Helsetrøye Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Kan man teste stoffskifte hos vanlige fastlegen, eller er ikke han/hun flink nok til å lese av resultatet?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #2 Skrevet 28. mai 2019 Du har stor tro på folk som har 12 års utdannelse og spesialistutdanning? Selvfølgelig kan en fastlege som er spesialist på allmennmedisin lese av en simpel blodprøve. Anonymkode: b9a5c...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #3 Skrevet 28. mai 2019 Ja. Man pleier ta TSH som del av rutineprøver om man går til legen og ikke føler seg helt i form. Tsh er et hormon som produseres i hypofysen som stimulerer skjoldbrukskjertelen i halsen til å produsere stoffskiftehormoner (enkelt forklart). Dersom tsh er for lav eller for høy, følges en opp med utvidete prøver som går mer spesifikt på skjoldbrukskjertel-funskjonen/stoffskifte (t4, t3, anti-tpo). Anonymkode: 1cdfa...cdf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #4 Skrevet 28. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Man pleier ta TSH som del av rutineprøver om man går til legen og ikke føler seg helt i form. Tsh er et hormon som produseres i hypofysen som stimulerer skjoldbrukskjertelen i halsen til å produsere stoffskiftehormoner (enkelt forklart). Dersom tsh er for lav eller for høy, følges en opp med utvidete prøver som går mer spesifikt på skjoldbrukskjertel-funskjonen/stoffskifte (t4, t3, anti-tpo). Anonymkode: 1cdfa...cdf ... og der har du ofte problemet i undersøkelsen. For en del stoffskifteproblemer må du ta flere tester i hormon kjeden, ellers kan du gå glipp av diagnoser. (Det er flere hormoner som påvirker hverandre i en syklus, teorien før var at man kunne avdekke at det var ett problem i syklusen basert på å måle TSH; vi har senere funnet at selv om TSH er normal, behøver ikke resten av syklusen være det. Anonymkode: 8c74d...ad1
Gjest MyzTeri Skrevet 28. mai 2019 #5 Skrevet 28. mai 2019 Ja, det kan du. Men vær oppmerksom på at fastlegen ofte forholder seg til normalreferanse på prøvene og er prøvene dine innenfor normalen - vil de som regel ikke gjøre noe ytterligere. Stoffskifte er en kompleks sak og blodprøven i seg selv kan ikke ene og alene avgjøre om hvorvidt du har en stoffskiftesykdom. Mange pasienter har symptomer som kan være forenelig med stoffskifte, men også med andre ting. Her er det viktig å se pasienten som helhet.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: ... og der har du ofte problemet i undersøkelsen. For en del stoffskifteproblemer må du ta flere tester i hormon kjeden, ellers kan du gå glipp av diagnoser. (Det er flere hormoner som påvirker hverandre i en syklus, teorien før var at man kunne avdekke at det var ett problem i syklusen basert på å måle TSH; vi har senere funnet at selv om TSH er normal, behøver ikke resten av syklusen være det. Anonymkode: 8c74d...ad1 Hvilke stoffskifteproblemer er det da? Hypofysen klarer vel ikke akkurat å overse skjoldbrukskjertelen? Anonymkode: 1cdfa...cdf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #7 Skrevet 28. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har stor tro på folk som har 12 års utdannelse og spesialistutdanning? Selvfølgelig kan en fastlege som er spesialist på allmennmedisin lese av en simpel blodprøve. Anonymkode: b9a5c...1dd Jaha!?! Har ikke så mye erfaring med stoffskifteproblematikken du! Hvis du mener det kun er en simpel blodprøve så synes jeg nesten du kan la vær å svare, da vet du lite om hva du snakker om. For det første unnlater mange vanlige fastleger å ta de nødvendige prøvene. For det andre er de dårlige til å tolke prøvene. De antar at så lenge prøvene er innenfor normalverdiene er alt ok, i stede for å se på prøvene samlet og korrelasjonen mellom disse. Det skiller en fastlege og en lege som virkelig kan stoffskifte godt. Dette er et svært kjent problematikk innenfor stoffskifte pasienter. Mange går ubehandlet i mange år og dette har pasientgrupper og flere leger kjempet for i mange år. Jeg hadde ls i 8 år før legen sa det lå noe lavt, men var innenfor. Hun ga med levaxin og nektet å gi meg noe annet. Til slutt ble det konkludert av både fastlege og endo at jeg hadde ME og FM da medisinene ikke fungerte og stoffskifte lå innenfor normale verdier. Jeg sov 19 timer i døgnet, var hoven i hele kroppen, humørsvingninger uten like, håret falt av, korttidshukommelsen var lik 0, vondt i hele kroppen osv. Selv på medisiner. Gikk privat og legen der synes det var hårreisende, men ikke overaskende, at jeg hadde blitt behandlet på denne måten. 2 uker med nye medisiner og riktig medisinering, var jeg 100% tilbake til meg selv både fysisk og psykisk. Anonymkode: f85d8...7d8 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha!?! Har ikke så mye erfaring med stoffskifteproblematikken du! Hvis du mener det kun er en simpel blodprøve så synes jeg nesten du kan la vær å svare, da vet du lite om hva du snakker om. For det første unnlater mange vanlige fastleger å ta de nødvendige prøvene. For det andre er de dårlige til å tolke prøvene. De antar at så lenge prøvene er innenfor normalverdiene er alt ok, i stede for å se på prøvene samlet og korrelasjonen mellom disse. Det skiller en fastlege og en lege som virkelig kan stoffskifte godt. Dette er et svært kjent problematikk innenfor stoffskifte pasienter. Mange går ubehandlet i mange år og dette har pasientgrupper og flere leger kjempet for i mange år. Jeg hadde ls i 8 år før legen sa det lå noe lavt, men var innenfor. Hun ga med levaxin og nektet å gi meg noe annet. Til slutt ble det konkludert av både fastlege og endo at jeg hadde ME og FM da medisinene ikke fungerte og stoffskifte lå innenfor normale verdier. Jeg sov 19 timer i døgnet, var hoven i hele kroppen, humørsvingninger uten like, håret falt av, korttidshukommelsen var lik 0, vondt i hele kroppen osv. Selv på medisiner. Gikk privat og legen der synes det var hårreisende, men ikke overaskende, at jeg hadde blitt behandlet på denne måten. 2 uker med nye medisiner og riktig medisinering, var jeg 100% tilbake til meg selv både fysisk og psykisk. Anonymkode: f85d8...7d8 Jeg er veldig interessert i å vite hvilke stoffskiftesykdommer som ikke lar seg avsløre av vanlige blodprøver. Jeg tror nemmelig det er ren og skjær kvakksalveri å medisinere folk som ikke har utslag på blodprøver. Argumenter gjerne i mot. Anonymkode: 1cdfa...cdf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha!?! Har ikke så mye erfaring med stoffskifteproblematikken du! Hvis du mener det kun er en simpel blodprøve så synes jeg nesten du kan la vær å svare, da vet du lite om hva du snakker om. For det første unnlater mange vanlige fastleger å ta de nødvendige prøvene. For det andre er de dårlige til å tolke prøvene. De antar at så lenge prøvene er innenfor normalverdiene er alt ok, i stede for å se på prøvene samlet og korrelasjonen mellom disse. Det skiller en fastlege og en lege som virkelig kan stoffskifte godt. Dette er et svært kjent problematikk innenfor stoffskifte pasienter. Mange går ubehandlet i mange år og dette har pasientgrupper og flere leger kjempet for i mange år. Jeg hadde ls i 8 år før legen sa det lå noe lavt, men var innenfor. Hun ga med levaxin og nektet å gi meg noe annet. Til slutt ble det konkludert av både fastlege og endo at jeg hadde ME og FM da medisinene ikke fungerte og stoffskifte lå innenfor normale verdier. Jeg sov 19 timer i døgnet, var hoven i hele kroppen, humørsvingninger uten like, håret falt av, korttidshukommelsen var lik 0, vondt i hele kroppen osv. Selv på medisiner. Gikk privat og legen der synes det var hårreisende, men ikke overaskende, at jeg hadde blitt behandlet på denne måten. 2 uker med nye medisiner og riktig medisinering, var jeg 100% tilbake til meg selv både fysisk og psykisk. Anonymkode: f85d8...7d8 Så godt du ble frisk! Kan jeg spørre hva slags medisin du fikk til slutt? Kombi? Spør fordi jeg aldri kommer i mål på levaxin selv og har bestilt time for å se på alternativer. Kastet nok år vekk på «fine verdier - dårlig form» Anonymkode: 51d23...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så godt du ble frisk! Kan jeg spørre hva slags medisin du fikk til slutt? Kombi? Spør fordi jeg aldri kommer i mål på levaxin selv og har bestilt time for å se på alternativer. Kastet nok år vekk på «fine verdier - dårlig form» Anonymkode: 51d23...fe5 Jeg går på erfa og en bitte liten dose levaxin. Ja skjønner godt hva du mener. Håper du får prøvd andre medisiner. Mange blir bra når de får andre medisiner eller kombi. Anonymkode: f85d8...7d8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 På 28.5.2019 den 10.44, Helsetrøye skrev: Kan man teste stoffskifte hos vanlige fastlegen, eller er ikke han/hun flink nok til å lese av resultatet? Stoffskiftet er en enkel blodprøve. Der kommer svarene på verdiene du har av stoffskiftehormoner tilbake fra laboratoriet med klare tall det er umulig å ikke se om er over, under eller innefor normalverdiene. Spesialist kommer du ikke til hos med mindre fastlegen ikke klarer å behandle et for lavt eller for høyt stoffskifte med vanlig medikamentell behandling. Har du noe galt med stoffskiftet så merker du det på kroppen. Anonymkode: 3f361...f97
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig interessert i å vite hvilke stoffskiftesykdommer som ikke lar seg avsløre av vanlige blodprøver. Jeg tror nemmelig det er ren og skjær kvakksalveri å medisinere folk som ikke har utslag på blodprøver. Argumenter gjerne i mot. Anonymkode: 1cdfa...cdf Om man har svulst på skjoldbruskkjertelen som jeg hadde så kan prøvene være ganske misvisende. Det krever en ultralyd av skjoldruksskjertelen for å sette diagnosen. Men ja, generelt så skal man måle TSH, fritt T4/T3 og anti TPO. Mange fastleger har etter min erfaring dårlig kompetanse på dette, for meg tok det 3 år å få rett diagnose. Endel måler også dessverre bare TSH, noe som ikke vil være tilstrekkelig for å avdekke Hashimotos for eksempel. Men om man er helt innenfor normalen på alle prøver - uten å være i nærheten av grenseland, så er det andre årsaker enn hypo/hypertyreose. Det er forøvrig ikke kvakksalveri å feilmedisinere, det er direkte farlig blant annet for hjertet. Derfor har jeg lite forståelse for de med ganske sjeldne egenerfaringer (og gjerne flere diagnoser) som virker å påstå at hele verden ville blitt bedre med Armour (det er nemlig aldri Levaxin ) Anonymkode: db532...416
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #13 Skrevet 29. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man har svulst på skjoldbruskkjertelen som jeg hadde så kan prøvene være ganske misvisende. Det krever en ultralyd av skjoldruksskjertelen for å sette diagnosen. Men ja, generelt så skal man måle TSH, fritt T4/T3 og anti TPO. Mange fastleger har etter min erfaring dårlig kompetanse på dette, for meg tok det 3 år å få rett diagnose. Endel måler også dessverre bare TSH, noe som ikke vil være tilstrekkelig for å avdekke Hashimotos for eksempel. Men om man er helt innenfor normalen på alle prøver - uten å være i nærheten av grenseland, så er det andre årsaker enn hypo/hypertyreose. Det er forøvrig ikke kvakksalveri å feilmedisinere, det er direkte farlig blant annet for hjertet. Derfor har jeg lite forståelse for de med ganske sjeldne egenerfaringer (og gjerne flere diagnoser) som virker å påstå at hele verden ville blitt bedre med Armour (det er nemlig aldri Levaxin ) Anonymkode: db532...416 Du bør sette deg til å lese Per Egil Hegge sin bok, også må du ikke stille spøramål. Den tar for seg stoffskiftesykdom og legers holdninger til stoffakiftesykdom før i tiden. I dag har leger og medisinstudiet en annen holdning til stoffskiftesykdom enn den både Hegge erfarte legene hadde før i tiden og du mener leger i dag har. Verden går heldigvia fremover. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig interessert i å vite hvilke stoffskiftesykdommer som ikke lar seg avsløre av vanlige blodprøver. Jeg tror nemmelig det er ren og skjær kvakksalveri å medisinere folk som ikke har utslag på blodprøver. Argumenter gjerne i mot. Anonymkode: 1cdfa...cdf De stoffskiftesykdommene som normalt ikke lar seg påvise på blodprøver er enda ikke "oppfunnet". Å medisinere et normalt stoffskifte skader kroppens produksjonen av stoffskiftehormoner. Derfor medisinerer man ikke normalt stoffskifte. Stoffskiftesykdom er heller ikke noe "ønskesykdom" å ha. Folk med normalt stoffskifte bør begynne å sette mer pris på at de er friske, særlig flere av dem som ytrerer seg på ulike nettforum. Anonymkode: 3f361...f97 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Skrevet 29. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig interessert i å vite hvilke stoffskiftesykdommer som ikke lar seg avsløre av vanlige blodprøver. Jeg tror nemmelig det er ren og skjær kvakksalveri å medisinere folk som ikke har utslag på blodprøver. Argumenter gjerne i mot. Anonymkode: 1cdfa...cdf Les gjerne i flere grupper på Facebook så får man en større innsikt i problematikken rundt stoffskifte prøver og fastlegens kompetanse samt medisinering. Enkelte leger har også egne sider hvor de legger ut forsking, forklaringer etc. Det er utslag på prøvene. Men de aller fleste fastleger vet ikke hvordan de skal lese prøvene. Korrelasjonen mellom T4 og T3 kan feks. være såpass stor selv om de er innenfor referansen. De aller fleste fastleger sjekker ikke T3 engang. T3 er det aller viktigste hormonet da mer aktiv enn T4. T4 omdannes til T3. I flere tilfeller så skjer ikke denne omdanningen og formen synker utan at legen klarer å avdekke hvorfor, rett og slett fordi de ikke tar prøver av T3. Dette fører frem enda fler problemer. Begynner en pasient på levaxin (kun T4), men kroppen ikke klarer å konvertere T4 til T3 så vil prøvene være fine, men formen elendig. En annen ting er subklinisk hypoterose hvor dette ikke vises på prøvene, men THS begynner å stige. Så hvis en lege tar blodprøver av THS og ikke vet hvor den lå når den var normalt fungere vil si at alt er ok selv om man har symptomene. I likhet med T3 tar svært få leger jod prøver. Mangel på jod bidrar til lavt stoffskifte. Hadde legene vært flinkere til å ta jod prøver så kunne flere unngått å få ls. Verdiene på mennesker er ulike. En person kan fungere kjempe godt når stoffskifte hormonene er i øverste referansen. Men svært dårlig når de er nederst av normal referansen. Mens noen får for høyt når de er øverst i referansen og fungerer godt når de er lavt. For å kunne se disse endringene må legen ha kunnskap om hvor stoffskifte verdiene ligger når kroppen fungerer best. Desverre tar ikke de fleste fastleger prøv er over lengre tid, som kan bidra til å se om stoffskifte hormonene synker, øker eller er stabile. Kvakksalveri? Nei! Fysiske endringer som både fastlegen min og de rundt så på meg når jeg fikk riktig medisinering og riktige medisiner (tross fastlegen min mente jeg ikke hadde ls som hun så klart endret mening om etterpå): Hevelsen i skjoldbruskkjertelen hadde gått betraktelig ned. Hevelsen i ansiktet og kroppen hadde gått tilbake til det normale. Jeg krøllet meg ikke sammen lengre fordi jeg frøs og var blå/rød på hendene, de kjente på hendene og føttene at temperaturen var normal igjen. Jeg var ikke lik bleik lengre. Mistet ikke hår lengre og små hår begynte å vokse ut igjen øverst i pannen. Kviser forsvant. Øyelokkene var normale igjen. Jeg var ikke sløv i blikket og oppfatningen. Man kunne ha en samtale med meg uten at jeg datt ut. Jeg var raskere i reaksjonen. I tillegg til alt annet som ikke var like synlig vis man ikke var rundt meg som at jeg sov rundt 19 timer per døgn, sovnet er over alt, ekstreme humørsvingninger etc. Altså, jeg var svært svært dårlig. I tillegg, endo og fastlegen tok meg av medisiner - da gikk stoffskifte hormon verdiene betraktelig ned ekstremt raskt. Dette var rett i skifte av lege. Både endo og fastlegen klødde seg i hode da de mente jeg ikke hadde ls. Jeg fikk en indirekte unnskyldning da det de holdt på med kunne være direkte farlig for meg. Jeg er langt i fra alene om en slik/lignende historie. Anonymkode: f85d8...7d8 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les gjerne i flere grupper på Facebook så får man en større innsikt i problematikken rundt stoffskifte prøver og fastlegens kompetanse samt medisinering. Enkelte leger har også egne sider hvor de legger ut forsking, forklaringer etc. Det er utslag på prøvene. Men de aller fleste fastleger vet ikke hvordan de skal lese prøvene. Korrelasjonen mellom T4 og T3 kan feks. være såpass stor selv om de er innenfor referansen. De aller fleste fastleger sjekker ikke T3 engang. T3 er det aller viktigste hormonet da mer aktiv enn T4. T4 omdannes til T3. I flere tilfeller så skjer ikke denne omdanningen og formen synker utan at legen klarer å avdekke hvorfor, rett og slett fordi de ikke tar prøver av T3. Dette fører frem enda fler problemer. Begynner en pasient på levaxin (kun T4), men kroppen ikke klarer å konvertere T4 til T3 så vil prøvene være fine, men formen elendig. En annen ting er subklinisk hypoterose hvor dette ikke vises på prøvene, men THS begynner å stige. Så hvis en lege tar blodprøver av THS og ikke vet hvor den lå når den var normalt fungere vil si at alt er ok selv om man har symptomene. I likhet med T3 tar svært få leger jod prøver. Mangel på jod bidrar til lavt stoffskifte. Hadde legene vært flinkere til å ta jod prøver så kunne flere unngått å få ls. Verdiene på mennesker er ulike. En person kan fungere kjempe godt når stoffskifte hormonene er i øverste referansen. Men svært dårlig når de er nederst av normal referansen. Mens noen får for høyt når de er øverst i referansen og fungerer godt når de er lavt. For å kunne se disse endringene må legen ha kunnskap om hvor stoffskifte verdiene ligger når kroppen fungerer best. Desverre tar ikke de fleste fastleger prøv er over lengre tid, som kan bidra til å se om stoffskifte hormonene synker, øker eller er stabile. Kvakksalveri? Nei! Fysiske endringer som både fastlegen min og de rundt så på meg når jeg fikk riktig medisinering og riktige medisiner (tross fastlegen min mente jeg ikke hadde ls som hun så klart endret mening om etterpå): Hevelsen i skjoldbruskkjertelen hadde gått betraktelig ned. Hevelsen i ansiktet og kroppen hadde gått tilbake til det normale. Jeg krøllet meg ikke sammen lengre fordi jeg frøs og var blå/rød på hendene, de kjente på hendene og føttene at temperaturen var normal igjen. Jeg var ikke lik bleik lengre. Mistet ikke hår lengre og små hår begynte å vokse ut igjen øverst i pannen. Kviser forsvant. Øyelokkene var normale igjen. Jeg var ikke sløv i blikket og oppfatningen. Man kunne ha en samtale med meg uten at jeg datt ut. Jeg var raskere i reaksjonen. I tillegg til alt annet som ikke var like synlig vis man ikke var rundt meg som at jeg sov rundt 19 timer per døgn, sovnet er over alt, ekstreme humørsvingninger etc. Altså, jeg var svært svært dårlig. I tillegg, endo og fastlegen tok meg av medisiner - da gikk stoffskifte hormon verdiene betraktelig ned ekstremt raskt. Dette var rett i skifte av lege. Både endo og fastlegen klødde seg i hode da de mente jeg ikke hadde ls. Jeg fikk en indirekte unnskyldning da det de holdt på med kunne være direkte farlig for meg. Jeg er langt i fra alene om en slik/lignende historie. Anonymkode: f85d8...7d8 Vel, det høres unektelig noe merkelig ut at du skulle bli så dårlig som dette uten at det egentlig vistes i blodet ditt. Folk er liksom ikke døende før tsh kommer opp rundt 100 så vidt jeg har forstått. Da er det merkelig at din kropp er så inmari spesiell at du er handikappet på normale blodverdier. Anonymkode: 1cdfa...cdf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #16 Skrevet 29. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det høres unektelig noe merkelig ut at du skulle bli så dårlig som dette uten at det egentlig vistes i blodet ditt. Folk er liksom ikke døende før tsh kommer opp rundt 100 så vidt jeg har forstått. Da er det merkelig at din kropp er så inmari spesiell at du er handikappet på normale blodverdier. Anonymkode: 1cdfa...cdf Jeg var ikke døende, men det de gjorde kunne gjøre store skader! Pga dårlig behandling eller for sen behandling av ls har faktisk mange fått skjoldbruskkjertelen sin ødelagt. Men ja det er fult mulig å ha normal TSH , men være så dårlig. Da går vi inn på fritt-t4 og t3, transporten av hormonene, opptak i cellene osv i tillegg til det jeg forklarte over. Ergo et alt for komplisert tema. I tillegg kan årsaken være en annen enn at THS ikke fungerer som den skal slik som jodmangel. Jeg hadde jodmangel og alt for lav t3. Altså T4 hormonet fungerte ikke som det skulle veldig enkelt forklart. Jo mer levaxin jeg tok, jo større ble skjoldbruskkjertelen. Den andre legen jeg hadde forklarte hvorfor, men jeg husker ikke nå i farten forklaringen. Anonymkode: f85d8...7d8 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør sette deg til å lese Per Egil Hegge sin bok, også må du ikke stille spøramål. Den tar for seg stoffskiftesykdom og legers holdninger til stoffakiftesykdom før i tiden. I dag har leger og medisinstudiet en annen holdning til stoffskiftesykdom enn den både Hegge erfarte legene hadde før i tiden og du mener leger i dag har. Verden går heldigvia fremover. De stoffskiftesykdommene som normalt ikke lar seg påvise på blodprøver er enda ikke "oppfunnet". Å medisinere et normalt stoffskifte skader kroppens produksjonen av stoffskiftehormoner. Derfor medisinerer man ikke normalt stoffskifte. Stoffskiftesykdom er heller ikke noe "ønskesykdom" å ha. Folk med normalt stoffskifte bør begynne å sette mer pris på at de er friske, særlig flere av dem som ytrerer seg på ulike nettforum. Anonymkode: 3f361...f97 Altså......du mener medisinstudiet bruker mye tid på stoffskiftesykdommer? Det stemmer faktisk ikke. Og hva er det man ikke skal stille spørsmål om? Anonymkode: db532...416
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var ikke døende, men det de gjorde kunne gjøre store skader! Pga dårlig behandling eller for sen behandling av ls har faktisk mange fått skjoldbruskkjertelen sin ødelagt. Men ja det er fult mulig å ha normal TSH , men være så dårlig. Da går vi inn på fritt-t4 og t3, transporten av hormonene, opptak i cellene osv i tillegg til det jeg forklarte over. Ergo et alt for komplisert tema. I tillegg kan årsaken være en annen enn at THS ikke fungerer som den skal slik som jodmangel. Jeg hadde jodmangel og alt for lav t3. Altså T4 hormonet fungerte ikke som det skulle veldig enkelt forklart. Jo mer levaxin jeg tok, jo større ble skjoldbruskkjertelen. Den andre legen jeg hadde forklarte hvorfor, men jeg husker ikke nå i farten forklaringen. Anonymkode: f85d8...7d8 Hvorfor er det for komplisert tema? Du kan jo ikke si A og ikke B? Hvorfor kan du ikke heller prøve rote frem informasjonen så det går an å lære av deg og å skjønne hva som skjedde hos deg? Jeg skjønner at du manglet t3 og antar at du er en av dem som ikke kunne konvertere t4 til t3. Går du på et preparat som bare bare gir t3 nå? Og hva skjedde med jodmangelen? Ble den korrigert? Hadde det noe å si? Er skjoldbrukskjertelen din ødelagt eller er den ikke det? F.eks er det med jodamangel svært interessant. Jeg kan f.eks heller ikke fatte å begripe hvorfor ikke ALLE med lavt stoffskifte sjekkes for jodmangel. Siden det er høyst relevant i Norge om dagen siden mange kutter melkeprodukter og spiser lite hvit fisk som er to viktige kilder til jod, der vi heller ikke har salt som har nevneverdig jod-berikelse. I stedet fokuserer man kun på viktigheten av jod for gravide, som om andre voksne ikke trenger jod. Man kan få et hjerneskadet barn av jodmangel som er svært alvorlig, men det er ikke gunstig med en ødelagt skjoldbrukskjertelen heller. Anonymkode: 1cdfa...cdf
tussi680 Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 Uff, så kranglete dette ble da. (Holde seg til spm.) Min egen lege fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte, mye hodepine, slapp, noe som var veldig uvant for min del.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #20 Skrevet 30. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det for komplisert tema? Du kan jo ikke si A og ikke B? Hvorfor kan du ikke heller prøve rote frem informasjonen så det går an å lære av deg og å skjønne hva som skjedde hos deg? Jeg skjønner at du manglet t3 og antar at du er en av dem som ikke kunne konvertere t4 til t3. Går du på et preparat som bare bare gir t3 nå? Og hva skjedde med jodmangelen? Ble den korrigert? Hadde det noe å si? Er skjoldbrukskjertelen din ødelagt eller er den ikke det? F.eks er det med jodamangel svært interessant. Jeg kan f.eks heller ikke fatte å begripe hvorfor ikke ALLE med lavt stoffskifte sjekkes for jodmangel. Siden det er høyst relevant i Norge om dagen siden mange kutter melkeprodukter og spiser lite hvit fisk som er to viktige kilder til jod, der vi heller ikke har salt som har nevneverdig jod-berikelse. I stedet fokuserer man kun på viktigheten av jod for gravide, som om andre voksne ikke trenger jod. Man kan få et hjerneskadet barn av jodmangel som er svært alvorlig, men det er ikke gunstig med en ødelagt skjoldbrukskjertelen heller. Anonymkode: 1cdfa...cdf Jeg har jo forklart en del på en enkel måte. Men å gå i dybden på det her orker jeg rett og slett ikke å kan ikke alt når det kommer til det mer innviklede. Det er korrekt, enkelt sagt så klarer ikke kroppen min å konvertere T4 til T3. Men jeg var lav på T4 også. Jeg går på medisiner som gir litt T4 (mindre dose av T4) og T3 med litt T4 (erfa). Jod og selen går jeg på og følges opp av legen med jevnlige jod prøver og stoffskifte hormoner prøver. Ja, jodmangel fører til ls, så det har ekstremt mye å si. Det hjalp nok på stoffskiftet mitt. Skjoldbruskkjertelen min er ikke ødelagt heldigvis. Fastlegen min nektet meg å ta jod prøve samt T3, anti-tpo + noen prøver til som var vesentlig. Hun mente det ikke hadde noe for seg. Etter jeg tok jod prøver hos den andre legen så viste jeg fastlegen min at jeg hadde mangel på jod i håp om at hun ikke gjorde den feilen igjen. Hun sa ikke stort. Ja, jod prøver burde vært "obligatorisk" for leger å ta når det er snakk om ls. Det er mye leger gjør feil med stoffskifte pasienter. Jeg var på vei til å begynne på aap. Men heldigvis kom jeg meg fult tilbake i jobb før dette skjedde. Mange mener også at endel folk som har fått diagnosen ME eller FM egentlig har ls pga kunnskapsmangel på dette emnet. Symptomene er like. Anonymkode: f85d8...7d8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå