Gå til innhold

Utsetter barnet for allergener


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å gjøre en lang historie kort. Jeg er stemor, barnet er nå ti år. Foreldrene har 50/50, men barnet har fast bosted hos mor. Mor har stor interesse for hest. For rundt ett år siden ble det påvist hesteallergi hos barnet og hen begynte med allergimedisiner. Når hen er hos oss har det ikke vært nødvendig, men hos mor reagerer hen med kløe i øynene og snørring også utenom stallen. Mor lovte at hen ikke skulle bli med i stallen mer.
Av forskjellige årsaker har barnet nå vært hos mor i to måneder og da hen kom hit i går så hadde hen plutselig astmamedisiner skrevet ut av en barnelege på sykehuset. Mor har ikke informert far om at barnet nå tar både forebyggende astmaspray og "vanlig" spray ved behov. Far ringte mor som forklarte at astmaen ikke hadde noe med hesteallergi å gjøre. Men så er det slik at vi bor i en del av landet hvor man kan se pasientjournalen sin på "min helse" og der har barnelegen notert at barnet er i stallen nesten daglig og at mor har oppdaget hvesende pust rundt hest da hen var seks år!

Far har ikke konfrontert mor med journalen og har foreløpig kun skrevet en mail til barnlegen for å få utfyllende opplysninger. Er det normale i dag at barn kan utsettes for allergener fordi medisinene er så gode, eller hvordan fungerer det? Det sto ingenting i journalen om at hen skal holde seg unna hest.

Anonymkode: 2f7cf...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal overlate dette til foreldrene og legen.

Anonymkode: 88b76...e73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterk allergi mot hest, har 3 hester og omtrent bor i stallen. Gjort dette fra jeg var lita. Går helt fint med riktige medisiner. Synes du skal la foreldrene ordne opp

Anonymkode: 63eab...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sterk allergi mot hest, har 3 hester og omtrent bor i stallen. Gjort dette fra jeg var lita. Går helt fint med riktige medisiner. Synes du skal la foreldrene ordne opp

Anonymkode: 63eab...a1f

Jeg har ingen problemer med å la foreldrene ordne opp så lenge det ikke gjør barnet sykere.

Anonymkode: 2f7cf...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen problemer med å la foreldrene ordne opp så lenge det ikke gjør barnet sykere.

Anonymkode: 2f7cf...060

De gjør jo ikke det når barnet har fått faste medisiner

Anonymkode: 63eab...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma og allergi, hatt det siden jeg var liten. Jeg har hatt både katt og hund, selv om jeg er allergisk mot det. Så lenge allergimedisinen virker så går det helt fint. 

Problemet kommer når man får mer astmatisk besvær av allergi man utsetter seg selv for. Da er det ikke sikkert medisiner er nok, det er det ikke hos meg når det gjelder hest og kanin. Men det merker man veldig fort. 

Så for min del så går det bra med allergien, men ikke med astmaen. Men dette er jo individuelt. 

Anonymkode: 29b2a...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør jo ikke det når barnet har fått faste medisiner

Anonymkode: 63eab...a1f

Å gå fra allergi til astma er å bli sykere. Men jeg vet at jeg ikke kan nok om allergi og astma, og derfor spør jeg jo om medisinene i dag er så gode og fri for bivirkninger at konsekvensene ikke blir nye allergier.

Anonymkode: 2f7cf...060

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har astma og allergi, hatt det siden jeg var liten. Jeg har hatt både katt og hund, selv om jeg er allergisk mot det. Så lenge allergimedisinen virker så går det helt fint. 

Problemet kommer når man får mer astmatisk besvær av allergi man utsetter seg selv for. Da er det ikke sikkert medisiner er nok, det er det ikke hos meg når det gjelder hest og kanin. Men det merker man veldig fort. 

Så for min del så går det bra med allergien, men ikke med astmaen. Men dette er jo individuelt. 

Anonymkode: 29b2a...f93

Ja. Så spørmålet blir jo om det er lurt og greit å utsette hen for allergener? Eller er det lure å holde hen unna i den grad det lar seg gjøre?

Anonymkode: 2f7cf...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Så spørmålet blir jo om det er lurt og greit å utsette hen for allergener? Eller er det lure å holde hen unna i den grad det lar seg gjøre?

Anonymkode: 2f7cf...060

Det må foreldrene avgjøre i samarbeid med legen. 

Anonymkode: 88b76...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ingen andre enn foreldrene og legen svare på. Vi kjenner verken barnet eller barnets journal. Legen har nok full kontroll på dette, da vedkommende vet at barnet er i stallen nesten daglig, samtidig som barnet reagerer på hest. 

Så absolutt ikke noe DU trenger å bekymre deg om :) 

Anonymkode: 340f7...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har ikke lov til å gi ut opplysninger om barnet per mail. 

Anonymkode: 8f0cc...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hest og høy (gress), reagerer ikke voldsomt får bare litt ubehag. Har fått streng beskjed fra spesialist på sykehus at jeg bør holde meg unna begge deler så fremt det er mulig. Det er fare for at allergien forverres, og også at allergi mot andre allergener kan utvikles som f.eks. allergi mot nøtter.  

Anonymkode: 9cea7...491

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå det er galskap å drasse ungen med i stallen når hun har allergi mot hest og nå i tillegg astma. Den absolutt beste medisinen mot allergi er å unngå allergenene i den grad det lar seg gjøre. Når sykdommen i tillegg eskalerer til astma, er det på høy tid å skjerme ungen fra hest så hun ikke trenger å utsettes for bivirkninger av medisiner helt unødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ungen har det best hos stemor og far og kan slutte med medisin?

Anonymkode: 01e86...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste spørsmålet er vel om ungen deler gleden av å være i stallen, eller om den bare MÅ være med pga mor.

Uansett så bør mor bli flinkere til å unngå å ta med allergener inn i sin bil og hjem.

Ungen har jo helt klart fått større problemer når det har utviklet seg til astma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...