Gå til innhold

Hvordan tør folk å kjøre bil i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hvor du mener? Synes faktisk Norge har så dårlige veier, dårlig sikt og mange som lager farlige og slitsomme situasjoner i trafikken. Så mye lettere å kjøre i de andre europeiske landene. Større veier med bedre vedlikehold, mer flyt og stødigere sjåfører og bedre sikt osv.

Anonymkode: 66509...60f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Er du godt kjent på alle veiene i hele Norge, men blir utryg når du kommer til Strømstad ? 

Anonymkode: 51dd5...354

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Kjører du bare på et fåtall strekninger du er kjent på i Norge da?

GPS fungerer som regel fjell, spesielt nå som man har datapakker i Europa og gjerne USA inkludert i mobilabonnementet sitt. Da kan man bruke Google Maps, som er meget bra bare man bruker hodet litt.

Tar man seg god tid og er en tålmodig sjåfør er det ikke noe problem å kjøre i utlandet. Dog er det ikke hvor som helst jeg hadde kjørt. Europa går som bra, bortsett fra Tyrkia og litt østblokkland, det samme med USA og Canada. Resten av verden er jeg veldig usikker på, sånn sett i bort fra Australia og New Zealand. Ikke imponert over kjørekulturen jeg har sett i Sørøst-Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Skilt? Kartbok? Gps har da ikke eksistert så lenge. 

Verden går heller ikke under om man kjører litt feil vei i ny og ne.

Screen Shot 2019-05-30 at 16.04.35.png

Screen Shot 2019-05-30 at 16.08.19.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Jeg kan kjøre til nabokommunen og havne på veier jeg aldri har vært på før. Det er da ikke noe anderledes enn å havne på en vei i utlandet man aldri har vært på før. 

Så lenge man vet hvor man skal så finner man jo frem. GPS, kart mm

Blir man usikker på hvor man skal så kjører man inn til siden og sjekker kartet

 

Har kjørt i ganske mange land og har ikke støtt på store problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tør heller ikke kjøre i utlandet, annet enn Sverige. Det jeg er mest "redd" for er om det er ulike trafikkregler som jeg ikke har fått med meg (og f.eks havner i en ulykke pga eget feiltrinn), land de kjører svært aggressivt (f.eks Hellas, Italia etc), og i store byer (f.eks Paris, London etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke veien der om man ikke har kjørt der før? Ja, det fins gps, men er ikke alltid den er riktig. Og hva gjør man da? 

Anonymkode: 0fe3c...282

Kjører du kun på kjente veier i Norge?

Anonymkode: e55f9...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt mye i Spania, Danmark, Tyskland og Sverige. Null problem. Mange land er lettere å kjøre i enn Norge.... 

Tyrkia styrer jeg unna! Ikke fordi det er vanskelig, men fordi hvis du havner i en ulykke der, kan du risikere rettsaker og mye styr - selv om det ikke er din feil. Du kan risikere å ikke få reise hjem på måneder..... Og siden det er mye fyllekjøring der, gidd jeg ikke ta risikoen. 

Anonymkode: e55f9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har kjørt mye i Spania, Danmark, Tyskland og Sverige. Null problem. Mange land er lettere å kjøre i enn Norge.... 

Tyrkia styrer jeg unna! Ikke fordi det er vanskelig, men fordi hvis du havner i en ulykke der, kan du risikere rettsaker og mye styr - selv om det ikke er din feil. Du kan risikere å ikke få reise hjem på måneder..... Og siden det er mye fyllekjøring der, gidd jeg ikke ta risikoen. 

Anonymkode: e55f9...967

Ikke fyllekjøring, men tullekjøring...... 

Anonymkode: e55f9...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører meg vill uansett hvor jeg er, har null stedssans. Da snur jeg og til slutt kommer man frem. På ferie har man det jo ikke travelt heller som regel.

Anonymkode: b48bd...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da kjørt alene mange steder i Europa. Null problem. De fleste av turene har vært med kart. Skal jeg på nye steder ser jeg gjerne først på kart, for å sette ut kursen. Hvilke byer jeg skal innom, kjøre forbi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører over alt i Europa. På motorvei, landevei og inn i byene. Leser skilt, og lærer deres kultur. Kjører de aggressivt, gjør jeg det også. Har aldri vært bort uhell.

Anonymkode: 698a0...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt i Tunisia. Helt fine veier, den beste skiltinga jeg noensinne har sett og ryddig trafikk. Mye mindre kaos i trafikken enn i Norge. Og kjempelett å finne fram. Tror ikke vi åpna kartboka (hadde ikke GPS)  mer enn et par ganger på fire dager. 

Anonymkode: 6df2f...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg tør heller ikke kjøre i utlandet, annet enn Sverige. Det jeg er mest "redd" for er om det er ulike trafikkregler som jeg ikke har fått med meg (og f.eks havner i en ulykke pga eget feiltrinn), land de kjører svært aggressivt (f.eks Hellas, Italia etc), og i store byer (f.eks Paris, London etc).

Har kjørt i hele Europa og kan ikke si at jeg er reddet for å kjøre i utlandet. Man må så klart sette seg inn i regler som gjelder i de forskjellige land. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt i flere land i Europa, men innså min begrensning og droppet leiebil i Sør-Afrika. Flere årsaker til det, primært venstrekjøring.

Anonymkode: 196b6...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Google Maps på mobilen er helt strålende og virker i alle krinker og kroker på kloden.

Jeg har kjørt over hele verden de siste ti årene: USA, Canada, 12 land i Europa, Sør-Afrika, Russland, Kazakhstan og Kirgisistan. Det som er mye verre enn å ikke vite hvor veien er, er jo ulik kjørekultur. Særlig Russland og Sentralasia er helt ville. 3-4 biler mot deg på tofeltsvei er ikke noe unntak en gang. Kjør aldri etter at sola har gått ned. Og politiet...er selvsagt ikke din venn, men bare ute etter pengene dine. Veien derimot, den finner du alltid - om ikke mobilen gjør jobben, så er det jo snille folk overalt.

Anonymkode: ca385...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en merkelig innstilling... kjører du bare mellom hjem, jobb og butikken da siden du ikke tør å kjøre på veier du ikke er kjent?? 

 

Anonymkode: 3b8c0...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke noe problem å kjøre i andre land? Jeg kjørte feil i Danmark, men fant ji veien hjem til slutt 😛

Anonymkode: c66a0...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører meg vill uansett hvor jeg er, har null stedssans. Da snur jeg og til slutt kommer man frem. På ferie har man det jo ikke travelt heller som regel.

Anonymkode: b48bd...069

Samme her :fnise: Kjører meg støtt og stadig vill i byen min, til tross for at jeg har kjørt veiene mange ganger før. Følger skiltene og alt, men plutselig har jeg havnet i en bydel jeg ikke har hørt om en gang. Skjønner ikke hvordan det er mulig.

Jeg har kjørt fra Norge og helt ned til Spania. Det var ikke vanskelig i det hele tatt. Er jo så fine motorveier, og god skilting. Å kjøre inne i byer er litt mer stress, men jeg pleier å finne fort ut om jeg er helt på bærtur (hvis jeg plutselig ikke befinner meg i sentrum lenger). Så har man jo Google Maps, hvis man ikke har mobildata tror jeg kanskje at det går an å laste ned kartet? 

Eneste stedet jeg ikke har lyst til å kjøre er hvis jeg skulle hatt leiebil i England. Rattet på høyre side?! Det hadde jeg aldri klart!

Anonymkode: 61d32...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...