Gå til innhold

Sette intramuskulære injeksjoner på seg selv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som gjør dette? Jeg tar im. Inj ca hver 2 måned, og skulle tatt den for ca en uke siden. Jeg har glemt det litt bort, og i morgen reiser jeg på ferie i en uke. Får vanligvis medstudenter (sykepleie) til å sette den, men nå vurderer jeg å sette den selv. 

Jeg kan prosedyren på det, og har satt på andre mange ganger før. Bare ikke på meg selv

Anonymkode: 56383...dda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går sikkert fint så lenge du setter den i en tilgjengelig muskel. Ville ikke valgt sete/hofte liksom 😛 Blir fort knotete og usterilt. Får du noen til å holde grepet for deg der du setter den? 

Anonymkode: 3faa9...d28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det. Er utdannet sykepleier. Jeg setter den i låret, det er ikke noe problem.

Anonymkode: 0bfc2...284

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan prosedyren på det, og har satt på andre mange ganger før. Bare ikke på meg selv

Du kan prosedyren. :tommelopp: Aspirer, og kjør på.

Går bra.

a.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det. Er utdannet sykepleier. Jeg setter den i låret, det er ikke noe problem.

I Hvilken muskel/ hvor i låret setter du den?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Hvilken muskel/ hvor i låret setter du den?

Se for deg at du deler låter i to på langs. Så i tre på tvers. Midterste rute på utsiden av låret. Det var det jeg lærte av legekontoret da jeg skulle begynne å sette det selv

Anonymkode: 41d38...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*låret

Anonymkode: 41d38...e72

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som gjør dette? Jeg tar im. Inj ca hver 2 måned, og skulle tatt den for ca en uke siden. Jeg har glemt det litt bort, og i morgen reiser jeg på ferie i en uke. Får vanligvis medstudenter (sykepleie) til å sette den, men nå vurderer jeg å sette den selv. 

Som helsearbeider, enten man er ferdig utdannet eller student, så har man faktisk ikke lov til å behandle seg selv, med im injeksjoner. Hva er det som er så hast med å medisinere deg med? 

Du utviser her manglende yrkesetikk og dømmekraft. IM injeksjoner på deg selv er heller ikke å tilrå. 

(Også er der vel noen regler for hva man kan skrive på kropp og helse....)

Anonymkode: 1f565...517

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som helsearbeider, enten man er ferdig utdannet eller student, så har man faktisk ikke lov til å behandle seg selv, med im injeksjoner. Hva er det som er så hast med å medisinere deg med? 

Du utviser her manglende yrkesetikk og dømmekraft. IM injeksjoner på deg selv er heller ikke å tilrå. 

Kilder? Er tusenvis som setter sprøyter selv. 

Anonymkode: 0d59e...3fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ønsker jeg også kilde på.

Så lenge medisinen er skrevet til meg av min fastlege og han sier jeg kan sette den selv, så er det da ikke noe problem. 

Kropp og helseforumet er virkelig et sært sted. Her er det ikke lov å tenke seg eller ta egne avgjørelser. Man skal helst ringe legen for å spørre om man kan ta to paracet istedenfor en. Eller bytte et plaster. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull! 

AnonymBruker
Skrevet

Etter etpar kneoperasjoner hvor jeg måtte sette blodfortynnende på meg selv i flere uker setter jeg nå B12 sprøytene selv, går helt fint bare man kommer over "frykten" for å stikke seg selv.. Du kjenner prosedyren, det er bare å gjøre det som er utfordringen.

Anonymkode: 8758f...371

AnonymBruker
Skrevet

Ble lært opp som 15 åring til å sette i.m på meg selv en gang i uken så det burde da ikke være noe problem 

Anonymkode: e1dba...8f2

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man har lov til det. De som har diabetes lærer å sette injeksjoner på seg selv da de ikke kan dra til legen hver gang

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jo, man har lov til det. De som har diabetes lærer å sette injeksjoner på seg selv da de ikke kan dra til legen hver gang

Nå setter dia pasienter sc injeksjoner og ikke im injeksjoner da. Men ja, sant. Det er en helt idiotisk påstand. 

Anonymkode: 109e3...aeb

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå setter dia pasienter sc injeksjoner og ikke im injeksjoner da. Men ja, sant. Det er en helt idiotisk påstand. 

Anonymkode: 109e3...aeb

Hva er forskjellen på sc og im?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hva er forskjellen på sc og im?

S.c. betyr subcutant - altså under huden. Stikkes slett ikke dypt, og man skal ikke treffe noe, man har bare spissen så vidt inn i underhudsfettet. Easy peasy. Litt verre med intramuskulære injeksjoner (i.m.) fordi man faktisk skal treffe en muskel og samtidig unngå blodårene - men det er jo heller ikke vanskelig med litt trening. 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

S.c. betyr subcutant - altså under huden. Stikkes slett ikke dypt, og man skal ikke treffe noe, man har bare spissen så vidt inn i underhudsfettet. Easy peasy. Litt verre med intramuskulære injeksjoner (i.m.) fordi man faktisk skal treffe en muskel og samtidig unngå blodårene - men det er jo heller ikke vanskelig med litt trening. 

Takk for svar 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...