Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i gang med slankekur for ørtende gang. Denne gangen tenkte jeg at jeg skal ta det litt mer med ro, ta av 2-3 kg og mnd, og gjøre dette til varig endring av kostvaner. Altså noe jeg kan leve med på sikt. Jeg skal ned 25-30 kg.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med å gå ned i vekt ved å spise sunt og mindre i ukedagene, men spise mer i helgene? Over tid? Skjønner at jeg ikke kan bade i potetgull og smør altså😁

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Jeg er i gang med slankekur for ørtende gang. Denne gangen tenkte jeg at jeg skal ta det litt mer med ro, ta av 2-3 kg og mnd, og gjøre dette til varig endring av kostvaner. Altså noe jeg kan leve med på sikt. Jeg skal ned 25-30 kg.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med å gå ned i vekt ved å spise sunt og mindre i ukedagene, men spise mer i helgene? Over tid? Skjønner at jeg ikke kan bade i potetgull og smør altså😁

Ja, men du må nesten ha kontroll på hva du får i deg i helgene og ha underskudd totalt. Hvis du trenger f.eks. 1600 kcal for å gå ned 0,5 kg i uken, kan du ikke spise 1500 kcal i ukedagene og 2500 kcal i helgen. Da vil du ikke gå ned noe.

Anbefaler å telle kalorier en periode sånn at du er klar over hvor mye du får i deg både i ukedagene og helgene. Det folk tenker på som sunn mat er ikke nødvendigvis kalorifattig.

Anonymkode: c75f5...9c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser 1300-1500 kcal man-fre. På lørdag og søndag teller jeg ikke og spiser det jeg har lyst på. Uten å skeie helt ut. Jeg har gått ned 5 kg på cirka. 7 uker.

Anonymkode: 0fa35...934

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det sånn. Ligger litt i underskudd i ukedagene, og litt i overskudd i helgene. Går sakte, men er mye mer levelig for meg enn å skulle nekte meg lørdagsgodt og takke nei til dessert etter søndagsmiddagen. 

Men 2-3 kg i mnd er jo fremdeles raskere enn anbefalt? 0,5 kg i uken blir bare 2 kg i mnd.

Anonymkode: 534c9...d7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Min erfaring er at det som funker best er å telle kalorier hver dag - også i helgene - men heller slappe av litt de gangene jeg er invitert bort eller har gjester. Å gå ned 2-3 kg i måneden er krevende, og jeg tror det blir vanskelig å nå målet ditt om du "slapper av" på matinntaket i helgene. 

Anonymkode: 79c8e...6da

Skrevet
13 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

for å gå ned 500g per uke må du ha et daglig kaloriunderskudd på ca 500 kcal. invester i en skikkelig aktivitetsklokke som måler hvor mye du forbrenner, så blir det lettere å holde regnskapet i orden. 25-30 kg vil realistisk sett ta ca 2 år med jevn slanking.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere gått ned 30 kg. For meg gikk det ikke å bare slanke meg i ukedagene og ikke telle kcal i helgene. Jeg måtte telle hver dag. Jeg spiste ca 1300-1500 kcal i hverdagene men kunne akseptere 1800 i helgene. Men når jeg spiste mer i helgene tok det lengre tid. Men å gå ned så mange kg er jo ikke gjort på et par mnd. Det er et skikkelig maratonløp og jeg sprakk noen helger siden jeg holdt på å slanke meg så lenge. Så jeg forstår godt at du tenker at du har behov for noen helger med litt kos:)

Anonymkode: e1ce7...c49

Skrevet
14 timer siden, Hildamaria skrev:

Hei!

Om målet ditt er å gå raskt ned i vekt, så vil ikke denne metoden være ideell i det hele tatt. Vil ta deg et par år (kanskje flere år, og det er også mulig det ikke kan fungere i det hele tatt), når det i utgangspunktet kan ta deg under ett år med loggføring av kalorier hver dag og kaloriunderskudd. 

Det kommer også an på hvor mye du spiser. La oss ta et eksempel. Hvileforbrenningen din er 1700 kalorier. Du er ikke særlig aktiv. Dermed forbrenner du kanskje 2000 kalorier daglig når du gjør hverdagslige ting. For å gå ned i vekt ligger du i et kaloriunderskudd på 1500 kalorier fra mandag til fredag. Da er du 200-500 kalorier i underskudd. Men så i helgene, både lørdag og søndag, spiser du 2500-3000 kalorier. Da er du i overskudd, og vil legge på deg. Over tid vil det med andre ord gå ufattelig tregt før du går ned i vekt, om overskuddet er for stort og underskuddet for lite, så vil ikke vekten rikke seg. Kan til og med ende med å gå opp. Sannheten er at mange tror de spiser mindre enn de egentlig gjør når de ikke har en oversikt over det de spiser. 

Dette var som sagt bare et eksempel, jeg vet ingenting om helsen din. For meg fungerte det iallefall aldri å "spise sunt" i hverdagene og "spise mer" i helgene. Endte bare opp med sprekk etter sprekk i ukedagene, jeg spiste altfor mye i helgene fordi da tenkte jeg at jeg måtte spise mest mulig godteri og junkfood fordi jeg ikke ga meg selv lov til det i ukedagene. Det var en dårlig strategi som aldri tok meg noen vei. Å telle kalorier daglig og alltid holde meg i kaloriunderskudd, men samtidig spise det jeg vil, fungerer utmerket for meg. Jeg skal også ned til sammen 25-30 kg, og ønsker å nå idealvekten min innen året er omme. 

Det er krevende å ligge i kaloriunderskudd og å skulle telle kalorier dag ut dag inn, men det lønner seg virkelig i lengden. Også er det jo ingen som har sagt at vektnedgang er enkelt heller. Det er med god grunn at mange sliter med å gå ned i vekt. Det er noe som må jobbes hardt for.

Jeg ville forresten ikke kalt det en slankekur. Med tanke på at du skal ned såpass mange kilo, ville det vært mer gunstig å kalle det for en livsstilendring. For du må jo endre måten du spiser på og spise bedre mat enn du gjorde tidligere. Jeg tror mange feiler allerede der, når de sier de skal slanke seg fremfor å endre livsstilen for å få en sunnere kropp og bedre helse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd denne varianten, og for meg funket det ikke. Holdt på med ukeslanking og helgekos i 4 uker før jeg begynte å telle hvor mye jeg fikk i meg lørd og søndag. Og det var mye. Så da jevnet det seg ut, og gjennomsnittskcal per dag ble for høyt til at jeg gikk ned i vekt. Har innsett at å "kose seg med god mat" for meg rett og slett innebærer for mye mat ift en annen person som koser seg med mindre mengder. Det er derfor jeg ble overvektig i utgangspunktet.

For meg funket det å telle hver dag, også i helgen, og ha planlagte utskeielser innenfor kaloribudsjettet.

Anonymkode: 214ff...a31

• Liker 2
Gjest Raggy
Skrevet

Se for deg livet ditt over et helt år med høytider, der vi har mattradisjoner og som oftest er i selskap, noe sosialt på jobb innebærer ofte mat, kanskje vin, en vennines bursdag innebærer også ofte mat, kanskje snacks og kake, bestemor fyller år, det er juletrefest, dåp osv osv. Så iløpet av et år vil de fleste får mattdager som innebærer godsaker og kaloririk mat.

Derfor er det ofte ikke rom for å "spise mer" i helgene om du vil ned i vekt så sant du ikke er veldig god på å regne ut kaloriinntaket over en hel uke. Du må tenke over hvordan du vil nå målet ditt og når og ikke minst hvordan du skal holde den nye vekten. Jeg har erfart at det er det vanskeligste, så sats på en livsstilsendring. 

AnonymBruker
Skrevet

Det spiller egentlig ingen rolle når du spiser kaloriene, men du må ligge under totalt sett for å kunne gå ned i vekt. Det er egentlig enkel matematikk, men dog så vanskelig å følge når fristelsene kommer 🤷‍♀️

Anonymkode: 5bd0b...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Når du skal ned så mye og holde deg der, så må du begynne å tenke livstilsendringer.

Jeg har selv gått ned 30 kg, men jeg skal jo ned enda 20 til. Jeg startet i det små, gjorde en og en endring, og fant ut at det var noe jeg kunne leve med og som ikke føltes ut som en konstant kamp. Og jeg koser meg fortsatt i helgene og teller ikke kalorier (men jeg tar ikke helt av med en kilo med smågodt og tre poser potetgull...). 

Men du må finne ut av hva som passer for deg og hva som fungerer. Det viktigste er faktisk ikke å gå ned i vekt, men å finne en måte å leve på som gjør at du holder deg nede.

Lykke til!

Anonymkode: 36380...09d

Skrevet

Tusen takk for mange nyttige svar, alle sammen!

Veldig enig i at jeg må tenke på det som en livsstilsendring, ikke slankekur. Og som en av dere er inne på, bør jeg også tenke over hvordan man "koser" seg med mat. Normalvektige personer kan jo også gjøre det, men på en helt annen måte enn meg, og det er nok mye derfor jeg er overvektig i utgangspunktet. Kanskje jeg burde øve på det.

Dere som har gått ned 25-30 kg, hvor lang tid brukte dere? Og var dere strikte til planen hele tida? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Hildamaria skrev:

Veldig enig i at jeg må tenke på det som en livsstilsendring, ikke slankekur. Og som en av dere er inne på, bør jeg også tenke over hvordan man "koser" seg med mat. Normalvektige personer kan jo også gjøre det, men på en helt annen måte enn meg, og det er nok mye derfor jeg er overvektig i utgangspunktet. Kanskje jeg burde øve på det.

Dere som har gått ned 25-30 kg, hvor lang tid brukte dere? Og var dere strikte til planen hele tida? 

Du skal ikke slanke deg, du skal endre kostholdet til det bedre. Etterhvert vil dette tilpasses mage og hjerne. Skal du ned vekt må du ALDRI ha dager der du skal bryte med kosedag!

Glem alt som heter å kose seg, kosen din er den vanlige maten du skal spise.

I dag læres vi opp til at kos er godteri, alkohol, kaker og annen søppelmat. Ting du ikke skal spise, kroppen trenger ikke dette. Er hjernen som lurer deg.

Tenk at vi lærer at lørdag er godtedag for barna, helt sykt! Se på alle dritten man kan kjøpe i butikken av godteri, bare e-stoffer og gift alt sammen.

Anonymkode: fb592...f74

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Hildamaria skrev:

Du sier du skal se på det som en livsstilsendring - da tror jeg du trenger å flytte fokus fra hvor lang tid brukte dere. Jeg brukte et år, og jeg fulgte planen min ganske strikt hele tiden, men det er relativt irrelevant for deg, det viktige for deg er at du har en god plan som du følger, og enda viktigere er hva som skjer etterpå. Jeg spiser litt godteri i helgene nå som jeg er i vedlikehold, men jeg må kontrollere og begrense inntaket hver eneste dag for å ikke gå opp igjen. Så til det opprinnelige spørsmålet ditt (jeg svarer fremdeles på siden): du skriver ikke hvordan du har tenkt å kontrollere inntaket ditt, men kaloritelling er effektivt så lenge du gjør det riktig - så skal du telle kalorier, må du gjøre det hver dag, ikke bare de dagene du har tenkt å spise i underskudd. 

Anonymkode: 7c510...1f1

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen bra apper, som man kan regne ut kalorier og oversikt?

Anonymkode: 23988...1a0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen bra apper, som man kan regne ut kalorier og oversikt?

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Ok, men du har ikke noen gode forslag da?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men du har ikke noen gode forslag da?

Egentlig ikke. Jeg har brukt Myfitnesspal og Fitbit, men bare på PC - har ikke smarttelefon. Men jeg vet at begge har en versjon for mobil, som er svært populære.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...