Gå til innhold

Vaske genser strikket i drops air i maskinen?


Diamant20

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var fått en genser strikket i drops air og lurte på om noen har vasket den i maskin før? Det står håndvask på magebåndet, men det er absolutt greiest å vaske i maskin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hei! Jeg var fått en genser strikket i drops air og lurte på om noen har vasket den i maskin før? Det står håndvask på magebåndet, men det er absolutt greiest å vaske i maskin 

https://www.garnstudio.com/yarn.php?show=drops-air&cid=1

Står det håndvask, så ødelegger du plagget uansett hvilken vaskemaskin du putter strikkeplagget inn i. At det er lettvint og praktisk å bruke vaskemaskinen er dog forståelig men langt fra tilrådelig. 

Anonymkode: 1f425...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vaskemaskiner har såkalt ullvugge eller veldig fint ullvaskprogram. Det skal være som håndvask, veldig mildt. Tåler ull å vaskes på det, så tåler vel en strikkegenser det samme? Det er såvidt trommelen går rundt på dette programmet.

REDIGERT; jeg prater bare tull om strikkegensere og vask. Se og hør på innlegget under mitt istedet :)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Noen vaskemaskiner har såkalt ullvugge eller veldig fint ullvaskprogram. Det skal være som håndvask, veldig mildt. Tåler ull å vaskes på det, så tåler vel en strikkegenser det samme? Det er såvidt trommelen går rundt på dette programmet.

Kan garn vaskes i vaskemaskin så står det merket på garnets magebånd. De ulike merkingene står godt forklart på garnstudio.no, under de ulike garnvariantete. Noe Drops garn (merinobandinger) skal for eksempel vaskes på finvask og ikke på ullprogram. I ullvugge blir merinogarnet til Drops totalt ødelagt. Jeg har prøvd. 

Anonymkode: 1f425...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan garn vaskes i vaskemaskin så står det merket på garnets magebånd. De ulike merkingene står godt forklart på garnstudio.no, under de ulike garnvariantete. Noe Drops garn (merinobandinger) skal for eksempel vaskes på finvask og ikke på ullprogram. I ullvugge blir merinogarnet til Drops totalt ødelagt. Jeg har prøvd. 

Anonymkode: 1f425...39c

Drops merino skal ikke vaskes på ullprogram heller da 

 

Merinoull:

3 av våre merinogarn er superwashbehandlet, hvilket betyr at behandlingstipsene nevnt over gjelder. Men det er flere viktige hensyn å ta når det kommer til disse garnene:

  • Når du vasker plagg av DROPS Baby Merino, DROPS Merino Extra Fine og DROPS Big Merino er det viktig å følge vaskeintruksjonene som står på etiketten og i fargekartet på nettsiden.
  • Merinoull burde vaskes på finvask 40 grader med lett sentrifugering.
  • Bruk en liten dose vaskemiddel for ull (uten enzymer og optisk blekemiddel).
  • ALDRI bruk tøymykner (ullfibrene blir for myke og kan gli fra hverandre).
  • Vaskes separat, og bruker mye vann.
  • ALDRI legg i bløt!
  • ALDRI la våte plagg bli liggende lenge i vaskemaskinen!
  • ALDRI heng til tørk, men form plagget og tørk det liggende flatt.

Anonymkode: 38a6f...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drops merino skal ikke vaskes på ullprogram heller da 

 

Merinoull:

3 av våre merinogarn er superwashbehandlet, hvilket betyr at behandlingstipsene nevnt over gjelder. Men det er flere viktige hensyn å ta når det kommer til disse garnene:

  • Når du vasker plagg av DROPS Baby Merino, DROPS Merino Extra Fine og DROPS Big Merino er det viktig å følge vaskeintruksjonene som står på etiketten og i fargekartet på nettsiden.
  • Merinoull burde vaskes på finvask 40 grader med lett sentrifugering.
  • Bruk en liten dose vaskemiddel for ull (uten enzymer og optisk blekemiddel).
  • ALDRI bruk tøymykner (ullfibrene blir for myke og kan gli fra hverandre).
  • Vaskes separat, og bruker mye vann.
  • ALDRI legg i bløt!
  • ALDRI la våte plagg bli liggende lenge i vaskemaskinen!
  • ALDRI heng til tørk, men form plagget og tørk det liggende flatt.

Anonymkode: 38a6f...2a3

Les en gang til hva jeg har skrevet i siteringen din. Da forstår du (kanskje?) Hva jeg har skrevet? 

Anonymkode: 1f425...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket tre gensere i drops air, og vasket alle så snart de var ferdige, slik jeg alltid gjør med det jeg strikker. Ullporgram, 30 grader, gikk helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les en gang til hva jeg har skrevet i siteringen din. Da forstår du (kanskje?) Hva jeg har skrevet? 

Anonymkode: 1f425...39c

Du hadde forsøkt å vaske merinogarn i ullvugge ja. Å det står hvordan det skal vaskes så du kan i grunn skylde deg selv for at det ble ødelagt. 

Anonymkode: 38a6f...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde forsøkt å vaske merinogarn i ullvugge ja. Å det står hvordan det skal vaskes så du kan i grunn skylde deg selv for at det ble ødelagt. 

Anonymkode: 38a6f...2a3

Hun skrev også hvordan det faktisk skal vaskes. Ikke har hun skrevet noe om å skylde på noen annen enn seg selv heller. 

Men hva skjer med at folk ofte blir så ufine når det er snakk om strikking og vasking av ullplagg og sånt? 

Anonymkode: 5b7d2...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mynlen skrev:

Jeg har strikket tre gensere i drops air, og vasket alle så snart de var ferdige, slik jeg alltid gjør med det jeg strikker. Ullporgram, 30 grader, gikk helt fint.

Tror jeg strikker en prøvelapp og ser😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket min genser som er strikket i drops air på ullprogrammet i maskinen. Den er blitt vasket tilsammen tre ganger nå og er like fin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vasket mine Air-gensere mange ganger i vaskemaskinen på ullprogram. Ikke noe problem. Sentrifugeres godt og legges flatt til tørk.

Anonymkode: 6f6eb...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller fleste nyere vaskemaskiner idag vasker mer skånsomt enn du klarer for hånd.

Jeg har vasket drops air gensrene mine flere ganger i maskin, samme med Nepal. Det går helt fint i min maskin. Du må nesten prøve deg frem. Men 20 eller 30 grader, lav sentrifugering så går det nok fint på ull program.

Anonymkode: cd9ae...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er genseren vasket? Hvordan? Resultat? 

Anonymkode: 1f425...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...