for å få plass til spiseplass). Det viste seg å være genialt for der står kjøkkenmaskinen og kaffemaskinen. Litt unnagjemt, men alltid lett tilgjengelig. Jeg synes det ser grusomt ut å gå det på kjøkkenbenken da, men mange synes jo det er "hjemmekoselig". Ikke del opp kjøkkenet ved å sette to kolosser av noen høyskap midt i. Mange bryter opp kjøkkenet på denne måten, men jeg synes ikke det er spesielt fint. Skap åpent rom, fin flyt og benkeplass. Ikke gjør noe som du synes ser "kult" ut på tegningen, det er mest sannsynlig verken kult eller spesielt praktisk etter en stund... sett høyskap et sted de ikke fanger blikket når du går inn i rommet. Ikke ved døråpningen, for da "lukker" du rommet og det virker mye mindre. Personlig liker jeg ikke å se vifta, jeg har aldri sett en vifte som ser kul ut (bortsett fra hos rikinger som har råd til de enkle og svindyre sakene). De er stygge som juling alle sammen, spesielt de som liksom skal være design. De ser bare utrolig harry ut. På samme måte liker jeg ikke å se hverken kjøleskap eller oppvaskmaskin. På mitt kjøkken er alt innbygget, det gir veldig pen flyt og ser ryddig og pent ut. Ovn er innfelt og ikke frittstående, av samme årsak. Mange elsker åpen kjøkken-stue-løsning, det gjør ikke jeg. Liker å ha rom adskilt, både pga lukt(!) og rot og romflyt. Jeg liker ikke at tacolukten sitter i sofaen 3 dager etter måltidet. Jeg lager mye sterk mat med mye smak og jeg har god luktesans. Dessuten liker jeg ikke følelsen av å ha sofaen på kjøkkenet og oppvasken i stua hvis du skjønner... Rydd unna drit du ikke trenger. Overfylte skap gir ikke en god følelse. Ikke gardiner i vinduet, åpne opp og få masse lys inn! Vi har varme i gulvet, det er så deilig! Dimbare lys, gjerne fjernstyrt. Ikke lag spiseplassen på kjøkkenet som en "bar" med høye stoler. Med mindre det er en del av en kjøkkenøy. Skap soner, men soner som er både praktiske og steder du vil bruke. En spiseplass laget som en "bar" inn mot en vegg blir ikke brukt, du kommer til å ville spise i stua heller... å sitte klint oppi en vegg gir ingen god følelse. Er det foran vindu, så kanskje kanskje... To kummer i vasken, gjerne like store. Uttrekkbar armatur slik at du kan spyle av ting enkelt og uten så mye søl. Ikke ha flis på gulv, velg et mykere materiale, som ekte tregulv. Flis er hardt å stå på og mister du noe i gulvet knuser tingen garantert. Det bråker også mer. Tregulv kan byttes enkelt. Gulv skal ikke ligge under brnkeskspene, men skal ha mulighet til å bevege seg fritt for å unngå sprekkdannelser. Endret 2. juni 2019 av loveli
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Skrevet 2. juni 2019 Vi har følgende løsninger, som jeg er veldig fornøyd med; - kombi stek og mikro, og kombi stek og damp. Begge montert i arbeidshøyde - kokende vann, og kullsyrevann, rett fra spring - bred skuff med avfallssortering, mange velger 60cm (minste), det er knapt nå når alt skal sorteres - søyler med stikkontakter og USB utganger - kjøleskuffer (store skuffer, som kan åpnes separat) - stort skap med solide hyller, der alt av kjøkkenapparater står, enkelt å finne frem, null rot på benk. - en god kjøkkenvifte integrert i tak, vi la mye penger i denne, er aldri matlukt i huset. Dropp overskap. Velg høyskap og en god arbeidsbenk, helst en øy. Mye lettere å holde rent, og estetisk mye penere. Tenk gjennom hvordan du arbeider på kjøkkenet, tenk vask-komfyr-steketopp-kjøleskap i en slags tre-/firkant, der alt er maks 2-3 steg unna. Vi monterte vinskap, fryser, høyskap for oppbebaring av finservice/skåler med mer i en egen ende av kjøkkenet. Så selv om kjøkkenet er veldig stort har vi alt vi bruker daglig samlet på et lite areal. Anonymkode: 1f6d3...f7e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #6 Skrevet 2. juni 2019 Vifte i stekeovn som slår seg av når du åpner døren til ovnen. Genialt så man slipper å få varmen rett i ansiktet stenger som holder stekebrettet oppe når du drar de ut pyrolyse ovn for lettvint rengjøring Anonymkode: 0b38b...e72
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #7 Skrevet 2. juni 2019 Jeg er mest fornøyd med ekstra dybde på benkeplaten (80 cm dyp) og åpne hyller på kjøkkenet. Har null problem med støv og damp som noen over her skriver. Det har jeg glass, kopperog tallerkener som jeg bruker daglig. Så deilig å slippe å åpne skapdører både når jeg skal hente ting og når jeg rydder ut av oppvaskmaskinen. Har hatt det i seks år nå. Har selvsagt et pent servise som matcher innredningen på kjøkkenet. Jeg er også fornøyd med en bred vask fremfor 1,5 kum. Og 80 cm bred platetopp er praktisk. Sokkelskuffer er også helt supert til kakeformer og andre ting man ikke bruker til hverdags. Anonymkode: e32e7...0ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå