Gå til innhold

Parkering forbudt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis en bil står på tomgang, er den da å anse som parkert? 

Anonymkode: 64922...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en bil står på tomgang, er den da å anse som parkert? 

Anonymkode: 64922...b2c

Om motoren er av eller på har ingen betydning for om det er stans eller parkering, men unødvendig tomgangskjøring er ulovlig og du kan få bot for det uavhengig av parkering.

Forlater du bilen på tomgang kan hva som helst skje, et barn kjører avgårde med bilen og skader seg selv eller andre f.eks. Da risikerer du fengsel.

Anonymkode: a0882...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er forskjell på parkering forbudt og stans forbudt. 

Men jeg forutsetter da at du sitter i bilen og ikke har gått fra en bil kjørende på tomgang med nøkkelen i, er det ikke folk i bilen er den parkert. Sitter du i bilen tror ikke det anses som parkering, men sitter du der i 20 minutter har du vært parkert. Imellom der er det nok en skjønnsvurdering.

Uansett bør du kunne flytte bilen øyeblikkelig om noen kommer og ber deg om det, det må være en person som kan flytte bilen like ved eller i bilen.

Da jeg kjørte budbil skule jeg en dag hente noe hos et firma som lå langs en gate uten parkeringsmulighet. Ene siden av gaten var det full stopp forbudt, andre siden var det parkering forbudt. Jeg hadde ingen annen mulighet enn å sette bilen fra meg der mens jeg løp inn og ut igjen, men var jo dum nok til å stoppe den på den siden hvor det var full stopp forbudt. For å toppe det hele løp jeg ut av bilen og rett på 2 parkeringsvakter.

Hyggelige folk, de sa til meg, "der kan du ikke stå, sett i det minste bilen på andre siden av gaten" (hvor det var parkering foburdt).

Jeg gjorde som de sa og det var det. Ingen bot eller problemer, de hadde nok hatt anledning til å gi meg bot på begge sider av gaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, ekkoet skrev:

Men jeg forutsetter da at du sitter i bilen og ikke har gått fra en bil kjørende på tomgang med nøkkelen i, er det ikke folk i bilen er den parkert. Sitter du i bilen tror ikke det anses som parkering, men sitter du der i 20 minutter har du vært parkert. Imellom der er det nok en skjønnsvurdering.

Uansett bør du kunne flytte bilen øyeblikkelig om noen kommer og ber deg om det, det må være en person som kan flytte bilen like ved eller i bilen.

Da jeg kjørte budbil skule jeg en dag hente noe hos et firma som lå langs en gate uten parkeringsmulighet. Ene siden av gaten var det full stopp forbudt, andre siden var det parkering forbudt. Jeg hadde ingen annen mulighet enn å sette bilen fra meg der mens jeg løp inn og ut igjen, men var jo dum nok til å stoppe den på den siden hvor det var full stopp forbudt. For å toppe det hele løp jeg ut av bilen og rett på 2 parkeringsvakter.

Hyggelige folk, de sa til meg, "der kan du ikke stå, sett i det minste bilen på andre siden av gaten" (hvor det var parkering foburdt).

Jeg gjorde som de sa og det var det. Ingen bot eller problemer, de hadde nok hatt anledning til å gi meg bot på begge sider av gaten.

Er det utenfor Oslo?

I Oslo aksepterer mange parkeringsvakter ikke at du stopper med motoren igang i det hele tatt. 

Anonymkode: 035b9...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ekkoet skrev:

Hallo, 2019 kaller. Hvilke biler har i dag nøkkeltenning? Nøkkelfri både åpning og tenning har eksistert i mange år. 

Stans forbudt betyr at du under ingen omstendigheter har lov til å stanse. 

Parkering forbudt betyr raskest mulig stans for lasting/lossing. Skal du tømme en flyttebil så har du i teorien lov til å stå på parkering forbudt inntil flyttebilen er tømt. Men du har til eksempel ikke lov til å parkere bilen, på tomgang eller ikke, for så å gå på Rema og handle. 

Parkeringsvakten på stede vurderer situasjonen individuelt. Du vet at du har stanset på parkering forbudt. 

http://www.trafikkskilt.no/forbud/trafikk_skilt.shtml

Anonymkode: 08074...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hallo, 2019 kaller. Hvilke biler har i dag nøkkeltenning? Nøkkelfri både åpning og tenning har eksistert i mange år. 

Mange.

Anonymkode: 953f0...9b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Er det utenfor Oslo?

I Oslo aksepterer mange parkeringsvakter ikke at du stopper med motoren igang i det hele tatt. 

Anonymkode: 035b9...2ef

Da må det være "All stans forbudt" .. De kan ikke nekte deg å stoppe på "Parkering forbudt".. De kan derimot nekte deg å parkere der ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...