Gå til innhold

Sjokoladeavhengighet, Hvordan bekjempe?

Fremhevede innlegg

Gjest Skittlejente
Skrevet

Hei!

Har ett stort problem med sjokolade og sjokolade spising, jeg kaller meg selv avhengig. Lurte paa om det var noen andre som har vart borte i dette for og klart aa SLUTTE aa spise sjokolade? (spiser hver dag, flere ganger om dagen)

(Veit det gaar paa selvdisiplin, men er det noen som har noen triks?)

Jeg begynner aa tvile paa meg selv snart om jeg i det helt tatt har noen som hesls bestemmelse over meg selv...

Takk takk for tips og raad :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhengigheten skyldes mest at du har ujevnt blodsukker. Man søker mye sukker når man er langt nede.. Men mye sukker fører til at du etter kort tid bir langt nede igjen. En uke, og maks to uten så er du FRI!

:)

Gjest Devana i.i.
Skrevet

Hei! Jeg hadde/har samme problem som deg, men man trenger jo ikke slutte helt :) Hva om du prøver å holde det til helgen, så har du noe å glede deg til i løpet av uka også. Ellers så har jeg begynt å drikke endel vann, og spise grønnsaker og frukt som dekker noe av "behovet" jeg har. Tørket frukt kan være ganske godt. :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Etter at jeg begynte å jogge ute har jeg ikke hatt så lyst på sjokolade. Jeg spiste sjokolade hver dag,.. Nå spiser jeg maks 2 ganger i uken.

Har jeg lyst på noe søtt tar jeg meg en eske med rosiner :)

Skrevet

Få deg en venn som er tannlege.

Skrevet

Jeg blir hypnotisert av psykolog nå for å komme unna sjokoladetrangen :wink:

Skrevet

Jeg må nok ha lobotomi hvis jeg skal få has på sjokoladesuget :ler: .

Men støtter Mathias i at en "sukkerfri" periode burde hjelpe. Merker det selv, at i perioder jeg spiser en del snop, så får jeg også større behov. Har jeg holdt meg unna en stund, er det lettere å la være. Så det gjelder å få et stabilt blodsukker, og jeg har vel mest troen på å kutte tvert. "Cold turkey", er det ikke det det heter?

Jaja jeg skal ikke snakke så høyt her jeg sitter med colaglasset...

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, hvis du finner en kut for sjokoladeavhengighet,så må du legge den ut her.. Du er ikke alene . Jeg er hekta jeg også.

Skrevet

Jeg elsket potetgull før, og kunne godt droppe sjokolade helt. Hadde ikke det derre suget på sjokolade som plutselig førte til at jeg sto på 7-11 uten nesten å vite hvordan jeg kom dit.

Etter at jeg var i utlandet en periode har jeg nesten sluttet helt å spise potetgull o.l., men har fått dilla på sjokolade og vingummi i stedet... Så fra en dårlig vane til en ny :-( .

Det jeg har gjort er å gi meg selv lov til å spise godteri en dag i uka uten dårlig samvittighet. Prøver bestandig å ha frukt eller grønnsaker i huset som jeg kan kaste innpå dersom sjokkissuget kommer.

Skrevet

Jeg har i en periode på ca 3 måneder ikke fått noe sukker i maten eller i form av godterier. Jeg var tidligere en som hadde et enormt stort behov for søtsaker. Etter at jeg nå er kommet forbi denne perioden, har jeg ikke trangen til sukker lenger, i hvertfall ikke på den samme måten som før. De første 2-3 ukene var de værste, men da må man jo bare bite tenna sammen, og være sterk. Jeg spiser sukker nå, men har ikke det samme behovet, og dersom lysten melder seg, er den lettere å bite i seg enn før.

Du må i hvertfall ha masse lykke til.

For meg var det verdt de månedene...

:-)

Skrevet

Jeg har perioder hvor jeg spiser grusomt mye sjokolade og annet søtt hver dag, og perioder hvor jeg greier å skjerpe meg litt. Og som noen sa tidligere i tråden: jo mer man spiser, jo mer har man lyst på....

Men jeg fikser absolutt ikke å gå fra å spise masse til å slutte helt (evt kun spise godt hver lørdag) som de fleste her anbefaler. For det ene, hvis jeg vet at jeg ikke kan spise godt på X antall dager blir jeg så desperat at jeg sprekker etter maks en dag. For det andre blir jeg nesten dårlig av det, føler meg slapp, skjelven og skikkelig guffen. Derfor synes jeg det funker mye bedre å trappe gradvis ned, f.eks gå fra å spise masse sjokolade hver dag til en hver dag i noen dager, så til en annen hver dag, etc. Da får jeg ikke de sinnsyke fallene i blodsukkernivå, samtidig som det for svake sjeler som meg ikke er så lett å sprekke. Det er litt enklere å ikke spise sjokolade i dag hvis jeg vet at jeg kan spise igjen i morgen, i steden for å prøve å holde ut nesten en hel uke liksom. Men nå er jeg ekstremt svak for sjokolade da :tunge1:

Skrevet

Jeg har kuttet ut alt sukker og må si at det er en befrielse. Tror det eneste som nytter er å rett og slett kutte det ut - sukker er ikke noe kroppen vår trenger. Tvert imot ...

Suget etter noe søtt går veldig fort over ...

Gjest Aurélie
Skrevet

Du må nok være litt hard mot deg selv en 2-3 ukers tid, så vil du merke betraktelig reduksjon av sjokolade-suget. Jeg gikk til verks med å ty til rosiner, bær og tørket frukt, for å stagge det verste behovet for søtt. Nå unner jeg meg en liten mini-sjokolade i ny og ne; ganske stor endring fra hvordan det var for 1-2 måneder siden, hvor jeg kunne gumle innpå store Nidar-poser på null komma niks, og ganske ofte.. :oops:

Gjest Sienna ikke innlogget
Skrevet
Jeg må nok ha lobotomi hvis jeg skal få has på sjokoladesuget :ler: .

Men støtter Mathias i at en "sukkerfri" periode burde hjelpe. Merker det selv, at i perioder jeg spiser en del snop, så får jeg også større behov. Har jeg holdt meg unna en stund, er det lettere å la være. Så det gjelder å få et stabilt blodsukker, og jeg har vel mest troen på å kutte tvert. "Cold turkey", er det ikke det det heter?

Jaja jeg skal ikke snakke så høyt her jeg sitter med colaglasset...

Det beste er å spise riktig sammensatt mat. Spiser man karbohydrater med lav GI, nok proteiner og sunt fett, vil kroppen få et stabilt blodsukker og det er mindre sannsynlig at den "ber" om sjokolade.

• 4 år senere...
Gjest angela
Skrevet

Jeg er slik at jeg klarer nesten ikke konsentrere meg når jeg ikke får sjokolade. før måtte jeg spise sjokolade mange ganger om dagen.

men nå pleier jeg på å ta en kopp med kakao det hjelper!

så nå spiser jeg bare sjokolade i helgene

STOLT :)

Skrevet

Jeg blir hypnotisert av psykolog nå for å komme unna sjokoladetrangen :wink:

Dette hørtes spennende ut, fortell gjerne mer om hvordan det fungerer. Synes du det hjelper? :)

Gjest Feline.
Skrevet

Nå har jeg ikke spist sjokolade på tre uker. Det som funker for meg er å stoppe helt, men man må være innstillt på at man vil slutte :)

Den første uken passet jeg på å spise ofte, spise frukt, smoothies, grønnsaker o.l. og etter én uke gikk sjokoladesuget over :) Føler også at når jeg har klart å "holde meg" en hel uke, blir det litt mer nederlag å sprekke. Jeg er slik at dersom jeg skulle hatt lov til å spise sjokolade på lørdager, så hadde jeg bare strekt det ut til å vare hele helgen, og etter veldig kort tid hele uken -og da er jeg jo tilbake "på kjøret" igjen :P

Nå kan jeg gå sulten forbi sjokoladehyllene på butikken uten å ha det minste lyst til å kjøpe en sjokolade, og det er så deilig!

Også er det kaloriene da, aaalt for mange kalorier i en sjokolade :P

Gjest Rebekka
Skrevet

Ser at mange anbefaler tørket frukt. Jeg anbefaler å spise frisk frukt i løpet av dagen i stedet for alt som heter godterier.

Tørket frukt inneholder nemlig mye fruktsukker og opprettholder sukkertrangen. Bytter du ut alt av sjokolade og godteri med frisk frukt i biter, så blir det enklere å etter hvert kutte ned på fruktspisingen også. Det som da gjelder er å ikke begynne med sjokoladegodterier igjen.

Kos deg med frukt og snacks som ikke inneholder tilsatt sukker i stedenfor. Velg feks nøtter, pop-corn, frisk frukt i biter, grønnsakstaver med rømmedip eller yoghurt-dip og andre alternativer enn sjokolade når folk rundt deg koser seg med noe godt. :popcorn:

Hvis folk lurer på hvorfor så forklar at du prøver å bryte sjokoladeavhengigheten din.

Sjokoladen gir avhengighet og da må man tenke som med all annen avhengighet. En sjokolade i helgen vil trigge avhengigheten igjen. Defor er det best å skaffe seg helt nye "godteri-vaner".

Når du spiser frukt så varier på typen. Skrell frukten og lag små biter eller staver som du kan mumse. Unngå gjerne druer hvis du ikke skal kose deg ekstra, siden druer er små fruktsukker-bomber. Epler og pærer er fine alternativer. Kos deg med kiwi som du spiser med t-skjed ut av "skallet". Prøv også med melon i biter som du kan gjøre til ekstra snacks med å helle over yoghurt.

Er du ute i byen og får sjokoladebehov så kjøp en banan.

Det er også smart å unngå brus og velge farris eller annen drikk. Eplenektar innehoder mye sukker så den kan du godt blande ut med farris. Det samme med druejuice.

Jeg har fått et helt nytt liv med denne metoden og gikk også ned i vekt. Men jeg spiser ikke sjokolade. Jeg drikker heller ikke kakao eller sjokoladekaffe. Jeg velger te/frukt-te og annet godteri eller chips/pop-corn. På skitur i påsken drikker jeg varm solbærsaft fra termosen.

Lykke til med å bryte sjokoladetvangen din :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...