Gå til innhold

Dødsfall blant noen man ikke kjenner så godt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nylig døde en slektning av ei jeg kjenner. Det var tilfeldig at jeg så dødsannonsen, jeg kunne like gjerne sendt min bekjente en uvitende mail samme dag som jeg leste dette. Vi kjenner hverandre heller ikke så godt at jeg tror hun ville fortalt meg hva som har skjedd uten videre, men på grunn av felles venner er det likevel slik at vi treffes og holder en viss kontakt. (og vi har et godt, men ikke nært forhold)

Nå lurer jeg på hva som er "riktig" av meg å gjøre. Det finnes praktiske årsaker til at vi ikke har mulighet til kontakt pr telefon, jeg har heller ikke min bekjentes nåværende adresse, men vi har mailet litt med hverandre og snakket om å møtes igjen. Så jeg føler jo at det ville vært riktig å kondolere på et eller annet vis, men pr mail blir vel feil..? Og å sende mail uten å nevne det som har skjedd blir jo i hvert fall feil.

En grunn til at dette er litt ekstra vanskelig er at jeg har grunn til å tro at min bekjente har hatt et vanskelig forhold til den avdøde.

Kanskje jeg kan sende en blomst eller noe til begravelsen? Men hender det ikke at de sørgende ikke ønsker sånt? Bør jeg nevne dødsfallet til andre som kjenner min bekjente på samme måte som jeg, eller blir det feil?

Akkurat nå tenker jeg at jeg kan sende en kondolansehilsen i skriftlig form via noen jeg kjenner.

Har noen noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo sende en bukett og en liten hilsen på kortet hvis du får tak i adressen via felles venner.

Uansett hvilken kontakt dere har er det sånnt som varmer - å vite at noen tenker på en.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk for svar! jeg hadde tenkt å takke tidligere i dag, men så krasja maskina. Jeg tror jeg også har kommet fram til at det er fint å sende et kort, mest for å vise at jeg tenker på min bekjente/venninne, og litt for at det ikke skal blir "rart" å komme innpå eller unngå temaet seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at dette er litt ekstra vanskelig er at jeg har grunn til å tro at min bekjente har hatt et vanskelig forhold til den avdøde.  

Akkurat den setningen fikk meg til å tenke at det kan bli feil med noen oppmerksomhet for å uttrykke medfølelse.

Normalt er det viktig at vi bryr oss om hverandre i sorg og glede....men hvis forholdet til avdøde var vanskelig....så kan det faktisk hende at det ikke oppleves som noen sorg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(trådstarter her)

sixx, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Men likevel, om man ikke vet hvorfor eller hva som var vanskelig, bare har en nokså velbegrunnet følelse av at noe "skurrer"..?

Jeg synes det er veldig viktig å tenke på hvordan man eventuelt formulerer seg i tilfelle... Jeg har opplevd at folk rundt meg har fått veldig mye "feil" og misforstått oppmerksomhet ved dødsfall, det er feks kjipt når noen gir utrykk for at "jeg skjønner akkurat hvordan du har det"...

Derfor ble jeg veldig usikker i dette tilfellet også, men endte med å sende et kort som var nokså nøytralt. Om min bekjente er trist, lettet eller sint over dødsfallet har jeg jo ingen ting med, og ønsker ikke å "tro" at jeg har det heller. Eller at min bekjente skal føle at jeg/andre "pålegger" henne å sørge eller noe.

Men det skal ikke være lett, nei.. Et sånt kort er jo i seg selv nokså førende, kanskje.

Takk for svar fra dere -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig viktig å tenke på hvordan man eventuelt formulerer seg i tilfelle...

Helt enig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...