Gå til innhold

Hest som er gæren på tur...


Saraaaaa.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Hesten jeg rir er litt gæren på ridetur/leietur ;/

Bare den ser gress løper den til gresset med meg på .. ned i grøfter også. Jeg har blitt litt redd for å dra på tur med hun. Jeg elsker egt å dra på rideturer men nå tørr jeg ikke..

Og på leieturer blir jeg også bare dratt etter hun! Jeg klarer ikke å stoppe hun når jeg leier så bli hengende etter hun..

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å lære hun til å gå fint på tur? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er en irriterende uvane og jeg blir gal hver gang jeg ser folk la hesten gresse på tur, om de nå rir eller leier...

Anyways, ikke mange tips, men jeg bruker å 360grader vending og det funker da tåpelig greit, jeg gir ingen garantier. ;) Mitt triks på leietur er rett og slett å ta godt tak i hodelag/grime/tau og snur hodet og  hesten, helst bort fra gresset, i en liten på stedet piruett og prøver så å fortsette rett fremover. Gjenta til du blir gal eller hesten gir seg og skjønner tegninga. Jeg har ofte med en litt lang pisk (ikke til å slå!) til å kile hesten under buken med ved uønsket oppførsel, det synes de er jevnt over jævlig irriterende og er noe de vil respondere på, men det er viktig å slutte med kilingen med en gang de gjør som du vil! Dette er selvfølgelig lettest når man leier, men om det er et stort problem tenker jeg det er best å begynne med bakketrening.

Når det skal sies, jeg har ridd en hest som var et mareritt på tur. Den gikk rett i grøfta og var steinhard i munnen og skjenkeldøv....   Hvis hesten du rir overhodet ikke reagerer på hjelperne, da må du tilbake til start og jobbe med det først. Ellers lurer jeg på om man kan ri med sånn munnkurv man får til hester som helst ikke skal spise for mye gress? 

Anonymkode: 56204...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mangler nok litt grunnleggende trening. Jeg håper du har trygge steder å ri og ikke bare langs veier med trafikk? Jeg ville startet med lydighetstrening og i nærheten av stallen først. Hvordan er det vanskelig å si deg ettersom jeg ikke kjenner hesten. Har du noen i stallen eller kjenner du noen som er dyktig på trening fra bakken? Da kan du spørre dem. Når du skal leie den bør du ha hodelag med bitt og et leietau med kjetting som du har under haka på den. Du kan komme opp i farlige situasjoner med en hest som ikke vil høre på deg. Du får ha lykke til, håper det løser seg.

Anonymkode: bb7ff...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...