Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Når hun skriver at kjolene er produsert i Europa, er det "den delen av Tyrkia som ligger i Europa" hun mener da...?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

elskersommer skrev (Akkurat nå):

Han kan fint støtte skolen til sine bonusbarn😊

Og Sara selv kan fint sette seg i FAU til høsten og årene fremover før hun fortsetter å klage over jobben de gjør.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (Akkurat nå):

Når hun skriver at kjolene er produsert i Europa, er det "den delen av Tyrkia som ligger i Europa" hun mener da...?

Ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (23 minutter siden):

Fordi de synes det er fine plagg? Er bare en brøkdel av følgerne som leser på disse forumene. 

Driver hun uærlig og shady så må det løftes høyere opp enn KG /Jodel og Discord. Fortsette og melde, media m.m. Så må de rette instansene gjøre sin jobb. 

At folk velger å skrive om Sara her inne og advare mot å kjøpe plagg av henne er en god ting. Kundeservice kan man ikke si at hun nailer heller. 
De rette instansene jobber for sent.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (2 minutter siden):

Og Sara selv kan fint sette seg i FAU til høsten og årene fremover før hun fortsetter å klage over jobben de gjør.

Det kan bli spennende å se. Får ikke håpe en annen influncer blir misfornøyd og henger ut FAU og skolen på Snapchat og i avisa.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klesindustrien har i mange år vært industriverstinger på både miljøfiendtlig produksjon og dårlige/manglende arbeidsvilkår

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/01/20/klaerne-vare-kommer-fra-verstingland-for-arbeiderne/

https://www.framtiden.no/artikler/skandinaviske-kleskjeder-produserer-i-versting-land

https://www.panoramanyheter.no/menneskerettigheter-norge-og-europa-syria/syriske-flyktninger-utnyttes-i-tyrkias-klesindustri/135657

Kina og Tyrkia er verstingland. Og Careless/Amicas har sagt de har produksjon i begge disse landene.

Men så er SE veldig raskt ute og presiserer at det er Europadelen det produseres i. Hvorfor?

Åpenbart fordi SE vet veldig godt hvordan de mørkeste krokene i produksjonen ser ut. Eller, hun har i det minste kjennskap til det i fra media likt som resten av oss. Og da høres det jo bedre ut når en sier Europa, ikke sant? Vi er jo europeere og vi er ikke så ille? Arbeidsrettigheter har vi og. Så da høres det bedre ut å si Europadelen.

Men det er fortsatt i Tyrkia. Et av de verste. Nå med masse flyktninger som får jobb uten avtale, uten rettigheter og med luselønn. Noen av de nede i ni års alderen (!).

Men vet SE at det kun er tre prosent av landet som ligger i Europa? 97 prosent gjør ikke det. Så uansett hvor mye SE prøver å sminke hundebæsjen så både lukter og ser det ut som hundebæsj. Det stinker.

Men for en god del titalls sider tilbake var det er del snakk om bærekraft og at hun skulle bli bedre på det. Samtidig vet jeg det ble løftet opp hvor fabrikkene låg og navn på produsentene. Så vidt jeg fikk med meg ville ingen utgi noen navn. Og det stusser jeg på.

Hva er det de prøver å beskytte? Er de redd for at andre skal kopiere kopiproduktene?

Eller er hun redd andre skal bruke de? Hadde ikke det vært fantastisk? I et marked og en industri hvor det er mye som ikke tåler dagslys burde jo SE hylle de hun bruker som gjør ting skikkelig. Betaler rettferdig lønn. Gir ansatte rettigheter. Som ligger i Europa.

Nei dette stinker. Åpenbart har ikke SE peiling på hvor klærne produseres. Det er det andre som tar seg av. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Sharp75! skrev (2 timer siden):

Fordi de synes det er fine plagg? Er bare en brøkdel av følgerne som leser på disse forumene. 

Driver hun uærlig og shady så må det løftes høyere opp enn KG /Jodel og Discord. Fortsette og melde, media m.m. Så må de rette instansene gjøre sin jobb. 

Det løftes opp på høyere nivå, så ta det med ro det skjer nok en eller annen konsekvens før eller siden. De som melder inn umerket reklame og andre brudd på markedsføringsloven gjør en god jobb. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Klesindustrien har i mange år vært industriverstinger på både miljøfiendtlig produksjon og dårlige/manglende arbeidsvilkår

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2022/01/20/klaerne-vare-kommer-fra-verstingland-for-arbeiderne/

https://www.framtiden.no/artikler/skandinaviske-kleskjeder-produserer-i-versting-land

https://www.panoramanyheter.no/menneskerettigheter-norge-og-europa-syria/syriske-flyktninger-utnyttes-i-tyrkias-klesindustri/135657

Kina og Tyrkia er verstingland. Og Careless/Amicas har sagt de har produksjon i begge disse landene.

Men så er SE veldig raskt ute og presiserer at det er Europadelen det produseres i. Hvorfor?

Åpenbart fordi SE vet veldig godt hvordan de mørkeste krokene i produksjonen ser ut. Eller, hun har i det minste kjennskap til det i fra media likt som resten av oss. Og da høres det jo bedre ut når en sier Europa, ikke sant? Vi er jo europeere og vi er ikke så ille? Arbeidsrettigheter har vi og. Så da høres det bedre ut å si Europadelen.

Men det er fortsatt i Tyrkia. Et av de verste. Nå med masse flyktninger som får jobb uten avtale, uten rettigheter og med luselønn. Noen av de nede i ni års alderen (!).

Men vet SE at det kun er tre prosent av landet som ligger i Europa? 97 prosent gjør ikke det. Så uansett hvor mye SE prøver å sminke hundebæsjen så både lukter og ser det ut som hundebæsj. Det stinker.

Men for en god del titalls sider tilbake var det er del snakk om bærekraft og at hun skulle bli bedre på det. Samtidig vet jeg det ble løftet opp hvor fabrikkene låg og navn på produsentene. Så vidt jeg fikk med meg ville ingen utgi noen navn. Og det stusser jeg på.

Hva er det de prøver å beskytte? Er de redd for at andre skal kopiere kopiproduktene?

Eller er hun redd andre skal bruke de? Hadde ikke det vært fantastisk? I et marked og en industri hvor det er mye som ikke tåler dagslys burde jo SE hylle de hun bruker som gjør ting skikkelig. Betaler rettferdig lønn. Gir ansatte rettigheter. Som ligger i Europa.

Nei dette stinker. Åpenbart har ikke SE peiling på hvor klærne produseres. Det er det andre som tar seg av. 

La oss kalle en spade for en spade, dette er grønnvasking på sitt værste. Nok en influenser som dekker et hull i markedet med polyester helvete og ikke klarer å være ærlig på at det er lite bærekraftig. SE AS må gjerne kritisere andre for PR, men hun sitter i et av de største glasshusene jeg vet om. 

Vær ærlig og etterrettelig.

Vær varsom med å bruke ord som grønn, bærekraftig, resirkulerbar, eco-, og rettferdig, uten å samtidig forklare og dokumentere hva man har gjort eller skal gjøre. Unngå også glansbilder av ren natur, grønne blader, vindmøller i solnedgang eller lykkelige arbeidere for å fremstå mer bærekraftig. Ikke tilpass resultater fra tester og undersøkelser til egen fordel. Kilde: https://gronnvasking.no

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snublefot62 said:

Her sier du det bra. Hun vet godt at Tyrkia er bedritent, ellers hadde hun ikke påpekt at det er " i Europa"... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

An.onym skrev (2 timer siden):

Nå har de like godt fjernet alle anmeldelsene på de nye varene. Bare se under nyheter. Alle anmeldelser er slettet. Muligheten for å legge til nye anmeldelser er også fjernet på disse. 

Jeg har ikke ord om hvor useriøs hun er🙄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (2 timer siden):

Ja.. å det håper jeg faktisk hun gjør

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (2 timer siden):

Da ligger vel fabrikken innenfor de 3% av Tyrkia som er i Europa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (27 minutter siden):

Det løftes opp på høyere nivå, så ta det med ro det skjer nok en eller annen konsekvens før eller siden. De som melder inn umerket reklame og andre brudd på markedsføringsloven gjør en god jobb. 

Har roen jeg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, elskersommer said:

Da ligger vel fabrikken innenfor de 3% av Tyrkia som er i Europa 

Men har det noe å si?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (13 minutter siden):

Men har det noe å si?

Så klart.. for hun sier at fabrikken som produserer hennes tøy ligger i Europa.. å om den ikke ligger i de 3% som ligger i Europa så snakker hun nok en gang ikke sant.. for ligger den utenfor de 3% så er det jo produsert i asia

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (2 minutter siden):

Så klart.. for hun sier at fabrikken som produserer hennes tøy ligger i Europa.. å om den ikke ligger i de 3% som ligger i Europa så snakker hun nok en gang ikke sant.. for ligger den utenfor de 3% så er det jo produsert i asia

Men de tre prosentene er fortsatt Tyrkia. Og det er Tyrkia som er på verstinglisten. Ikke «bare» de 97% som er i Asia. Hele Tyrkia. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Her traff du spikeren på hodet 👏👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (35 minutter siden):

Men de tre prosentene er fortsatt Tyrkia. Og det er Tyrkia som er på verstinglisten. Ikke «bare» de 97% som er i Asia. Hele Tyrkia. 

Skjønner den.. tenkte ikke så langt når jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (42 minutter siden):

Tyrkia er vel samma enten det er delen som ligger i Europa eller Asia. Tyrkia er heller ikke medlem av EU/EØS heller så dette er et sleipt triks for å "godkjenne" produksjonen ovenfor kunder som er interessert i å kvalitetssikre og å vite om arbeidsvilkår for arbeidere i gjeldende land produksjonen foregår.

Endret av K_mb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (2 minutter siden):

Tyrkia er vel samma enten det er delen som ligger i Europa eller Asia. Tyrkia er heller ikke medlem av EU/EØS heller så dette er et sleipt triks for å "godkjenne" produksjonen ovenfor kjøpere som er interessert i å  kvalitetssikre og å vite om arbeidsvilkår for arbeidere i gjeldende land produksjonen foregår.

Nettopp! 👌

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...