Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51741 Skrevet 15. september oss-to skrev (10 timer siden): Eg har aldri sagt at SET ikkje vil følgjarane sine vel. Poenget mitt handlar om mekanismar og effekt, ikkje intensjon. Når ein delar noko så nært og personleg som si «helsereise», blir bodskapen oppfatta på ein heilt annan måte enn tradisjonell reklame – fordi følgjarar knyter parasosale band og opplever ein nærleik som kjennest ekte. Det er nettopp kombinasjonen av personleg nærleik og kommersielt insentiv som gir influensarar ein så sterk påverknadskraft. Å diskutere dette er ikkje fordomsfullt, det er å forstå korleis bransjen fungerer. Følgjarar kan føle at dei har ein «ven» som vil dei vel, samstundes som det finst ein økonomisk logikk bak. Begge delar kan vere sanne samtidig – men utan bevisstheit om dette blir påverknaden langt meir subtil og kraftig enn folk trur. Igjen, ja, det er det det vil si å være influenser. Alle vet at det er dette som er jobben til influensere. Grunnen til at påvirkere (for å bruke det norske ordet) får så lukrative samarbeid. Jeg opplever at det er å sparke inn åpne dører at du og flere tilstadighet påpeker dette? Som å si at en telefonselger ikke er ute etter å gi deg den beste dealen hen kan tilby, men så å finne ut hvor lite/mye hen må tilby for å få et salg.
Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51742 Skrevet 15. september Snublefot62 skrev (9 timer siden): Flott dersom hun faktisk klarer å inspirere til mer hverdagsaktivitet - men jeg tror du fordummer følgerene hennes dersom du tror at det hun viser gir noen form for langvarig positiv helsegevinst hos noen. Og er det noe hun viser, så er det vel nettopp det at kortvarige endringer uten langsiktig plan ikke gir særlig gevinst noen steder. Har hun i det hele tatt noen resultater å vise til i det hele tatt? Altså i form av helsegevinster? Har hun snakket om noe som helst som har blitt bedre etter hun startet på helsereisen? Jeg forstår heller ikke at hun skal vise at alt ikke trenger å være perfekt eller at ting går bra selv om livet skjer. Hun viser strengt tatt det stikk motsatte med et hus til over 30 millioner der ALT skal være perfekt. Når hun viser noe som ikke er perfekt så er det enten for å rakke ned på noen, kritisere noe eller så er det arrangert for å late som om noe er morsomt. Og ved flere anledninger viser hun jo at når livet skjer og hun ikke planlegger så går ting galt - og selv om hun ikke planlegger eller klarer å gjøre sin del så klarer hun å vri det rundt til at Vegard burde tatt mer ansvar eller at noen andre burde minnet henne på noe. Alt dette kommer åpenbart ann på øynene som ser men jeg ser virkelig ikke noe positivt i det hun viser. Tvert i mot er det for min del ganske tydelig at alt handler om markedsføring og salg. Først; hvordan er det fordummende å si at noen kan la seg inspirere av at en de følger viser hvordan man kan gjøre lavterskel livsstilsendringer? Eller gjelder det ikke om ikke endringene blir permanente? Om bare én person velger å ta trappene heller enn heisen i en mnd på jobben, ja så har det hatt en gevinst for den ene personen. Hennes helsereise i 16 ukers helvete var formidable! Og nå, med alt som skjer i livet hennes og en 3 mnd baby(!) så er ikke fokuset på å slanke seg, men å ta gode valg for kroppen. Ikke om resultater på en vekt. Faktisk skal ikke vi som ammer slanke oss for det frigir giftstoffer til melken som er uheldig for baby. Nå håper jeg du tuller? For du blander veldig to helt separate ting, et hus som hun investerer mye penger i og som de skal bo, kanskje i resten av sitt liv og det å gjøre begi seg ut på en helsereise på høsten. Det er to vidt forskjellige ting. Vis meg den husbyggeren som ikke vil at huset de bygger skal bli så bra og tilrettelagt de spesifikke behov og ønsker som man har, som overhodet mulig? Det forundrer meg også at du drar inn urelaterte elementer, som jeg kunne skrevet i det vide og brede om. Men det gidder jeg ikke, for det faller på sin egen urimelighet. Om helsereisen handler utelukkende om salg, eller om hun også genuint har et ønske om å gjøre positive justeringer for seg og sin kropp, er vell i det store og det hele likegyldig, og jeg tror bilde er langt mer nyansert enn at det er enten det ene eller det andre. Å invitere følgere til å lage seg sin egen helsereise, gir jo ikke noe negativt, men har masse positivt potensiale. Altså er det en vinn-vinn-vinn situasjon.
JojoMoyes Skrevet 15. september #51743 Skrevet 15. september Anemoi skrev (7 minutter siden): SET har et fast mønster hver gang hun får kritikk, da legger hun først ut sin irritasjon, deretter kommer støttemeldingeene på rekke og rad, som for å «bevise» hvor rett hun har… Det er tydelig at hun ligger om kvelden og ammer og styrer med sånt som dette. Denne gangen ble det lagt ut 15-20 meldinger fra følgerne som alle forstår SET sin irritasjon, blant annet denne kommentaren. (Bare så dere vet det, nå er vi blitt en gjeng svigermødre med sønner som må gjøre for mye hjemme… 😅) Det er jo ikke rart at den damen ikke har tid å trene ! Hun sitter jo mere på kvinneguiden i både egen tråd og de andre influenserne sine tråder 😬🤩Min svigersønn er meget godt oppdratt til å gjøre selvfølgeligheter i hjemmet og selvfølgelig har jeg selv oppdratt mine egne sønner til at husarbeid og unger er teamwork ! Men da var det nok ikke meg hun snakket om 🤷🏼♀️altså den damen serverer igjen på sølvfat 👏 1 5
Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51744 Skrevet 15. september oss-to skrev (8 timer siden): Eg synst det er problematisk at ho frontar ulike livsstilar til ulike tider. Då ho var gravid, viste ho ein roleg livsstil, no frontar ho treningsklede og ein "aktiv" livsstil. På same måte som kleda hennar er ein del av fast fashion-industrien, blir helsereisa hennar eit kommersielt produkt – og den langsiktige helsegevinsten blir vanskeleg å sjå som autentisk. Samtidig nyttar ho «det uperfekte» aktivt som strategi for å samle sympati og klikk. Dette viser kor viktig det er at vi som forbrukarar/menneske løftar blikket, veit kva som påverkar oss, og ikkje føler at vi må spegle ein perfekt/ uperfekt livsstil skapt av kommersielle krefter. Jeg leser deg i vantro.. det er helt tydelig at du enten er en mann eller en kvinne som aldri har gått gravid eller hatt små barn. Eller så er det så lenge siden at du har glemt hvordan det er, det er uansett ikke viktig. La meg gjøre det helt klart, hun tilpasser livsstilen sin etter hva kroppen tåler av belasting! I graviditeten trengte hun å ta tempoet ned, og nå som hun er i en annen livssituasjon kan hun ha en mere aktiv livsstil. Hva er vanskelig å forstå med det? en influenser er en PÅVRIRKER!! Det er bokstavelig talt det influenser betyr... Alle som følger en påvirker vet vell dette. Om man velger å følge så vet man også at man vil bli utsatt for reklame - så velger man selv om dette er noe man ønsker, eller om man ikke ønsker å følge. Helt frivillig og helt åpenbart.
Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51745 Skrevet 15. september GulleGull skrev (9 timer siden): Fra CL sin fb side. Sikkert ikke dumt å prøve få kundene som kjøper jakke nå, til å forhåndsbestilt turbuksa. Men… med så mye rot med levering så blir det jo litt bingo om man får den før året er omme.. Samt om man egentlig ønsket seg ett «sett» med bukse og jakke, så vet vi jo at str på klærne til CL er litt uforutsigbare så om man kjøper jakka og tror at buksa passer en, så er jo det også en risiko at man står igjen med kun jakke som passer når buksa kommer i November. Så kanskje man ikke får returnert jakken. De får tilgang til å kjøpe før andre, ikke forhåndsbestille. Det er en vesentlig forskjell.
Minimeg1234 Skrevet 15. september #51746 Skrevet 15. september Anonym_2024 skrev (4 timer siden): Her ser vi et glimrende eksempel på hvordan et parasosial forhold kan se ut. Perspektivet er «venninne» forholdet og ikke at influenseren kritiseres for måten det markedsføres på. Barn hører ikke hjemme på kommersielle markedsføringsplattfomer. Det som uttrykkes her er åpenbart et «jeg har behov for å se hvordan venninnen min gjør det», fremfor å tenke over hva er det barna til denne « venninnen» trenger? Er det etisk riktig, at en markedsfører som vet at de som tror hun er venninne deres og har et behov for å følge med på barna hennes, fyller dette behovet? For å tjene penger på dette? Her er det kun behovene for inntjening som er styrende, barnas behov er ikke viktige. Ikke for markedsføreren og ikke for de som følger og finner dette innholdet interessant. https://www.nrk.no/trondelag/parasosiale-relasjoner_-influensere-kan-bety-mer-for-deg-enn-kolleger-og-medelever-1.16916422 Og jeg ser et supert eksempel på å gå løs på en bruker og prøve å henge ut den personen fordi en ikke er enig i det som blir skrevet. 2 2
GulleGull Skrevet 15. september #51747 Skrevet 15. september Anemoi skrev (58 minutter siden): Ja, det var Robin som fikk svare på spørsmål i bloggen, https://saraaemiliee.blogg.no/ukens-sporsmalsrunde-5.html SET fyrte seg voldsomt opp over denne kommentaren. Jeg har sladdet innsenderen, SET har sagt at hun ikke anonymiserer kritiske kommentarer eller spørsmål, heller ikke her. Hun harsellerer også i dag over de stakkars mennene som må gjøre så mye, det er sååå synd på V. Selvfølgelig med en humoristisk undertone, som hun pleier å ha når noe irriterer henne. Humor eller latterliggjøring? Det kan tolkes begge veier… «Jobber redusert» -trodde de ikke skulle ta noe permisjon? Er det noe jeg ikke har fått med meg kanskje🤔 4
GulleGull Skrevet 15. september #51748 Skrevet 15. september (endret) Krissie92 skrev (12 minutter siden): De får tilgang til å kjøpe før andre, ikke forhåndsbestille. Det er en vesentlig forskjell. Ok, Det kom ikke helt tydelig frem på den storien fra fb siden at det var dette det var ment, vanligvis så betyr det å bestille før på nett men hvordan organiserer de «forhåndskjøp» i CL? Endret 15. september av GulleGull 4
JojoMoyes Skrevet 15. september #51749 Skrevet 15. september GulleGull skrev (4 minutter siden): «Jobber redusert» -trodde de ikke skulle ta noe permisjon? Er det noe jeg ikke har fått med meg kanskje🤔 Ikke godt å si ! Hvem skal man stole på når til og med vinden har løyet 🤷🏼♀️ 5
GulleGull Skrevet 15. september #51750 Skrevet 15. september Anemoi skrev (49 minutter siden): Jeg ser på CL kjøp/salg-siden at mange virker veldig usikre på hvor store/små på de ulike plaggene er. Folk spør stadig om det, så det ser ut til at det har satt seg en stor usikkerhet i forhold til størrelser. Flere skriver at de har ett CL-plagg i en størrelse og en annen størrelse i et annet CL-plagg. Ja forsendelsen fra CL er en forundringspakke, du vet ikke helt hva du får😅 4
Bella50 Skrevet 15. september #51751 Skrevet 15. september GulleGull skrev (7 minutter siden): «Jobber redusert» -trodde de ikke skulle ta noe permisjon? Er det noe jeg ikke har fått med meg kanskje🤔 Jeg forstår virkelig ikke at det er så vanskelig å forstå. Sara har tatt ut engangstønad. Hun jobber, men har fordelt noen oppgaver, slik at hun får litt mindre å gjøre nå med baby i hus. 6
GulleGull Skrevet 15. september #51752 Skrevet 15. september Bella50 skrev (1 minutt siden): Jeg forstår virkelig ikke at det er så vanskelig å forstå. Sara har tatt ut engangstønad. Hun jobber, men har fordelt noen oppgaver, slik at hun får litt mindre å gjøre nå med baby i hus. Jeg får ikke med meg alt, derfor jeg spør jeg😁 8
Nussepus Skrevet 15. september #51753 Skrevet 15. september Angel75 skrev (4 timer siden): Er forskjell på amper og lei av det samme om og om igjen 🫠 Beklager at jeg så på oss her inne som såpass oppegående voksne. Skal ikke gjenta seg 🫠 Er enig i at kritikerne til SaraE er veldig oppegående ja. 5 1
GulleGull Skrevet 15. september #51754 Skrevet 15. september Bella50 skrev (16 minutter siden): Jeg forstår virkelig ikke at det er så vanskelig å forstå. Sara har tatt ut engangstønad. Hun jobber, men har fordelt noen oppgaver, slik at hun får litt mindre å gjøre nå med baby i hus. Maaange år siden jeg trengte ta stilling til barselstønader -så dette er jeg ikke oppdatert på. 3 2
Bibbi_ Skrevet 15. september #51755 Skrevet 15. september Totton skrev (2 timer siden): Jeg kan melde om at treningstightsen er fantastisk å ha på, både når jeg løp på mølla og når jeg trente styrke. Lommen på låret var gull å ha telefonen i. Tightsen satt som et skudd, rullet ikke ned og var ikke gjennomsiktig i det hele tatt. Et minus. Jeg bestilte str XS, jeg er normalt en S. Jeg hadde en mistanke om at det er store størrelser. Det stemte. Nå tenker jeg mange her inne ble glad over å høre at den var kjempebra, og ikke gjennomsiktig. Har kun vasket den to ganger, så får vi se om den holder seg fin etter mange vask. Så bra du er fornøyd. Det bør man være når man kjøper et dyrt klesplagg. Hvorfor man må ha mobilen i en lomme på låret når man løper på en tredemølle det forstår jeg ikke da. 3 2
Angel75 Skrevet 15. september #51756 Skrevet 15. september Bibbi_ skrev (1 minutt siden): Så bra du er fornøyd. Det bør man være når man kjøper et dyrt klesplagg. Hvorfor man må ha mobilen i en lomme på låret når man løper på en tredemølle det forstår jeg ikke da. Skrev hen at den lå der nå hen løp? Det kan den ha gjort og den trenger. ikke å ha gjort det. Det er noe du antyder, som vanlig. Dyrt klesplagg i dine øyne. Alt er relativt. Tror mange er fornøyde med Sara sine tights 🥰 2 1
GulleGull Skrevet 15. september #51757 Skrevet 15. september Totton skrev (2 timer siden): Jeg kan melde om at treningstightsen er fantastisk å ha på, både når jeg løp på mølla og når jeg trente styrke. Lommen på låret var gull å ha telefonen i. Tightsen satt som et skudd, rullet ikke ned og var ikke gjennomsiktig i det hele tatt. Et minus. Jeg bestilte str XS, jeg er normalt en S. Jeg hadde en mistanke om at det er store størrelser. Det stemte. Nå tenker jeg mange her inne ble glad over å høre at den var kjempebra, og ikke gjennomsiktig. Har kun vasket den to ganger, så får vi se om den holder seg fin etter mange vask. Hvilken farge? Jeg tenke den blir nok mer gjennomsiktig på noen som har en tights som er for «liten» i str og du strekker stoffet Max. Samt om du har valgt beige. Det så man når SET stod å strakk ut stoffet med neven og fra bilde av CL modellen med beige tights på nettsiden. Man ser rett og slett naken ut. Men tviler ikke på at den ikke er gjennomsiktig om man får en str som passer uten å strekke fibrene i stoffet Max. for å få den på seg. 8
Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51758 Skrevet 15. september Anonym_2024 skrev (4 timer siden): Her ser vi et glimrende eksempel på hvordan et parasosial forhold kan se ut. Perspektivet er «venninne» forholdet og ikke at influenseren kritiseres for måten det markedsføres på. Barn hører ikke hjemme på kommersielle markedsføringsplattfomer. Det som uttrykkes her er åpenbart et «jeg har behov for å se hvordan venninnen min gjør det», fremfor å tenke over hva er det barna til denne « venninnen» trenger? Er det etisk riktig, at en markedsfører som vet at de som tror hun er venninne deres og har et behov for å følge med på barna hennes, fyller dette behovet? For å tjene penger på dette? Her er det kun behovene for inntjening som er styrende, barnas behov er ikke viktige. Ikke for markedsføreren og ikke for de som følger og finner dette innholdet interessant. https://www.nrk.no/trondelag/parasosiale-relasjoner_-influensere-kan-bety-mer-for-deg-enn-kolleger-og-medelever-1.16916422 Tror du misforstår meg, og leser det du helst vil lese. Tror også at du oppfatter det å ha empati for noe, som det å ha en emosjonell nær relasjon. Det er en ganske stor forskjell. Men på seg selv kjenner man andre..
Gjest Krissie92 Skrevet 15. september #51759 Skrevet 15. september Snublefot62 skrev (7 timer siden): Men hvorfor? Du sier at det ikke koster deg noe å se på det Sara Emilie legger ut, og jeg påpeker da til deg at dersom du ikke betaler for tjenesten (noe du ikke gjør), så er du tjenesten. Så selv om du ikke betaler for dette så blir du altså produktet de tjener penger. For mange betyr det noe selv om det ikke gjør det for deg. La meg presisere: hun er verken tjenesten eller produktet. Men hun betaler igjennom å vie sin oppmerksomhet og tid til innholdet - hvor det er reklame. Så ja, det er tull - man betaler med tiden sin, og man er verken produkt eller tjeneste
JojoMoyes Skrevet 15. september #51760 Skrevet 15. september Angel75 skrev (11 minutter siden): Skrev hen at den lå der nå hen løp? Det kan den ha gjort og den trenger. ikke å ha gjort det. Det er noe du antyder, som vanlig. Dyrt klesplagg i dine øyne. Alt er relativt. Tror mange er fornøyde med Sara sine tights 🥰 Ja de misfornøyde får jo dessverre ikke kommet til ! De blir bare slettet på CL sine plattformer 🙄🤷🏼♀️ 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå