arnoyb Skrevet 21. mars #42321 Del Skrevet 21. mars LivEinar skrev (På 21.3.2025 den 10.34): Støtter alt du skriver her, @GulleGull! Det er klart at influenser-markedsføring er en nyutvikling, det kan være kreativt og annerledes. Samtidig er det ikke bra at mange hever seg over vanlige forbrukerregler som f.eks merking av egenreklame. Skjærebrett-skandalen blei også en ripe i lakken og satte spørsmålstegn ved hvor grundig influenserne (inkl. SET) egentlig kjenner til produktene de reklamerer for. Tillit er stikkordet her. Tillit bygges opp langsomt, men kan rives ned fort. Ved flere anledninger har SET vist at hun er fullt orientert om kritikken som kommer i ulike fora, også her. Det er bra og viser at vi har påvirkningskraft. I dag har hun lagt ut prosentandel for/imot-stemmer for en avstemming, fint! Men fortsatt er dette amatørmessig. Hun sier at hun «teller» stemmene, når hun kan regne ut prosent, vet hun også samlet antall stemmer. Blant annet sier hun at «sykt mange» ikke vil ha knapp, hvor mange er «sykt mange»??? Videre gjentar hun at «dere er med på å utvikle alt her» uten å vise hvor til mange som egentlig engasjerer seg i slike avstemminger. Det er uprofesjonelt og gir ikke tillit. Hvorfor går hun ikke ut med samlet antall? Det vil si mye om både oppslutning og engasjement. Er det 50, 100 eller 500 som har tilbakemeldt? Siden hun kan telle svarene, virker det ikke som om det er svært mange stemmer, er det derfor hun ikke oppgir antallet? Sier hun «sykt mange» for å gi inntrykk av et større engasjement enn det som egentlig er tilfelle? Når dette skjules, mister «avstemmingene» all verdi. Ekspander Men gjør hun noe ulovlig da? Å late til å involvere kundene er vell ikke noe brudd? Er vi ikke bare inne på hva den enkelte mener er moralsk riktig? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 21. mars #42322 Del Skrevet 21. mars (endret) arnoyb skrev (På 21.3.2025 den 14.11): Men gjør hun noe ulovlig da? Å late til å involvere kundene er vell ikke noe brudd? Er vi ikke bare inne på hva den enkelte mener er moralsk riktig? Ekspander Tror ikke man mente at det å involvere kunder eller hva de er, ett brudd. Var vel eksemplet med merking og villedende markedsføring som ble dratt frem som brudd. Dette med avstemming var vel ett annet tema. Og apropos det, bør ikke disse snappene hvor det snakkes om Careless produkter og stemmeavgivninger være merket med egenreklame? Selvom man ikke har bilder av produkter så er det jo stort fokus på produktene som kommer. ? Endret 21. mars av GulleGull 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 21. mars #42323 Del Skrevet 21. mars arnoyb skrev (På 21.3.2025 den 14.11): Men gjør hun noe ulovlig da? Å late til å involvere kundene er vell ikke noe brudd? Er vi ikke bare inne på hva den enkelte mener er moralsk riktig? Ekspander Nei, vi snakker ikke om hva den enkelte mener er moralsk riktig. Vi snakker om hvordan bedrifter som vil framstå som seriøse, gjennomfører og legger fram kundeundersøkelser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 21. mars #42324 Del Skrevet 21. mars GulleGull skrev (På 21.3.2025 den 14.28): Tror ikke man mente at det å involvere kunder eller hva de er, ett brudd. Var vel eksemplet med merking og villedende markedsføring som ble dratt frem som brudd. Dette med avstemming var vel ett annet tema. Og apropos det, bør ikke disse snappene hvor det snakkes om Careless produkter og stemmeavgivninger være merket med egenreklame? Selvom man ikke har bilder av produkter så er det jo stort fokus på produktene som kommer. ? Ekspander Takk for oppklaring. Tenker også at det bør merkes ja! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 21. mars #42325 Del Skrevet 21. mars LivEinar skrev (På 21.3.2025 den 14.28): Nei, vi snakker ikke om hva den enkelte mener er moralsk riktig. Vi snakker om hvordan bedrifter som vil framstå som seriøse, gjennomfører og legger fram kundeundersøkelser. Ekspander Joda, men der er vi igjen på hvordan en bedrift drifter nå, sammenlignet med i 2000 tenker jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 21. mars #42326 Del Skrevet 21. mars (endret) arnoyb skrev (På 21.3.2025 den 14.33): Joda, men der er vi igjen på hvordan en bedrift drifter nå, sammenlignet med i 2000 tenker jeg. Ekspander Hvem sammenligner med år 2000 eller gamle dager? Jeg snakker om hvordan bedrifter/firmaer/ institusjoner/organisasjoner o.l. i dag faktisk gjennomfører kvalitative og kvantitative undersøkelser. Der er det ulike kriterier som må være til stede for at undersøkelsen skal oppfattes som seriøs og ikke manipulert eller bare lureri/salgstriks. Når en influenser som SET har en bedrift og også ønsker å framstå som seriøs, er det amatørmessig å gjennomføre og legge fram kundeundersøkelser slik hun gjør det. Eksempelvis er det å si at et flertall på 73 % ønsker hoftelommer, uten å nevne hvor mange dette utgjør - er meningsløst. Er det 73 % av 10, 100 eller 1000? Det er stor forskjell hvis et flertall består av 7, 75 eller 750 personer. Dersom flertallet som har respondert består av f.eks. 75 personer, er det ikke «sykt mange» når hun har en følgergruppe på 180.000. Hvorfor er hun ikke åpen om dette når hun vet tallene? Igjen - selv om influenserbedrifter er nyskapninger, kan de ikke lage sine egne regler hvis de skal framstå som seriøse, det gjelder f.eks. både egenmerking og kundeundersøkelser. Endret 21. mars av LivEinar 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 21. mars #42327 Del Skrevet 21. mars LivEinar skrev (På 21.3.2025 den 15.03): Hvem sammenligner med år 2000 eller gamle dager? Jeg snakker om hvordan bedrifter/firmaer/ institusjoner/organisasjoner o.l. i dag faktisk gjennomfører kvalitative og kvantitative undersøkelser. Der er det ulike kriterier som må være til stede for at undersøkelsen skal oppfattes som seriøs og ikke manipulert eller bare lureri/salgstriks. Når en influenser som SET har en bedrift og også ønsker å framstå som seriøs, er det amatørmessig å gjennomføre og legge fram kundeundersøkelser slik hun gjør det. Eksempelvis er det å si at et flertall på 73 % ønsker hoftelommer, uten å nevne hvor mange dette utgjør - er meningsløst. Er det 73 % av 10, 100 eller 1000? Det er stor forskjell hvis et flertall består av 7, 75 eller 750 personer. Dersom flertallet som har respondert består av f.eks. 75 personer, er det ikke «sykt mange» når hun har en følgergruppe på 180.000. Hvorfor er hun ikke åpen om dette når hun vet tallene? Igjen - selv om influenserbedrifter er nyskapninger, kan de ikke lage sine egne regler hvis de skal framstå som seriøse, det gjelder f.eks. både egenmerking og kundeundersøkelser. Ekspander Men det virker litt som du nekter å se at ting utvikler seg. Det eneste som er "godkjent" som seriøst er slik det "alltid" har vært gjort. Men mitt poeng var at til all tid har bedrifter utfordret hva som blir ansett som "innafor". I 1990 var det useriøst av Calvin Klein å bruke de undertøys modellene han gjorde å i en seksualisert setting, det var edgy. Nå i dag er jo de reklamene blyge i forhold til det vi ser daglig. Careless bruker ikke disse undersøkelsene i en salgsmessig sammenheng, det er det SE AS som gjør å hun er influenser som lever av å dele. Denne måten er jo også ganske utbredt blandt influensere når de utvikler produkter og disse bedriftene går i mange tilfeller godt. I alle tider har nye måter blitt kritisert 🤷🏼♀️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 21. mars #42328 Del Skrevet 21. mars arnoyb skrev (På 21.3.2025 den 16.58): Men det virker litt som du nekter å se at ting utvikler seg. Det eneste som er "godkjent" som seriøst er slik det "alltid" har vært gjort. Men mitt poeng var at til all tid har bedrifter utfordret hva som blir ansett som "innafor". I 1990 var det useriøst av Calvin Klein å bruke de undertøys modellene han gjorde å i en seksualisert setting, det var edgy. Nå i dag er jo de reklamene blyge i forhold til det vi ser daglig. Careless bruker ikke disse undersøkelsene i en salgsmessig sammenheng, det er det SE AS som gjør å hun er influenser som lever av å dele. Denne måten er jo også ganske utbredt blandt influensere når de utvikler produkter og disse bedriftene går i mange tilfeller godt. I alle tider har nye måter blitt kritisert 🤷🏼♀️ Ekspander Vi snakker helt forbi hverandre. Jeg er meget godt oppdatert på fagfeltet og har (også nylig) jobbet mye med å hjelpe ulike, små og store bedrifter og organisasjoner med å lage gode kundeundersøkelser i salgsøyemed. Så - vi har forskjellig ståsted, jeg avslutter her. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 21. mars #42329 Del Skrevet 21. mars Jeg skjønner ikke kritikken av å lage dårlige kundeundersøkelser? Det går jo overhodet ikke ut over andre enn careless selv. Og det er ikke normalt at resultater på kundeundersøkelser legges ut for deltakerne heller, så vi har da ikke noe krav på å vite hvor mange som deltok eller hva de svarte. hun skal jo bruke dette i å utvikle produktene sine så de selger mer. Om hun ikke hører på kundene så går det jo kun ut over CL, ikke kundene. Hvis kundene skal kreve at et plagg er sånn de ville ha det må de gå til skredder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 21. mars #42330 Del Skrevet 21. mars RachelGreen skrev (På 21.3.2025 den 12.07): Influencere er dagens svar på TV-shop, og Saraaemiliee er ledende programleder. Ekspander Tv-shop sitt svar på "Knut Bjørnsen"🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnoyb Skrevet 21. mars #42331 Del Skrevet 21. mars LivEinar skrev (På 21.3.2025 den 17.16): Vi snakker helt forbi hverandre. Jeg er meget godt oppdatert på fagfeltet og har (også nylig) jobbet mye med å hjelpe ulike, små og store bedrifter og organisasjoner med å lage gode kundeundersøkelser i salgsøyemed. Så - vi har forskjellig ståsted, jeg avslutter her. Ekspander Hvor mange av disse bedriftene legger ut sine undersøkelser? Jeg har deltatt i mange undersøkelser men har aldri sett at de har lagt ut svarene og delt hvor mange som har svart. Så om SE hadde delt disse "undersøkelsene" uten å si noe om svarene så hadde det vært mer seriøst? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivEinar Skrevet 21. mars #42332 Del Skrevet 21. mars arnoyb skrev (På 21.3.2025 den 17.59): Hvor mange av disse bedriftene legger ut sine undersøkelser? Jeg har deltatt i mange undersøkelser men har aldri sett at de har lagt ut svarene og delt hvor mange som har svart. Så om SE hadde delt disse "undersøkelsene" uten å si noe om svarene så hadde det vært mer seriøst? Ekspander Jeg gjentar: Når SET legger ut at 73 % av følgerne har stemt ja til noe, uten at hun skriver hvor mange som har svart, sier 73 % absolutt ingen ting. Det kan være 25 eller 582 av følgerne. Når en bedrift legger ut at 73 % mener noe, legger man alltid ut hvor mange som har deltatt. Når man legger ut en svarprosent, legger man alltid ut antall deltakere. Dersom SET hadde skrevet hvor mange som deltok i stedet for å skrive «sykt mange», hadde det vært mer «seriøst». Hun vet jo dette antallet siden hun har regnet ut prosenten… 😉 En anna måte er å si at f.eks. 45 av 100 deltakere i undersøkelsen var positive. Da kan man også regne prosentsatsen. Jeg kan ikke si noe om at du ikke har lest, søkt opp eller fått tilsendt resultatene på undersøkelser du har deltatt i. Alle de ulike bedriftene/organisasjonene jeg jobber med, publiserer resultatene av sine undersøkelser i aktuelle medier eller på individuelle/felles e-post-tilbakemeldinger, avhengig av undersøkelsens art og størrelse. Aksepter at vi ser ulikt på dette, @arnoyb, og la det ligge. Vi blir nok ikke enige og det er helt greit. Ha en fin kveld! ☺️ 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luby Lu Skrevet 21. mars #42333 Del Skrevet 21. mars Pepssi skrev (På 20.3.2025 den 7.38): Det synes jeg også. Så denne tror jeg kan bli veldig fin med de rette justeringene Ekspander Den blir pen med rett justering. Gleder meg til å kjøpe må teste lell 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet 21. mars #42334 Del Skrevet 21. mars Pølsevann skrev (På 21.3.2025 den 17.34): Jeg skjønner ikke kritikken av å lage dårlige kundeundersøkelser? Det går jo overhodet ikke ut over andre enn careless selv. Og det er ikke normalt at resultater på kundeundersøkelser legges ut for deltakerne heller, så vi har da ikke noe krav på å vite hvor mange som deltok eller hva de svarte. hun skal jo bruke dette i å utvikle produktene sine så de selger mer. Om hun ikke hører på kundene så går det jo kun ut over CL, ikke kundene. Hvis kundene skal kreve at et plagg er sånn de ville ha det må de gå til skredder. Ekspander Ho skapar eit intrykk av kva folk vil ha. Folk er flokkdyr. Dvs. Om 73 prosent har svart ja, må det jo være bra. Men som skrevet her i tråden , tala seier jo ingenting om ein ikkje har rette informasjonen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milla1717 Skrevet 21. mars #42335 Del Skrevet 21. mars Synes det er trist å se mange fine butikker som selger virkelig fine klær. I forskjellige byer og steder jeg besøker går konkurs . Så ser du disse kjole damene selger som bare det. Hva er med disse klærne som dere liker så godt. Smaken er som baken. Det er helt tydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Grøntgress Skrevet 21. mars #42336 Del Skrevet 21. mars Luby Lu skrev (På 21.3.2025 den 19.07): Den blir pen med rett justering. Gleder meg til å kjøpe må teste lell 😀 Ekspander Har du mye fra careless? Er du fornøgd? Vurderer å teste feks undertøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luby Lu Skrevet 21. mars #42337 Del Skrevet 21. mars Anne Grøntgress skrev (På 21.3.2025 den 21.24): Har du mye fra careless? Er du fornøgd? Vurderer å teste feks undertøy. Ekspander Har en BH og tre truser samt. en kjole. Forbøyd ja du må glede deg 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 21. mars #42338 Del Skrevet 21. mars Anne Grøntgress skrev (På 21.3.2025 den 21.24): Har du mye fra careless? Er du fornøgd? Vurderer å teste feks undertøy. Ekspander Vet i hvertfall det er mange som er misfornøyd med bl.a undertøyet. Mye dårlig kvalitet, og mange rare størrelser. Gå heller til en seriøs butikk, mange som selger bra undertøy, med god kvalitet 🙂 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hellowcow Skrevet 22. mars #42339 Del Skrevet 22. mars Jeg skjønner ikke hvordan hun kan le og fnise sånn av at hu fyker opp i vekt. Hu tror åpenbart at det kun er vann og hormoner, men det tror jeg ikke noe på. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JojoMoyes Skrevet 22. mars #42340 Del Skrevet 22. mars Hellowcow skrev (På 22.3.2025 den 5.49): Jeg skjønner ikke hvordan hun kan le og fnise sånn av at hu fyker opp i vekt. Hu tror åpenbart at det kun er vann og hormoner, men det tror jeg ikke noe på. Ekspander Vi får se da etter fødsel ! Hvor mye som forsvinner da , forrige gang var det 2-3 kilo ? Blir et nytt 16 ukers på henne i år igjen . Eller når hun gidder . Hun blir jo fulgt opp så er vel ikke noe fare for barnet . 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå