Gå til innhold

Fine dikt og sanger til vielsen vår?


Fakse

Anbefalte innlegg

Hei jenter :) Vi skal ha en humanetisk vielse, og har nå begynnt å planlegge detaljene. Vi vil ha to allsanger underveis, men sliter nå med å finne sanger som er "gode" og synge som allsanger, og som mange kjenner tonen til. Det må selvføgelig samtidig være sanger som passer i en vielse.

Det skal også leses et dikt om kjærlighet (eller inderlig vennskap??) helt i begynnelsen, og også her tar vi imot hjelp med taknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solskinn

Hei Ragnhild!

Jeg har egenlig ikke så mange tips, men jeg skal tenke meg litt om, så kankskje jeg kan komme tilbake med noe. Vi skal nemlig også ha borgerlig vielse, så det er aktuelt for oss også.

Jeg har en samling diktforslag som jeg fikk av en snill bruker her på KG, hentet fra heftet til HEF, har du det? Hvis ikke kan jeg sende den til deg på PM eller noe. Jeg har ikke tittet så mye på den, så jeg vet ikke hva slags dikt det er.

Når det gjelder sanger så skal broren til gubben synge, jeg kommer nemlig fra verdens mest umusikalske familie, allsang er aldri vellykket! :ler: Han skal synge "Jag ger deg min morron" av Fred Åkerström, men den egner seg nok ikke som allsang. Forresten er Kjärlighetsvisa en av mine favoritter!!

Som sagt, jeg skal tenke litt, kanskje jeg kan komme på noe! Lykke til i alle fall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har samlet en del dikt i forbindelse med bryllupet vårt. Her ønsket min mann ( :blunke: ) å lese et dikt for å leflektere hans standpunkt. Han er medlem av humanetisk forbund og ønsket således ikke noe kristent dikt.

Vi endte med Kjærlighet av Arnulf Øverland.

Jeg har det og flere hvis du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle tre! Jeg har heftet om borgerlig vigsel, og skal se på diktene som er nevnt der. Det skader jo ikke å ha mye å velge i, så dersom du HMSP vil sende meg de diktene du har samlet på PM hadde det vært fint.

Det som volder oss størst hodebry er imidlertid sangene. Jeg trodde det skulle bli enkelt å finne gode og "sangbare" sanger som passer til anledninga, men vi sliter virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er så mye hjelp. Men hva med å ha "populær-musikk?"

Vi hadde en som spilte og sang: hvis du vil ha mæ" av Halvdan Sivertsen. Det er ikke noe kristent i innholdet, men den tar utganspunkt i det å være trofast og være der for hverandre når hverdagene kommer.. Vi syns det ga en veldig spesiell ramme rundt vår viele iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha en som spiller fløyte i et eget innslag, men ønsker altså samtidig å ha to sanger (som en paralell til salmene som synges i en kirkevielse) som skal synges som allsanger. Og det er her jeg virkelig har problemer med å finne noe som passer.

Har tenkt på kjærlighetsvisa som ble nevnt over her, og det er vel den eneste jeg har komme på som faktisk passer, ikke har kristent innhold, er sangbar og dessuten noe de fleste kan teksten på. Men det er bare det at jeg synes kjærlighetsvisa er så UTROLIG oppbrukt :( Er litt vanskelig og kresen her, men det er jo liksom meninga at alt skal være perfekt da...

Så dersom noen klarer å komme på noen fine sanger som passer blir jeg fortsatt glad for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med Evert Taube ? "Så skimrande var aldrig havet", eller en annen. Han har fine tekster, ganske korte sanger som kanskje passer. Men å finne passende sanger til allsang er vanskelig! Vi tenkte også på det men ga opp, og skal heller ha instrumental og soloinnslag. Lykke til da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke kjærlighetsvisa jeg henviste til Ragnild om det var mitt innlegg du mente. Halvdan Sivertsen har en nydelig sang som heter HVIS DU VIL HA MÆ- sjekk den ut. Den er iallfall ikke utbrukt!!!

Skal prøve å lete etter noen passende sanger jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

hva med sangen: DE NÆRE TING

eller DET HAINNLE OM Å LEVE ?

Det er vanskelig å finne sanger som ikke har noe kristent innhold og som samtidig kan passe som allsang.

Amazing Grace er jo en kristen sang men den kan jo faktisk brukes likevel f.eks...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Vi vandrar saman er ikke den fin ?

La oss leve er og så kjemmpe flott.....(ref: la os leve for hverandre og ta vare på den tid vi har,la os leve for hverandre for hverandre livet selv kan gi det rette svar.....)

vet ikke vem som synger disse vat bare at den sist nevnte er på en kaset eller plate som heter allsang for oss over 60.... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke kjærlighetsvisa jeg henviste til Ragnild om det var mitt innlegg du mente. Halvdan Sivertsen har en nydelig sang som heter HVIS DU VIL HA MÆ- sjekk den ut. Den er iallfall ikke utbrukt!!!

Skal prøve å lete etter noen passende sanger jeg!!

Hei viwi, det var ikke deg jeg mente. Det var Solskinn som nevnte kjærlighetsvisa. Tror nok kanskje den er litt mere "oppbrukt" her i nordnorge enn lengre sør?? Har forresten tenkt på "Hvis du vil ha mæ" selv også, men den er jo egentlig et tilbakeblikk etter mange år sammen. Men kanskje dersom man kutter noen av de siste versene? Skal kikke på teksten og vurdere det!

Vet ikke helt hvordan "Vi vandrar saman" er, men kanskje den er verd å sjekke ut? Får litt Vidar Lønn-følelse av "La oss leve", men kanskje "De nære ting" er noe for oss. Skal også ta en nærmere kikk på Evert Taube. Vet at han er en av bestefars favoritter, så det hadde jo vært koselig å finne noe av han. Ellers har jeg vurdert å sjekke ut tekster av "Nordnorsk visegruppe" og andre nordnorske artister. Kanskje Trygve Hoff har noe som kan passe?

Setter stor pris på den gode hjelpen fra dere. Dortsett gjerne å komme med forslag, vi har langt i fra bestemt oss enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg er Kjærlighetsvisa er så nydelig at jeg aldri går lei den, men det er smak og behag.

Halvdan Sivertsen har forøvrig to nydelig sanger på sin nyeste CD. De er kanskje ikke helt perfekte til en vielse, men de er rett og slett så nydelig at det er kanskje noe å vurdere?

http://halvdansivertsen.no/diskografi/tvil...exter.htm#text7

http://halvdansivertsen.no/diskografi/tvil...exter.htm#text3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solskinn

he, he, jeg vet at Kjärlighetsvisa er oppbrukt!

Men det er virkelig den eneste jeg kan komme på på sparket. Dessverre har jeg ikke noen sangbok, så alt jeg har til hjelp er mitt lille hode! Men jeg tenker fortsatt. Men Evert Taube er ett godt tips. Vi skal som sagt ha en sang av Fred Åkerström og kanskje Cornelis, men det er vel mest fordi de betyr mye for oss.

Lykke til, jeg tenker fortsatt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild - unplugged

Må bare få fortelle at jeg er serdeles fornøyd med meg selv akkurat nå, fordi jeg har klart å komme på en sang som kommer til å passe kjempefint i vielsen vår; "Crescendo i gågata" med Lillebjørn Nilsen. Den er jo bare helt nydelig, mange har hørt den og kan teksten, samtidig som den ikke er brukt for ofte heller. Det er jo bare helt perfekt :) Så nå gjelder det at min kjære synes det samme... Skal spille den for han når han kommer hjem, så får vi se hva han sier. Dersom han også er enig i at sangen passer mangler vi bare en sang til vielsen. Synes på en måte det er mye enkere å finne sanger som passer å synge til middagen, for da kan det liksom være litt av hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Cresendo i gågata er jo aldeles fantastisk! At jeg kunne glemme Lillebjörn, min favoritt! Jeg er overbevist over at din kjäre liker den! Hvem gjör vel ikke det.

Jeg har en annen personlig favoritt, "Ä har så löst til å dans me dä"- Åge Aleksandersen (bruk litt fantasi, det er plenty umulig å skrive tröndersk med svensk tastatur! :ler: ) Jeg leter etter en link, men det var visst ikke så lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg funnet en skatt, og tenk; den sto i min egen bokhylle!!!!! Det vi si, vi har flytta for en stund siden, og da jeg skulle pakke opp en av de siste bokeskene fant jeg en bok på over to hundre sider med tittelen "Norske kjærleiksviser". Huska ikke engang at jeg hadde den, for jeg har aldri brukt den før. Men nå kommer den i alle fall godt med, det skal være sikkert. Har enda ikke rukket mere enn 1/4 av boka, for jeg måtte bare fortelle dere om dette. Har likevel funnet flere viser vi kan bruke, og er sikker på at jeg finner enda mere relevant stoff!!! Jippi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Ragnhild! Det hörtes jo glimrende ut!

Har du noe utgiver/år osv. på den, så det kan väre mulig å finne den på biblioteket/bokhandel/antikvariat.

Lykke til med letingen!

Har du funnet noen dikt?

Fortell hvordan det går, da!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har funnet dikt. Har i alle fall et par fine å velge i, så det er ikke noe problem. Fant i går kveld en gammel "schleger" som heter "En liten gylden ring". Den passer jo kjempefint etter ringseremonien vår, og dessuten er den en av bestemor sine favorittsanger fra da hun var ung, så jeg tror hun kommer til å sette stor pris på det om vi bruker den. Som første allsang står det i øyeblikket mellom "Crescendo i gågata" og en vi fant i går som heter "Cykelstyre". Den siste handler om to unge som forelsker seg i hverandre, og gjør noe sø uskyldig som å gå og leie på et sykkelstyre sammen!! Den er utrolig søt, så det er mulig Crescendo blir utsatt til middagen eller ved kaffen. Blir sikkert en del synging for familien min er glade i å synge.

Boka jeg har funnet er det Gunvor Hals som har satt sammen (vært redaktør for). Husker ikke utgiver, men jeg kan finne det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...