Gå til innhold

Overgangsalder og sex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uæææ, sitter her som 40 åring, fundulerer og leser om overgangsalder, plutselig innfall🙄.

Ikke kommet i den ennå, heldigvis, men:

Er det sånn at ALLE mister sexlysten når den kommer? Eller er det en MULIG bivirkning når kroppen sier «no more kids for you Honey?»

Anonymkode: 5d2f8...a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle mister den ikke. Noen gjør det.. Men du kan få hjelp til å holde den i live😉

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Rotemor skrev:

Alle mister den ikke. Noen gjør det.. Men du kan få hjelp til å holde den i live😉

Oooh, godt å høre😁! Var litt redd for at jeg skulle bli skikkelig kjip på dagen her😅

Hadde savnet den følelsen om den ble borte😭

AnonymBruker
Skrevet

Du mister jo sexlyst av overgangsalderen, det er jo biologi. Men man kan visstnok ta hormoner som gir en lyst 🙂 Så vi er ikke slaver av biologien. 

Anonymkode: 4b402...add

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen får økt lyst og da.

Anonymkode: 11e7f...ec5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister jo sexlyst av overgangsalderen, det er jo biologi. Men man kan visstnok ta hormoner som gir en lyst 🙂 Så vi er ikke slaver av biologien. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen får økt lyst og da.

Ja, men det er unntaket. Normal biologisk utvikling er at sexlysten reduseres i og etter overgangsalderen. Problemet kan i noen grad dempes med hormonbehandling, men denne har sine egne bivirkninger og medfører bl.a. økt kreftrisiko.

Anonymkode: 80386...c29

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen får økt lyst og da.

Tror det er unntakene, og ikke ETTER overgangsalderen. Biologisk sett gir det ingen mening for eldre kvinner å ha sex, da gjør naturen det slik at de ikke vil ha det. Men det finnes som sagt hormonbehandling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jo biologien, men er kjekt å vite at det fins hjelp iallfall. 

I min verden er et liv uten sex forferdelig trist, sånn som jeg ser det nå. 

Hvordan oppleves overgangen for de av dere som har kommet i overgangsalder, som da hadde et aktivt sexliv før den kom?

Skrevet

Det er mange kvinner som beholder sexlysten!!

Men i selve overgangsfasen vil den nok variere en god del.

Jeg ville også ha savnet følelsen om den ble borte..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og tre av mine venninner er nå kommet midt i overgangsalderen. Vi snakker åpent om det og samtlige har mistet sexlysten. Enormt altså. To av oss har prøvd hormoner, og det hjelper ikke en pøkk. Kan hende noen får hjelp av dem, men ikke vi. Leser og hører dessverre om mange forhold som rakner eller endrer seg (negativt) når overgangsalderen inntrer. Det handler ikke bare om sex, men om kona som sover dårlig, får humørsvingninger, blir tiltaksløs og kan bli deprimert. Overgangsalderen er noe drit, spør du meg. Her er forholdet i ferd med å rakne, det er som om jeg har konstant pms, er irritert og sur hele tiden. 

Beklager at jeg ikke klarer oppmuntre deg, men det er noe med å være realist også da 

Anonymkode: e8c85...bb2

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jo biologien, men er kjekt å vite at det fins hjelp iallfall. 

I min verden er et liv uten sex forferdelig trist, sånn som jeg ser det nå. 

Hvordan oppleves overgangen for de av dere som har kommet i overgangsalder, som da hadde et aktivt sexliv før den kom?

Men du har 10-15 år igjen da... Nå må du ikke foregripe begivenhetenes gang så altfor voldsomt ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det er unntakene, og ikke ETTER overgangsalderen. Biologisk sett gir det ingen mening for eldre kvinner å ha sex, da gjør naturen det slik at de ikke vil ha det. Men det finnes som sagt hormonbehandling. 

Vel, nå gir ikke klitoris noen mening biologisk sett heller, likevel er det noe alle kvinner har og jevnt over får orgasme via, så akkurat det argumentet holder ikke vann.

Anonymkode: 6a855...982

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og tre av mine venninner er nå kommet midt i overgangsalderen. Vi snakker åpent om det og samtlige har mistet sexlysten. Enormt altså. To av oss har prøvd hormoner, og det hjelper ikke en pøkk. Kan hende noen får hjelp av dem, men ikke vi. Leser og hører dessverre om mange forhold som rakner eller endrer seg (negativt) når overgangsalderen inntrer. Det handler ikke bare om sex, men om kona som sover dårlig, får humørsvingninger, blir tiltaksløs og kan bli deprimert. Overgangsalderen er noe drit, spør du meg. Her er forholdet i ferd med å rakne, det er som om jeg har konstant pms, er irritert og sur hele tiden. 

Beklager at jeg ikke klarer oppmuntre deg, men det er noe med å være realist også da 

Anonymkode: e8c85...bb2

😫 nei dette ville jeg ikke høre. Da har man liksom noe å grue seg til da.. Om jeg ikke er en av de heldige få🍀

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Rotemor skrev:

Men du har 10-15 år igjen da... Nå må du ikke foregripe begivenhetenes gang så altfor voldsomt ;) 

Joo, håper du har rett😅

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er unntaket. Normal biologisk utvikling er at sexlysten reduseres i og etter overgangsalderen. Problemet kan i noen grad dempes med hormonbehandling, men denne har sine egne bivirkninger og medfører bl.a. økt kreftrisiko.

Vel, midt oppi den selv og har aldri før jatt slik appetitt på sex som nå.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, nå gir ikke klitoris noen mening biologisk sett heller, likevel er det noe alle kvinner har og jevnt over får orgasme via, så akkurat det argumentet holder ikke vann.

Anonymkode: 6a855...982

Det er vel ikke et relevant argument? Menn har jo normalt en intakt penis inntil døden inntreffer, men den fungerer ikke nødvendigvis 100% helt til det siste. Er jo en viss forskjell på 20 åringer og 90 åringer. Det finnes sikkert kvinner som beholder sexlysten langt opp i årene, men de er nok dessverre unntaket. Fokus dreier mer over på andre ting på et eller annet tidspunkt.

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg hadde en fling med en kvinne i slutten av 40-årene som var gjennom overgangsalderen. Hun tørket helt inn i en periode til hun begynte å ta østrogen. Da jeg møtte henne var hun en monsun, vil og fuktig.

Dette er nok veldig individuelt, men slik er altså min erfaring.

Min nåværende partner får sjeldnere og sjeldnere eggløsning, men merker så langt lite til homonforandring og ingen forandring i sexlyst. Så langt, altså....

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow!!!

Anonymkode: 8dfe4...4a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Alterego666 skrev:

Jeg hadde en fling med en kvinne i slutten av 40-årene som var gjennom overgangsalderen. Hun tørket helt inn i en periode til hun begynte å ta østrogen. Da jeg møtte henne var hun en monsun, vil og fuktig.

Dette er nok veldig individuelt, men slik er altså min erfaring.

Min nåværende partner får sjeldnere og sjeldnere eggløsning, men merker så langt lite til homonforandring og ingen forandring i sexlyst. Så langt, altså....

Jepp, men problemet med østrogen er så vidt jeg har forstått at det ikke bare kan pøses på i ubegrenset mengde og og over tid pga faren for alvorlige bivirkninger. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde ikke seksuell dysfunksjon i og etter overgangsalderen vært et så utbredt problem.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, midt oppi den selv og har aldri før jatt slik appetitt på sex som nå.

Nei, det finnes som sagt unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...