Gå til innhold

Hva er typisk norsk for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi liker ikke fremmede. Det er en generell uskreven regel om at vi setter oss på et ledig dobbeltsete i bussen fremfor å sitte med en fremmed. Og kanskje man også står istedenfor å ta et sete ved siden av noen (om alle doble er opptatt) for fremmede er «farlige» 😂 

Anonymkode: 1e39d...1ab

Det der tror jeg er ganske vanlig oppførsel over store deler av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sykler og går ganske mye i det generelle sammenlignet med amerikanere som kjører bil til nesten alt, og vi dresser oss kanskje ikke SÅ mye opp når vi skal ut på byen eller på date (skjønt jeg er litt usikker på hva den "vanlige" amerikaneren gjør. Kanskje vi er like der :) )

Jeg synes det at vi har bunader er en ganske fin ting å løfte frem, og historiene bak. Vi er jo en stolt nasjon, som USA, men at bunadene representerer den landsdelen slekten kommer fra og hvor en opplever at mye av vår identitet ligger er nok litt spesielt. I dag kan hvem som helst kjøpe hvilken som helst bunad, men jeg opplever fortsatt at veldig mange ønsker en link til stedet bunaden er fra. I samme åndedrag ville jeg fortalt om 17-mai og barnetoget som er i en stor kontrast til andre land hvor tog enten består av voksne eller militæret. 

Ut over dette har jeg opplevd at alle amerikanere som ikke vet det fra før blir helt sjokkert når de får høre om velferdsgodene vi har, også de vi har under svangerskap, fødsel og når barnet er født. Når de så repliserer at vi er et sosialistisk land, så kan du fortelle at disse godene er alle parti på stortinget enige om. Ingen ønsker å endre dem (annet enn småjusteringer), ei heller den konservative regjeringen vi har nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte menneskedrevne sykler ut med batteridrevne sykler i miljøets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt innesluttet og usikkre som mennesker. Veldig konforme, tør ikke skille seg ut.

Utrolig kjedelige.

Nå nevner jeg gjennomsnittet. Ikke har vi noen tradisjoner på mat heller.

Anonymkode: 1f9f3...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet og åpenhet faktisk. Vi er noe reservert for ukjente, men vi har svært nære og ærlige relasjoner til de vi er venner med, og generelt er vi også ærlige når folk spør oss direkte om noe. Spør man, naboen om det eller det er greit for ham/henne (for eksempel å bygge noe/plante noe) så får man ærlig svar. 

I andre land er det ofte mer overfladiske relasjoner, og folk snakker deg veldig etter munnen. Det tok tid å venne seg til da jeg fartet mye i utlandet, det at man ikke kunne helt vite om folk svarte ærlig, eller bare var høflig. Jeg som nordmann er vant til ærlighet. Ikke at folk ser deg i øynene og svarer noe, og så får man senere greie på at det ikke var sant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vanlig i ganske mange land, ser ingenting spesielt med det

Anonymkode: b79ad...f69

Ikke vanlig å sette ettåring i barnehage, nei. Det er særnorsk.  

 

Anonymkode: 7426c...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Klossmajor said:

Det der tror jeg er ganske vanlig oppførsel over store deler av verden.

Nei det er det ikke. Nordmenn er usosiale. 

Anonymkode: 7426c...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er unikt for Norge som vi kanskje ikke har reflektert over i særlig grad, men som jeg synes er flott er at dialekter står høyt i kurs. Stort sett. Vi er stolte av våre dialekter og det er fullstendig akseptabelt å prate på  dialekt både i regjering eller andre offentlige instanser. Dette tar vi som en selvfølge, mens i mange andre land er dialekt ansett som «mindre kultivert» og det vil være uhørt å prate på «bondemål» som f.eks politiker. 

Hilsen Oslo-kvinne.

Anonymkode: 27149...12b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke kjenne naboene

Anonymkode: 23750...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vist noen amerikanere film på YouTube av hallingdans. De syns det var veldig artig. Snus (selvom det er svensk) syns de også er merkelig greier. 

Og den typiske nordmann på ferie forteller alltid om alkoholprisen i Norge. 

Anonymkode: 6b58e...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi sitter langt unna hverandre. Var på flyplass i et annet land, og alle gatene jeg gikk forbi satt folk tett i tett for å få plass, også kom jeg til den «norske gaten» og det var det både 2 og 3 ledige stoler mellom folk, og noen stod, og andre satt på gulvet 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Nordmenn er usosiale. 

Anonymkode: 7426c...e51

Scenariene du beskrev fra offentlig transport er helt vanlig utenfor Norges grenser også. Tar du offentlig transport i London, Barcelona, Paris eller Moskva vil folk generelt la sine fremmede medpassasjerer være i fred heller enn å ta kontakt uten noen bestemt grunn til å gjøre det. Man setter seg normalt ikke på et ledig enkeltsete inntil andre hvis et dobbeltsete er ledig. Mer presist enn å hevde at årsaken er at man ikke liker fremmede for fremmede er farlige mener jeg er å beskrive det som sjenanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For amerikanere er nordmenn litt som en termos: hard og kald. Men blir man kjent oppdager de at vi er varme og myke på innsiden, vi har bare ganske ulik uttrykksmåte fra dem. I USA smører de virkelig på alt de sier, amazing wonderful fabulous. For meg som norsk har jeg mange ganger dømt det som falsk overflate men for amerikanere er det bare en måte å pakke inn budskapet på. Det gjør nok at de kan se på nordmenn som frekke (og vi dem), fram til man blir kjent. Nordmenn er opplært til å se ting fra flere sider, og at det er en styrke som gir troverdighet. amerikaneren lærer å være overbevisende ved å bruke store ord og være bastant. Nordmenn er generelt mer åpne enn amerikanere er min erfaring. De vet ofte ikke mye om noe annet enn sin egen kultur, og tror gjerne at de er unike «there is no such thing as European culture» 

Anonymkode: 239f1...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stranger danger! 

Unngå øyekontakt, hilse på naboen med et nikk, reserverte. 

Hemningsløs så fort det er litt alkohol innabords og alt som kan gjøre norsk, gjøres norsk. Eksempelvis «pakistaner tapte konkurransen» / «norsk-pakistaneren vunnet 2 gull for norge». 

Anonymkode: 10a49...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten (som kysten) lite kriminalitet og utmark er også verd å fortelle om i USA. At ung og gammel, mann og kvinne kan ta sekken på ryggen og telte omtrent hvor som helst er ganske annerledes fra USA. I tillegg høy grad av tillit, hagemøbler står ute, hytter får stå i fred, alle barn kan gå til skolen alene. Skolesystemet, helsevesen er også veldig forskjellig. En gjennomsnittlig amerikaner bruker sosialist som skjellsord, du kan jo prøve å få fram noen sider som er veldig gunstige for oss som bor i et sosialdemokrati 👍🏼

Anonymkode: 239f1...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Dårlig vær

- Alkohol og fyll

- Utroskap

- Skilsmisse 

- Bitterhet

- Sjalusi

- Bonder...

Anonymkode: 8f565...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man plukker opp votter/luer/skjerf  e.l som folk har mister på bakken og henger det over det nærmeste gjerdet. 

Anonymkode: 57e43...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi lar småbarn sove utendørs i barnevogn, midt på vinteren. At vi driver på med friluftsliv i barnehagen og at barnehagebarna får klatre i trær,.. mer om slikt her, fra en Amerikansk forsker https://www.utdanningsnytt.no/forste-steg/artikler/2019/mars/-i-norge-far-barna-vare-med-a-koste-ute-i-barnehagen.-i-usa-ville-barnehagen-bli-saksokt/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...