Gå til innhold

hele meg forfaller, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år, tobarnsmor og har alltid vært liten og tynn. Har alltid hatt rask forbrenning og kunne spist hva jeg ville uten å legge på meg. Kroppen gikk fort tilbake etter fødslene, dog ikke helt som den var før. Men jeg brydde meg liksom ikke om det fordi jeg spiser veldig usunt og dårlig, og trener aldri. 

Så nå studerte jeg nettopp kroppen min, og fikk mildt sagt sjokk. Jeg har ENORME ridebukselår (vært klar over disse før, men de var aldri så svære). Jeg har alltid hatt stor og fin rumpe, men denne er jo helt firkanta! Akkurat som om rompa bare har seget sammen. Slapp er den også. I tillegg har jeg en liten «bul» nederst på magen, så jeg ser liksom ut som jeg er gravid og akkurat har fått mage. Her er det også litt heng. Jeg har også veldig dårlig holdning og er full i strekkmerker (for meg er strekkmerker ikke noe jeg bryr meg veldig om, men det kan være fint på en trent kropp, men med på å gjøre en «slapp» kropp styggere, som i mitt tilfelle..)  

I tillegg til det at kroppen min ikke ser helt fresh ut, merker jeg at tennene mine blir styggere, huden, har lite energi og er mye sur. Noe som ikke er rart.. jeg er så vanvittig elendig med alt som har med trening, kosthold og ernæring å gjøre, og jeg trenger hjelp! Jeg vet jo at å spise godis hver dag og drikke lite vann er no-no, men det er liksom bare at jeg ikke vet, så gir jeg opp før jeg har begynt. 

Jeg tar i mot alle tips om treningsøvelser (både øvelser, repetisjoner, sett, hvor ofte og hvordan jeg skal bygge det opp.. kan vel ikke begynne pang rett på, eller..?), kosthold, oppskrifter og alle råd med stor takk!

Anonymkode: 5fe00...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips nr. 1) ikke start med alt på en gang og planer om en rask kroppsendring før f.eks sommeren. Tenk langsiktig, ellers er det fort å gå på en smell.

Tips nr 2) oppsøk frisklivsentral for veiledning.

Tips 3) anbefaler å søke på NTNU og "cerg". De forsker på trening og har kommet fram til et 7 ukers treningsprogram for å komme i form.

Tips 4) kosthold: ikke drikk kalorier (hold deg til vann, evt. Lettbrus). Spis mer grønnsaker. Spis kun en porsjon mat. 

Der har du en start :)

Anonymkode: 0dde5...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 år, tobarnsmor og har alltid vært liten og tynn. Har alltid hatt rask forbrenning og kunne spist hva jeg ville uten å legge på meg. Kroppen gikk fort tilbake etter fødslene, dog ikke helt som den var før. Men jeg brydde meg liksom ikke om det fordi jeg spiser veldig usunt og dårlig, og trener aldri. 

Så nå studerte jeg nettopp kroppen min, og fikk mildt sagt sjokk. Jeg har ENORME ridebukselår (vært klar over disse før, men de var aldri så svære). Jeg har alltid hatt stor og fin rumpe, men denne er jo helt firkanta! Akkurat som om rompa bare har seget sammen. Slapp er den også. I tillegg har jeg en liten «bul» nederst på magen, så jeg ser liksom ut som jeg er gravid og akkurat har fått mage. Her er det også litt heng. Jeg har også veldig dårlig holdning og er full i strekkmerker (for meg er strekkmerker ikke noe jeg bryr meg veldig om, men det kan være fint på en trent kropp, men med på å gjøre en «slapp» kropp styggere, som i mitt tilfelle..)  

I tillegg til det at kroppen min ikke ser helt fresh ut, merker jeg at tennene mine blir styggere, huden, har lite energi og er mye sur. Noe som ikke er rart.. jeg er så vanvittig elendig med alt som har med trening, kosthold og ernæring å gjøre, og jeg trenger hjelp! Jeg vet jo at å spise godis hver dag og drikke lite vann er no-no, men det er liksom bare at jeg ikke vet, så gir jeg opp før jeg har begynt. 

Jeg tar i mot alle tips om treningsøvelser (både øvelser, repetisjoner, sett, hvor ofte og hvordan jeg skal bygge det opp.. kan vel ikke begynne pang rett på, eller..?), kosthold, oppskrifter og alle råd med stor takk!

Anonymkode: 5fe00...910

Du har analysert kroppen din og funnet mange "feil". I tillegg forteller du deg selv en haug negative ting om deg selv. 

Hva skal du gjøre? Ikke tenk så mye på hvordan kroppen din ser ut. Tenk heller på hva du kan gjøre av småting for å føle deg bedre. En sykkeltur en gang i uken?. En sunn og god fiskemiddag hver onsdag? Endre små ting som det blir flere av etter hvert. Etterhvert vil kondisjonen og kroppen din forandre seg. Det kommer til å gå fint. Store prosjekter blir bare stress og opprettholdes kun en kort periode. Skynd deg langsomt.

Anonymkode: 65502...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 4.6.2019 den 13.36, AnonymBruker skrev:

Du har analysert kroppen din og funnet mange "feil". I tillegg forteller du deg selv en haug negative ting om deg selv. 

Hva skal du gjøre? Ikke tenk så mye på hvordan kroppen din ser ut. Tenk heller på hva du kan gjøre av småting for å føle deg bedre. En sykkeltur en gang i uken?. En sunn og god fiskemiddag hver onsdag? Endre små ting som det blir flere av etter hvert. Etterhvert vil kondisjonen og kroppen din forandre seg. Det kommer til å gå fint. Store prosjekter blir bare stress og opprettholdes kun en kort periode. Skynd deg langsomt.

Anonymkode: 65502...42d

Ja, babysteps er det beste.

Jeg startet med å begynne å løpe for å komme meg i bedre form. Målet var å løpe 5 km. Underveis så merket jeg at jeg automatisk valgte sunnere alternativer. Jeg drakk mer vann siden jeg var mer aktiv. Det gikk liksom litt hånd i hånd at jeg ville gi kroppen bedre mat når jeg allerede trente for å bli i bedre form. 

Etterhvert ble jeg mer og mer bevisst på næringsinnhold. Fokus på mer proteiner og fett og mindre sukker og andre raske karbohydrater i kostholdet. 

Plutselig var jeg hun sporty damen som løp flere ganger i uka og spiste sunt og variert. Jeg gikk fra å være tynnfeit og med dårlig kosthold til å bli veltrent med et godt kosthold. Men jeg gjorde det over tid. Små endringer her og der. 

Jeg har aldri følt meg bedre. Har masse energi og overskudd og mer livsglede. Så anbefaler deg at målet er å komme i form og føle deg bedre med deg selv, ikke på alle små feil og skavanker. Du har en frisk kropp. Alt du trenger er å begynne å bruke den og gi den god næring så vil resten komme av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...