Gå til innhold

Tips til lavkalorimat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Må begynne å gå ned litt i vekt. Tenkte gå fler turer og bruke ellipsemaskinen hjemme. Men kostholdet burde jo bedres også. 

Tenkte derfor mat med lite kalorier. Hva er det egentlig? Kom gjerne med tips til retter? :) har ikke peiling nemlig. 

Anonymkode: 50be2...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mat med lite kalorier" er en misforståelse. Tenk over dette (det er ikke noe nytt, det er noe du allerede vet):

Skal du ned i vekt, må du ha et - reelt og konsekvent - kaloriunderskudd over tid.

Du kan ikke sulte deg.

Det er uendelig mye mat å velge mellom.

Næringsinnhold - også kalorier - i matvarer angis per 100 gram. 

Aksepterer du til vanlig å bli fortalt hva du skal spise? Hvis ikke, tror du at det er noe som blir lettere, eller vanskeligere, når du må spise mindre?

Siden du må spise mindre en god stund, og det er du som må leve med det, må du finne fram til en hel rekke strategier som passer for akkurat deg, ikke bare måltider.

For selve vektnedgangen er det kun kaloriunderskudd som er nødvendig. Det er til gjengjeld helt nødvendig. Men for å kunne være i et kaloriunderskudd mer enn noen dager, trenger du sunt kosthold. Og for å kunne fortsette med et sunt kosthold i måneder og år, må du spise mat du liker.

Jeg tror nok du har peiling. Den viktigste peilingen er hva du liker, og sunn fornuft. Hvis du mangler kunnskap om hvordan man setter sammen et sunt kosthold, så kan du skaffe deg den kunnskapen.

Anonymkode: df090...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker. Brokkoli, blomkål, gulrøtter, aspargus, erter osv

100g brokkoli er ca 33 kcal. Du kan spise 1 kg brokkoli og det er kun 330 kcal

Så det du gjør er å spise mye grønnsaker til alle måltid. Skal du spise et kjøttstykke til middag, spis 3-4 ganger så mye grønnsaker som kjøttstykkket. Varier litt i hvilke du bruker. Frosne grønnsaker er billige og må bare varmes 10-20min, enkelt og greit. Istedetfor at poteten er den vanlige grønnsaken, bytt den ut med brokkoli. Spis heller brokkoli hver dag enn potet. Så langt som det passer, selvsagt

På sammme måte kan du forsøke bruke ferske eller kokte grønnsaker som passer til den retten du skal lage. Om du ikke vet om noen, google etter tips. 

Vær forsiktig med bruk av sauser, dressinger og å bruke for mye fett i retten. Steker du i fett kan det være en ide å droppe annen saus eller dressing med fett i. Som regel er det nok fett i maten du spiser, uten at du trenger tilsette noe særlig mer, men det kommer litt an på kostholdet. 

Anonymkode: e54db...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker. Brokkoli, blomkål, gulrøtter, aspargus, erter osv

100g brokkoli er ca 33 kcal. Du kan spise 1 kg brokkoli og det er kun 330 kcal

Så det du gjør er å spise mye grønnsaker til alle måltid. Skal du spise et kjøttstykke til middag, spis 3-4 ganger så mye grønnsaker som kjøttstykkket. Varier litt i hvilke du bruker. Frosne grønnsaker er billige og må bare varmes 10-20min, enkelt og greit. Istedetfor at poteten er den vanlige grønnsaken, bytt den ut med brokkoli. Spis heller brokkoli hver dag enn potet. Så langt som det passer, selvsagt

På sammme måte kan du forsøke bruke ferske eller kokte grønnsaker som passer til den retten du skal lage. Om du ikke vet om noen, google etter tips. 

Vær forsiktig med bruk av sauser, dressinger og å bruke for mye fett i retten. Steker du i fett kan det være en ide å droppe annen saus eller dressing med fett i. Som regel er det nok fett i maten du spiser, uten at du trenger tilsette noe særlig mer, men det kommer litt an på kostholdet. 

Anonymkode: e54db...6dd

Tusen takk for godt tips! Jeg elsker grønnsaker, og kan jo bare krydre og steke i LITT rapsolje. Jeg liker ikke dressinger. Jeg liker ikke kjøtt så mye heller, spiser kun et par ganger i uken. Potet har vi ikke fordi ungen liker ikke 😂 hun liker brokkoli og gulrot 😂 

Kanskje det blir grønnsakswok på menyen i morgen 😍 og litt fisk da. 

Anonymkode: 50be2...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...