Gå til innhold

Småbarn med sterk personlighet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen her har svært sterk personlighet. Alle følelser og reaksjoner er intense. Hn er høylytt og kraftfull. Av og til virker det som jevnaldrende synes hn blir litt voldsom. Vi gjør så godt vi kan med å dempe hn litt, men vet ikke hvor ofte og mye vi skal gripe inn for å si "rolig", "forsiktig", "nå skal vi roe oss ned" etc.

Hvordan har andre foreldre med kraftfulle barn taklet dette?

Anonymkode: 5ab2a...ae2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her også. Trodde det var vanlig helt til jeg fikk et barn til. MYE tålmodighet. Har lest mange bøker om barneoppdragelse og hvordan man takler slike barn. 

Anonymkode: 34ea5...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Har en yngre søster som er slik. Det er hun som vet alt, skal ha høyest stemme og alltid høres. Også hos voksne avbryter hun samtaler. 
Skulle likt å være slik selv. Dette er menneskene som ikke lar seg knekke.

Selv er jeg et sånn kjedelig individ som blir lett påvirket av hva andre sier og aldri tar ledelsen.

Anonymkode: 9cac8...0a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en yngre søster som er slik. Det er hun som vet alt, skal ha høyest stemme og alltid høres. Også hos voksne avbryter hun samtaler. 

Selv er jeg et sånn kjedelig individ som blir lett påvirket av hva andre sier og aldri tar ledelsen.

Uff, det er ikke slik ungen her skal bli. Vi legger mye energi i å oppdra hn til å ta hensyn, slippe andre til osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et sånt barn, er også litt sånn som voksen..

Er venneløs

Anonymkode: 120d3...dd6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er venneløs

Herregud, var det ingen som oppdro deg til å tilpasse deg andre, og å bruke kraften din innen idrett, akademia, arbeidsliv el lign?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde ikke vært særlig godt likt, trøst deg med deg.

Anonymkode: d9554...1d8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, var det ingen som oppdro deg til å tilpasse deg andre, og å bruke kraften din innen idrett, akademia, arbeidsliv el lign?

Joda..har alltid drevet med idrett, har 6 år høyere utdanning osv... men det er ikke veldig lett å endre noens personlighet.

Og min personlighet er ikke bra. Dessverre.. 

Tror du noen andre lider mer under dette av meg??? Dette går 100%utover meg selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda..har alltid drevet med idrett, har 6 år høyere utdanning osv... men det er ikke veldig lett å endre noens personlighet.

Og min personlighet er ikke bra. Dessverre.. 

Tror du noen andre lider mer under dette av meg??? Dette går 100%utover meg selv

Nei, jeg tror ikke det går utover noen andre, men jeg tror ikke man er dømt til et liv i ensomhet pga en sterk personlighet. Ungen min er supersosial, sjarmerende og utadvendt. Det er mest i møte med andre som er motsatt av hn at jeg blir bekymret. Og jeg tror virkelig ikke at en sterk personlighet trenger å være en forbannelse med riktig veiledning og oppdragelse. Heller tvert imot.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er sterk personlighet det samme som vanskelig personlighet?

Anonymkode: bc2cb...7cf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er venneløs

Jeg var også et sånt barn. Fikk heldigvis oppmuntring hjemmefra til å bli flink på skolen, og finne en idrett som passet for meg. 

Er ikke en person som alle liker, men blir respektert fordi jeg er kunnskapsrik, trygg i meg selv og har integritet og folk kan stole på meg.

Jobber nå i en lederposisjon og det fungerer fint.  

Anonymkode: 7ba0c...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var også et sånt barn. Fikk heldigvis oppmuntring hjemmefra til å bli flink på skolen, og finne en idrett som passet for meg. 

Er ikke en person som alle liker, men blir respektert fordi jeg er kunnskapsrik, trygg i meg selv og har integritet og folk kan stole på meg.

Jobber nå i en lederposisjon og det fungerer fint.  

Anonymkode: 7ba0c...6d8

Det her er typisk sånn jeg ser for meg en med sterk personlighet kan gjøre det godt i livet! 

Kan du si noe om hva foreldre dine gjorde riktig i oppdragelsen av deg??

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke det går utover noen andre, men jeg tror ikke man er dømt til et liv i ensomhet pga en sterk personlighet. Ungen min er supersosial, sjarmerende og utadvendt. Det er mest i møte med andre som er motsatt av hn at jeg blir bekymret. Og jeg tror virkelig ikke at en sterk personlighet trenger å være en forbannelse med riktig veiledning og oppdragelse. Heller tvert imot.

Jeg er gift og har barn... 

Jeg er ikke ensom, men klarer ikke å holde på vennskap. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er typisk sånn jeg ser for meg en med sterk personlighet kan gjøre det godt i livet! 

Kan du si noe om hva foreldre dine gjorde riktig i oppdragelsen av deg??

Folk som har negativ erfaring med å ha lik personlighet som ditt barn er du helt uenig med....

men når folk forteller at de har leder roller og fungerer fint så blir du begeistret og relaterer det til ditt eget barn...

Hvorfor skrev du egentlig denne tråden?? For å få en bekreftelse på at barnet ditt vil bli et fantastisk menneske? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rucula said:

Folk som har negativ erfaring med å ha lik personlighet som ditt barn er du helt uenig med....

men når folk forteller at de har leder roller og fungerer fint så blir du begeistret og relaterer det til ditt eget barn...

Hvorfor skrev du egentlig denne tråden?? For å få en bekreftelse på at barnet ditt vil bli et fantastisk menneske? 

For å lære. Jeg spør jo om hva som ble gjort riktig i det ene tilfelle. Jeg har faktisk tro på at riktig oppdragelse har mye å si, har ikke du? Syns du jeg som mamma burde droppe å lære småbarnet mitt affektregulering bare fordi hn har sterkere personlighet enn mange andre barn?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å lære. Jeg spør jo om hva som ble gjort riktig i det ene tilfelle. Jeg har faktisk tro på at riktig oppdragelse har mye å si, har ikke du? Syns du jeg som mamma burde droppe å lære småbarnet mitt affektregulering bare fordi hn har sterkere personlighet enn mange andre barn?

Jeg tror oppdragelse er viktig ja.... 

Men, mye er nok også genetisk betinget

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/5VK1gO/Professor-ber-foreldre-stresse-ned-i-oppdragelsen-Det-viktigste-man-overforer-til-sine-barn_-er-genene

Og

https://forskning.no/a/1073154

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rucula said:

Jeg har hørt om Plomin og hans forskning før. Dessverre går den helt på tvers av nesten all sosiologisk forskning. Og han er ikke i spes godt selskap som vektlegger arv i så stor grad. I første artikkelen du linker til skriver de uansett at gener kan forklare opptil 50%, resten avgjøres av miljø/oppdragelse. Jeg tviler ikke på ungens gener. Ungen her har vært tidlig ute med det meste, har sosial kompetanse som tilsier en høyere alder, er sosial, smilende, blid og alt det der. Men, hn har også tydeligvis sterkere reaksjoner enn hva mange andre barn har. Dette er ikke snakk om en sur, tverr og konstant vanskelig unge.  

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ungen her har svært sterk personlighet. Alle følelser og reaksjoner er intense. Hn er høylytt og kraftfull. Av og til virker det som jevnaldrende synes hn blir litt voldsom. Vi gjør så godt vi kan med å dempe hn litt, men vet ikke hvor ofte og mye vi skal gripe inn for å si "rolig", "forsiktig", "nå skal vi roe oss ned" etc.

Hvordan har andre foreldre med kraftfulle barn taklet dette?

Dette er ikke sterk personlighet, men et resultat av manglende oppdragelse og dårlig grensesetting fra foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Er sterk personlighet det samme som vanskelig personlighet?

Anonymkode: bc2cb...7cf

Penere måte å si det på ja. Noen sier, "jeg tar stor plass". Samme greia. 

Anonymkode: 79ed5...9b7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 said:

Dette er ikke sterk personlighet, men et resultat av manglende oppdragelse og dårlig grensesetting fra foreldrene.

Just now, AnonymBruker said:

Penere måte å si det på ja. Noen sier, "jeg tar stor plass". Samme greia. 

Anonymkode: 79ed5...9b7

TS her igjen. Dette stemmer jo overhodet ikke. Ungen min er så absolutt en som gjør mye ut av seg, men ikke noe for mye blant andre. Men hns reaksjoner er sterkere enn andre barn med enklere temperament. Dessuten, hn er såvidt 2 år, vi er midt i trassalderen og får konstant reaksjoner på grensesetting. Hvilke barn har ikke det? Men, når det er sagt, er det tydelig at hn er sterkere enn mange jevnaldrende barn. Mer robust. På godt og vondt. Jeg vil helst ha svar fra andre foreldre som skjønner hva jeg snakker om, det er jo helt håpløst når folk svarer utifra helt merkelige tolkninger av hva sterk personlighet innebærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...