Gå til innhold

Hvordan tør folk å kjøre bil i utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Hva mener du? Man finner jo kjapt ut om man kjører feil vei. Da snur man og kjører tilbake. Jeg har nå kjørt meg vill i Norge på nye steder....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg synes er i overkant stressende er rundkjøringer i London-trafikk (venstrekjøring). 

Og pulsen var nok også litt høy i Roma og Napoli med mopeder overalt 

Man tar det med ro, stopper om man er usikker, passer på seg selv og egen bil, og bryr seg ikke om sjåføren bak blir utålmodig. 

Anonymkode: 2e902...bfd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Jeg kjørte opp i Øst-Europa og frykten for bykjøring vedvarte ganske lenge kan man vel si. Så tok jeg mot til meg og kjørte til/i Oslo. For en tragisk affære. Nordmenn kan jo ikke skilte! Å kjøre i Sverige er en helt annen verden.

Jeg kjøre E6 til Oslo, skulle videre i retning Drammen/Kristiansand. Der har du 300 meter på deg til å kjøre av 😛 Samme når jeg skulle til Gardermoen - avkjøringene kommer veldig brått på. 

Anonymkode: dff73...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til: jeg har en drøm om å kjøre rundt i Europa, men er skeptisk til å gjøre dette alene. Her tenker jeg sikkerhet, og potensielle tyverier hvis jeg er på do på en bensinstasjon f. eks. Jeg tenker at en norskregistrert bil kan trekke til seg uønsket oppmerksomhet. Jeg er også redd for å oppleve motorhavari mange hundre mil hjemmefra

Landet jeg kjørte opp i, har mange som reiser til andre land for å jobbe (pga lønn). Det er vanlig at de da kjører hjemover, men de anbefaler at man er minst to, og at en sitter i bilen mens den andre kjøper kaffe/går på do på en bensinstasjon. Som nevnt var jeg i Sverige (Stockholm) og tilbake langs E4 og opplevde det å kjøre i Sverige som trygt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjørt overalt i Europa. Paris var mest hektisk, Hellas frustrerende og i Nederland fikk jeg mange fartsbøter. Landevei i Frankrike og Spania er favoritt. 

Anonymkode: c2400...319

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte å legge til: jeg har en drøm om å kjøre rundt i Europa, men er skeptisk til å gjøre dette alene. Her tenker jeg sikkerhet, og potensielle tyverier hvis jeg er på do på en bensinstasjon f. eks. Jeg tenker at en norskregistrert bil kan trekke til seg uønsket oppmerksomhet. Jeg er også redd for å oppleve motorhavari mange hundre mil hjemmefra

Landet jeg kjørte opp i, har mange som reiser til andre land for å jobbe (pga lønn). Det er vanlig at de da kjører hjemover, men de anbefaler at man er minst to, og at en sitter i bilen mens den andre kjøper kaffe/går på do på en bensinstasjon. Som nevnt var jeg i Sverige (Stockholm) og tilbake langs E4 og opplevde det å kjøre i Sverige som trygt. 

Har kjørt mye på motorsykkel i europa, har aldri opplevd å være utrygg på noen som helst måte. Når det gjelder kjørekultur, er Norge det verste landet å kjøre i! Egoismen står høyere enn trafikkreglene her på berget.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har du 300 meter på deg til å kjøre av 😛 Samme når jeg skulle til Gardermoen - avkjøringene kommer veldig brått på. 

Skiltene starter 1000m unna på motorvei, og kommer nytt skilt med 500m igjen. Så dette er løgn😛

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, NBA skrev:

Kjører du bare på et fåtall strekninger du er kjent på i Norge da?

GPS fungerer som regel fjell, spesielt nå som man har datapakker i Europa og gjerne USA inkludert i mobilabonnementet sitt. Da kan man bruke Google Maps, som er meget bra bare man bruker hodet litt.

Tar man seg god tid og er en tålmodig sjåfør er det ikke noe problem å kjøre i utlandet. Dog er det ikke hvor som helst jeg hadde kjørt. Europa går som bra, bortsett fra Tyrkia og litt østblokkland, det samme med USA og Canada. Resten av verden er jeg veldig usikker på, sånn sett i bort fra Australia og New Zealand. Ikke imponert over kjørekulturen jeg har sett i Sørøst-Asia.

Dette + at det går an å forbrede seg littegranne, herregud. 

Anonymkode: 28dcc...4a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er dette? Paranoialand? 

Man låser bilen, også lar man være å legge verdisakene lett synlig. Det står sikkert ørten andre biler der og fyller bensin og spiser pølse...Motorhavari unngår man ved å ha vedlikeholdt bilen, også har man reiseforsikring, pluss veihjelp på bilforsikringen, eller man melder seg inn hos NAF, viking eller lignende. 

Det man skal passe seg for, er å sove i bilen på rasteplasser, og å stoppe for folk som står og veiver i veikanten. 

Anonymkode: 54911...fc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google Maps på mobilen er helt strålende og virker i alle krinker og kroker på kloden.

Jeg har kjørt over hele verden de siste ti årene: USA, Canada, 12 land i Europa, Sør-Afrika, Russland, Kazakhstan og Kirgisistan. Det som er mye verre enn å ikke vite hvor veien er, er jo ulik kjørekultur. Særlig Russland og Sentralasia er helt ville. 3-4 biler mot deg på tofeltsvei er ikke noe unntak en gang. Kjør aldri etter at sola har gått ned. Og politiet...er selvsagt ikke din venn, men bare ute etter pengene dine. Veien derimot, den finner du alltid - om ikke mobilen gjør jobben, så er det jo snille folk overalt.

Anonymkode: ca385...50b

Det husker jeg fra 90-tallet i Tjekkia:-)

Nå har øst-verden beveget seg videre siden det.

De beste motorveiene er de nyere 4-6-felt veiene som er i øst EU. Kjørekulturen er også mye bedre enn i Oslo-området. Folk er generelt høflige langs motorveiene. I byene er det imidlertidig fortsatt mye rart og sure folk i øst.

Anonymkode: 665f7...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg fra 90-tallet i Tjekkia:-)

Nå har øst-verden beveget seg videre siden det.

De beste motorveiene er de nyere 4-6-felt veiene som er i øst EU. Kjørekulturen er også mye bedre enn i Oslo-området. Folk er generelt høflige langs motorveiene. I byene er det imidlertidig fortsatt mye rart og sure folk i øst.

Ja, i Tsjekkia kjører folk pent nå. Men det blir trinnvist verre: Slovakia? Litt mer tull. Polen? Nesten russiske tilstander. Motorveiene der borte er fantastiske dog. Slovakia er det landet i verden som produserer flest biler per capita. Det merkes at dette er et billand!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke problemer med å kjøre feil, det er ikke jeg redd for. Min frykt ligger i å gjøre noe feil i trafikken. Eksen min ble banket opp av en fyr fordi han bumpet borti bilen hans I en dårlig laget midlertidig rundkjøring. Så jeg bruker kun bilen på veier der jeg bor. Og alle andre steder tar jeg tog/buss og taxi. 

Anonymkode: eb366...e02

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i Tsjekkia kjører folk pent nå. Men det blir trinnvist verre: Slovakia? Litt mer tull. Polen? Nesten russiske tilstander. Motorveiene der borte er fantastiske dog. Slovakia er det landet i verden som produserer flest biler per capita. Det merkes at dette er et billand!

Har du prøvd motorveien sør for Gdansk? Jeg tror det er 130 km/t her. Trafikken flyter rundt 150 km/t. Alle er høflige og greie.

I Kaliningrad rett øst for Gdansk er det annerledes. Der er politiet fullstendig korrupt.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er dette? Paranoialand? 

Man låser bilen, også lar man være å legge verdisakene lett synlig. Det står sikkert ørten andre biler der og fyller bensin og spiser pølse...Motorhavari unngår man ved å ha vedlikeholdt bilen, også har man reiseforsikring, pluss veihjelp på bilforsikringen, eller man melder seg inn hos NAF, viking eller lignende. 

Det man skal passe seg for, er å sove i bilen på rasteplasser, og å stoppe for folk som står og veiver i veikanten. 

Anonymkode: 54911...fc0

Et land i Øst-Europa. Mulig de er paranoide. 

Jeg vet at vedlikedhold av bilen er en selvfølge, men uforutsette ting skjer uansett. Det er litt bedre som nordmann å få motorhavari i Norge enn i Serbia, ser jeg for meg. Jeg har også veihjelp i Europa inkludert i forsikringen min. Det er eventuell ventetid og kommunikasjon ved motortrøbbel som ikke innbyr

Det skal nevnes at mannen og jeg kjørte fra dette landet, til Norge og tilbake, uten problemer, men det er alene jeg vil kjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd motorveien sør for Gdansk? Jeg tror det er 130 km/t her. Trafikken flyter rundt 150 km/t. Alle er høflige og greie.

I Kaliningrad rett øst for Gdansk er det annerledes. Der er politiet fullstendig korrupt.

Det har jeg ikke, kjører mest til og fra Stettin (husker ikke rekkefølgen på Cene og Zene her på polsk) og Krakow. Polakkene kjører verst jo lengre øst og sør man kommer. 70-sone? Du blir permanent forbikjørt i 90. 😄

Skrevet

Ehhh.. Hva er det å være redd for? 
Det høres ut som du kjører alt for fort hele tiden siden du er redd for ukjente veier, ergo å komme til en sving du ikke klarer pga hastigheten din.. 

Kjør saktere, så er det NULL problem å kjøre steder man aldri har vært før.. Og ps.. Det finnes veiskilting ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...