Gå til innhold

Satan & Perkele! og Fandens oldemor!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satan & Perkele! og Fandens oldemor! 

Hvorfor har de på finsk et eget navn på Satans far (Perkele)? Mens nordmenn snakker om Fandens oldemor?

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:jolie: Det er vel ingen som VET noe om dette da kanskje?

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er Fandens oldemor farmor eller mormor til Perkele?

Anonymkode: a325c...f5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Men kan du forklare og diskutere litt om det? Om slektskapet og slikt? :) 

Anonymkode: a325c...f5b

Aldri tenkt over saken, jeg er ikke særlig språkinteressert. Leste linkene da, og la merke til at fandens oldemor (eller mor) stammer fra Johannes åpenbaring ifølge linken (ser ut som det er det de mener). Søkte det opp og det stod altså ikke i åpenbaringen.

Anonymkode: 3ca42...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri tenkt over saken, jeg er ikke særlig språkinteressert. Leste linkene da, og la merke til at fandens oldemor (eller mor) stammer fra Johannes åpenbaring ifølge linken (ser ut som det er det de mener). Søkte det opp og det stod altså ikke i åpenbaringen.

Anonymkode: 3ca42...49b

Takk for svar og hjelp og god søndag! :) 

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at det stod at Perkele betyr ond ånd og det stod ingenting om Satans far. Er du sikker på at det er det som menes når de bruker ordet? 

Anonymkode: 3ca42...49b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri tenkt over saken, jeg er ikke særlig språkinteressert. Leste linkene da, og la merke til at fandens oldemor (eller mor) stammer fra Johannes åpenbaring ifølge linken (ser ut som det er det de mener). Søkte det opp og det stod altså ikke i åpenbaringen.

Anonymkode: 3ca42...49b

Her står det også "Fanden forekommer i en mengde talemåter og eder, ofte felles for mange språk, for eksempel fanden er løs, etter Johannes' åpenbaring20,7 og forestillingen om at han har vært bundet, Åp 20,3–4; fanden og hans oldemor (eller mor) eller fandens oldemor"https://snl.no/fanden

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at det stod at Perkele betyr ond ånd og det stod ingenting om Satans far. Er du sikker på at det er det som menes når de bruker ordet? 

Anonymkode: 3ca42...49b

Takk for svar! :) Jeg er usikker på det med Perkele.

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her står det også "Fanden forekommer i en mengde talemåter og eder, ofte felles for mange språk, for eksempel fanden er løs, etter Johannes' åpenbaring20,7 og forestillingen om at han har vært bundet, Åp 20,3–4; fanden og hans oldemor (eller mor) eller fandens oldemor"https://snl.no/fanden

Anonymkode: a325c...f5b

Ja, men det står altså ingenting om verken mor eller oldemor i åpenbaringen. At fanden er løs kan jeg forstå er hentet derfra.

Anonymkode: 3ca42...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står det også "Fanden forekommer i en mengde talemåter og eder, ofte felles for mange språk, for eksempel fanden er løs, etter Johannes' åpenbaring20,7 og forestillingen om at han har vært bundet, Åp 20,3–4; fanden og hans oldemor (eller mor) eller fandens oldemor"https://snl.no/fanden

Anonymkode: a325c...f5b

Jeg klippet litt feil. Her står fortsettelsen:" ; fanden og hans oldemor (eller mor) eller fandens oldemor, kjent i tysk fra 1480, i dansk fra sent på 1500-tallet; male fanden på veggen (eldre også: over døra, slik blant annet hos Luther), som betyr å se altfor svart på noe." Så det betyr vel at det ikke står noe i Johannes Åpenbaring om fandens oldemor?

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det står altså ingenting om verken mor eller oldemor i åpenbaringen. At fanden er løs kan jeg forstå er hentet derfra.

Anonymkode: 3ca42...49b

Takk for hjelpen! :) 

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at det stod at Perkele betyr ond ånd og det stod ingenting om Satans far. Er du sikker på at det er det som menes når de bruker ordet? 

Anonymkode: 3ca42...49b

Her sies det at Perkele betyr både faen og helvete https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=929758

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg altså søkt litt, og har enda ikke funnet noe opprinnelse til fandens oldemor.

Jeg fant derimot et sitat hentet fra en kunster fra Sveits som levde på 1800-tallet. Han refererte til fandens oldemor, så det er mulig det har vært et vanlig uttrykk der også?

https://www.biblen.info/Galleri/Billede.php?navn=fandens-oldemor

Anonymkode: 3ca42...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ifølge Wikipedia blir det brukt som et sterkt banneord, så det kan nok stemme.

Anonymkode: 3ca42...49b

Takk! :) 

 

Anonymkode: a325c...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...