Gå til innhold

Dokumentar på NRK: Det digitale dopet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så akkurat denne dokumentaren, og må si det er en tankevekker. Skremmende hvor stor effekt skjermbruk har på barn. 

Anbefaler denne dokumentaren. Særlig for småbarnforeldre. Den ligger tilgjengelig på NRK TV. 

Anonymkode: 19e5c...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det med en klype salt. Det er først og fremst underholdning.

Uten kildekritikk kan skjermer fort bli det nye vaksineopprøret.

Anonymkode: e684e...fc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta det med en klype salt. Det er først og fremst underholdning.

Uten kildekritikk kan skjermer fort bli det nye vaksineopprøret.

Anonymkode: e684e...fc7

Vil du utdype? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger noe i det. Man ser det jo over alt i samfunnet, hvis man klarer å legge fra seg mobilen og se seg rundt. 

Jeg ser jo selv når jeg besøker noen venner med små barn, hvordan de bruker mobilen som distraksjon/barnevakt for barna, og hvordan barna reagerer når mobilen tas vekk fra de. Det er jo ikke et hyggelig syn. Og flere lar barna sovne med mobil/nettbrett fordi de sliter med å sovne uten.

Jeg synes det er trist. Og synes ikke dokumentaren virker villedende. 

Er forresten TS, skulle ikke poste som anonym. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker bare på meg selv hvor trist og frustrert jeg blir når venner er mest opptatt av mobilen når vi sitter i en samtale. Og hvor mye jeg sitter med mobilen i hendene selv. Disse skjermene tar altfor mye tid, og fører til at vi mangler noe i den mellommenneskelige relasjonen. Jeg kjenner hvor utålmodig jeg kan bli om nettet ikke funker eller om en side laster tregt. Jeg ser hvordan mannen min ikke får med seg noe når han sitter med et spill på mobilen, helt oppslukt. Og hvor irritert han blir om jeg forstyrrer. 

Hvorfor skal det da være så usannsynlig at barna tar skade av det? De har jo ikke en ferdigutviklet hjerne ennå. Blinking og lyder gjør noe med belønningssystemet i hjernen, klart spill og annet er noe de vil ha! Vi må gjemme unna alt av spillkonsoller og nettbrett osv når svigersøster med barn kommer på besøk. Barna blir helt krakilske. 

Så ikke tro at skjermbruken er uskyldig.

Anonymkode: 398c4...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...