Gå til innhold

Ditt beste tips til nytt kjøkken ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

vi skal ha nytt kjøkken om en stund og lurer på hva som er lurt å tenke på? Er det noe du angrer på eller noe du ville gjort annerledes om du kunne gjort det igjen? 

Anonymkode: fcef2...19a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Faren min hadde en kjøkkenbutikk en god stund, og har kommet med noen tips opp igjennom årene:

• Det dyreste trenger ikke å være best, men husk likevel på at det noen ganger kan være det.
  • Kjøkkenbutikker som kommer med en generell prisantydning basert på "Lite kjøkken", "Mellomstort kjøkken" og "Stort kjøkken" er ikke til å stole på. Det man tror at kommer til å regnes som et lite kjøkken kan plutselig regnes som et mellomstort eller stort kjøkken av de som skal tegne det nye kjøkkenet ditt. Det han regnet som "lite kjøkken" da han tegnet og solgte kjøkken, var egentlig ikke spesielt større enn et hybelkjøkken.
  • Legg mye penger i hvitevarer av god kvalitet.
  • Selv om du skal legge mye penger i hvitevarene, så er det viktig å tenke nøye gjennom hva du faktisk har behov for. Trenger du virkelig en dampovn i tillegg til en stekeovn? Kommer det til å holde med én integrert stekeovn, eller trenger du egentlig to? Er det viktig for deg å ha et kjøleskap med isbitmaskin? Hvor stort kjøleskap er det realistisk at du trenger?
  • Tenk mye på vedlikehold når du velger benkeplate. Selv om heltre eik ser kjempeflott ut, så trenger det mye vedlikehold. Har du tid, ork og lyst til å olje og pusse benkeplaten?
  • Velg skap- og skuffeløsninger i hovedsak etter hva som er praktisk for deg, ikke kun etter hva som ser lekkert ut. Det skal være både praktisk og lekkert på en gang.
  • Velg en kjøkkeninnredning du er sikker på at du ikke kommer til å gå lei av etter et par år.
  • Har du barn, er det veldig dumt med en innredning som er vanskelig å vaske og skuffer og dører som åpnes med et press eller ved å stikke hånda nedi en sprekk. Barnehender kan til tider være veldig grisete, og da er det veldig greit å kunne tørke over uten masse styr. Skitne barnehender er også grunnen til at han anbefaler knotter til barnefamilier.
  • Apropos barn: skuffer med demping. Da slipper du skvising av barnefingre når skuffen blir smelt igjen. Skuffer med demping anbefaler han uansett på grunn av smell fra skuffen, men spesielt til barnefamilier.
  • Om du ikke har mulighet til mye benkeplass eller ønsker litt ekstra selv om du har mye, anbefaler han å ha et trangerbord på hjul. Det er fint for å ha en arbeidsflate som er flyttbar, samtidig som du frigjør plass hvis du for eksempel baker brød med brødbakermaskin eller bruker kjøkkenmaskin. I tillegg har du mulighet for litt ekstra oppbevaring dersom trangerbordet har hylle(r) og kroker til kjøkkenhåndklær.

Og hans viktige tips:

Gi litt faen i hva andre skulle mene om valgene du har tatt når du valgte nytt kjøkken, og kos deg med det nye kjøkkenet ditt! :) 

Anonymkode: d2d44...234

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.5.2019 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Faren min hadde en kjøkkenbutikk en god stund, og har kommet med noen tips opp igjennom årene:

• Det dyreste trenger ikke å være best, men husk likevel på at det noen ganger kan være det.
  • Kjøkkenbutikker som kommer med en generell prisantydning basert på "Lite kjøkken", "Mellomstort kjøkken" og "Stort kjøkken" er ikke til å stole på. Det man tror at kommer til å regnes som et lite kjøkken kan plutselig regnes som et mellomstort eller stort kjøkken av de som skal tegne det nye kjøkkenet ditt. Det han regnet som "lite kjøkken" da han tegnet og solgte kjøkken, var egentlig ikke spesielt større enn et hybelkjøkken.
  • Legg mye penger i hvitevarer av god kvalitet.
  • Selv om du skal legge mye penger i hvitevarene, så er det viktig å tenke nøye gjennom hva du faktisk har behov for. Trenger du virkelig en dampovn i tillegg til en stekeovn? Kommer det til å holde med én integrert stekeovn, eller trenger du egentlig to? Er det viktig for deg å ha et kjøleskap med isbitmaskin? Hvor stort kjøleskap er det realistisk at du trenger?
  • Tenk mye på vedlikehold når du velger benkeplate. Selv om heltre eik ser kjempeflott ut, så trenger det mye vedlikehold. Har du tid, ork og lyst til å olje og pusse benkeplaten?
  • Velg skap- og skuffeløsninger i hovedsak etter hva som er praktisk for deg, ikke kun etter hva som ser lekkert ut. Det skal være både praktisk og lekkert på en gang.
  • Velg en kjøkkeninnredning du er sikker på at du ikke kommer til å gå lei av etter et par år.
  • Har du barn, er det veldig dumt med en innredning som er vanskelig å vaske og skuffer og dører som åpnes med et press eller ved å stikke hånda nedi en sprekk. Barnehender kan til tider være veldig grisete, og da er det veldig greit å kunne tørke over uten masse styr. Skitne barnehender er også grunnen til at han anbefaler knotter til barnefamilier.
  • Apropos barn: skuffer med demping. Da slipper du skvising av barnefingre når skuffen blir smelt igjen. Skuffer med demping anbefaler han uansett på grunn av smell fra skuffen, men spesielt til barnefamilier.
  • Om du ikke har mulighet til mye benkeplass eller ønsker litt ekstra selv om du har mye, anbefaler han å ha et trangerbord på hjul. Det er fint for å ha en arbeidsflate som er flyttbar, samtidig som du frigjør plass hvis du for eksempel baker brød med brødbakermaskin eller bruker kjøkkenmaskin. I tillegg har du mulighet for litt ekstra oppbevaring dersom trangerbordet har hylle(r) og kroker til kjøkkenhåndklær.

Og hans viktige tips:

Gi litt faen i hva andre skulle mene om valgene du har tatt når du valgte nytt kjøkken, og kos deg med det nye kjøkkenet ditt! :) 

Anonymkode: d2d44...234

Wow! Her var det mye bra tips! Tusen takk for så utfyllende svar!! 🙏😃😃

Anonymkode: fcef2...19a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

IKKE velg rør, rørkoblinger etc fra Ikea til kjøkkenvask o.l. Da det er flere som har vært plaget med lekkasjer fra slikt. Selve Ikea-kjøkken (skapene, skuffene, skroget osv) er helt fine.

Anonymkode: 0106c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler epoq når de har 25-30 % rabatt. Ofte i kombinasjon med rabatterte hvitevarer. Og betal for montering det går kjappere og bedre resultat. De har fastpris på montering gjennom et firma.

Anonymkode: 9957e...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et lite kjøkken og er veldig fornøyd med å ha valgt overskap som går helt til taket, det gir utrolig mye ekstra plass. Har også valgt et blandebatteri der tuten kan trekkes ut og endres til dusjstråle, en helt super løsning som jeg er veldig glad for å ha brukt penger på. Ellers enig i at du bør velge det du vil ha, ikke det som er trendy. Jeg har overskap, profilerte fronter, ingen høyglans og ingen push-open løsninger, fordi det var det jeg ønsket meg. Ikea damen fortalte flere ganger at jeg valgt noe håpløst umoderne, men det er faktisk jeg som skal bo der. Og skal jeg en gang selge igjen så er det enkelt for nye kjøpere å bytte til noen andre fronter hvis de vil det. Skulle gjerne hatt sokkelskuffer, men det leverer ikke Ikea. Ellers har jeg benkeplate i eik som en over advarte mot, satt den inn med to lag Osmo Hardvoksolje før den ble tatt i bruk, og etter 2 år ser den fremdeles ny og fin ut, slett ikke noe voldsomt vedlikeholdsbehov der altså. 

Anonymkode: bb557...1ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har akkurat bygget nytt kjøkken og mitt beste tips er å se på hva slags behov dere har, hvordan dere bruker dagens kjøkken og hva dere evnt savner. Vi har små barn og valgte derfor så lettstelte fronter og benkeplate som mulig. Vi satt opp en kjøkkenøy som passer perfekt til lekser/tegne mens vi lager middag. Vi smelte av mye penger på hvitevarer og dyre barstoler mens skrogene og lampene er fra ikea. Tenk også grundig gjennom det elektriske!! Det må planlegges helt fra start. Vi har feks lys i alle skuffer og strøm ut til øya. Kontakter er elegant skjult enten nedfelt i benkeplate eller på sideplater. Vi har en vegg med overskap og der fikk vi satt opp en ekstra lekter slik at skapene er ordentlig festet i veggen. Tenk også over farger på gulv, tak, vegg, lister, kjøkken og benkeplate. Ventilator er også noe å tenke på. Vi valgte å borre hull i veggen og ta lufta rett ut der. Før gikk den opp til taket. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes er det å bestille micro og ovn fra samme leverandør. De står over hverandre og den ene er matt sort og den andre glanset sort. Er jo ingen som legger merke til det, men det hadde sørget for enda mer helhet :) 

Anonymkode: 3cf15...679

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Prøv å stå imot diverse salgs-trikser - salgsargumenter. Sett budsjett på forhånd og hold deg til den. Prioriter pengene innenfor budsjettet, dvs om det er noe som er dyrt du har veldig lyst på, må du avslå noe annet. Og har du virkelig så lyst på det da?
  • F.eks, benkeplater i granitt er vel og bra men ekstremt dyre. Kan du leve med laminatbenkeplate, kan du få mer penger til dyre skapløsninger og bedre hvitevarer.  Samtidig, ang hvitevarer, trenger du virkelig den damp steaming funksjonen på ovnen, når du vet at ovnen blir da 5 tusen dyrere? Kommer du til å bruke det så ofte? Bare som et eksempel. 
  • Igjen, vurder om du vil prioritere ventilator felt inn i platetopp. Dette blir nå populært i sånn rekordfart, at jeg tror snart blir dette "normen". Så velger du tak-ventilator nå, angrer du plutselig om 5 år. Å velge denne løsningen vil også gi deg større frihet av plassering av platetopp. Men dette gjelder tak vs innfelt. Vil du plassere platetopp sånn at du kan ha vegghengt ventilator, kan det være vel så bra. Jo mindre det forstyrrer overskarpplassering.  
  • Ikke gå for fristelsen å avstå helt fra overskap. Ja det ser luftig ut men blir fort upraktisk. Vurder heller om du vil gå for "kompromiss" der overskap er enten åpne hyller, eller kombinasjon av skap og åpne hyller, så det ser mer ut som møbel og mindre som "kjøkken". Mindre ruvende, mer luftig, men fortsatt nok plass til alle glass.
  • Her er eksempel på det fra designa kjøkken - https://www.designakjoekken.no/kokken/silk-by-designa-hvit
  • Vurder å avstå fra hvit eller svart kjøkken. Ihvertfall ikke velg hvit eller svart bare fordi du føler det er "safe" å velge, velg heller det du faktisk liker. Er blitt så pass lett å lakkere om kjøkkenfronter, at du trenger ikke å tenke "men hva om jeg skal selge om 10 år.." Da maler du bare om, om du føler for det.
  • Flere tips her - https://dnbeiendom.no/altombolig/inspirasjon/kjokken/kjokkentrender
  • Ja, du kan tenke "men jeg følger ikke trender" men sannheten at vi alle gjør det, bare i forskjellige fart. Smaken vår blir påvirket av det vi ser rundt oss. "Ingen" vil lengre ha melkehvit kjøkken i klassisk stil, selv om det var normen for bare 5-10 år siden. Og de som kjøpte sånn type kjøkkenet da, trodde de kjøper safe og tidløs kjøkken som varer evig. 

• ps: ta dette her som EN personlig mening, ingen fasit. :) 

Anonymkode: 96e29...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pyrolyse på stekeovn og evt micro. Det koster mer for ovnen, men er etter mitt syn verdt hver ei krone. 

Anonymkode: 522ce...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange gode tips.

Jeg vil understreke det med å planlegge det elektriske (og rør) fra starten av. Det må gjøres før du setter opp veggene (ev. gulvet), og du må se på antall og plassering av kurser. Hva trenger egen kurs (stekeovn, koketopp?), og hva kan og hva kan ikke dele kurs? Hvor skal stikkontaktene være i forhold til skap/skuffer (f.eks. rett under overskap, da må du vite nøyaktig plassering av overskap, stikkontakt til kjøleskap, stekeovn og mikro inni et skap m.m.)? Hvor er stikkontaktene plasser på hvitevarene? På vår stekeovn var det f.eks. veldig lite plass til å faktisk ha stikkontakten, og vi var veldig glade vi åpnet pakningen og beregnet plassering av strømuttaket.

Lag gode spikerslag til overskap. Dette må også planlegges og settes opp før du setter opp veggene, og du må vite hvor på overskapene festene er, og hvor de skal stå.

Tenk også på alt av lyskilder (både i og under skap, samt diverse lamper), og hvordan du skal få strøm til dem. 

God og nøyaktig planlegging er tidkrevende, kan ellers overveldende og jeg synes det var kjempekjedelig, men det lønner seg mtp. arbeidet med å sette opp kjøkkenet og resultatet man får.

Anonymkode: c8550...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...