Gå til innhold

Barnevernet på besøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med evaluering av besøkshjem til datteren vår på 9, så var en dame her på hjemmebesøk. Datteren vår har ADHD, og blander sant og usant, fantasti i virkelighet. Plutselig sa hun; mamma er skikkelig sint hver dag, og driver og drar meg i øra! 

Jeg ble rimelig satt ut! Hender jeg blir sint, men egentlig sjelden jeg blir skikkelig sint. Så dette er tull. Jeg har ved 2 anledninger tatt henne i øret, når hun var helt umulig. 

Hva kan barnevernsdama tenke om slike uttalelser? 😮

Anonymkode: 81ee3...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror og håper barnevernet tar tak. Det er fullstendig uaktuelt å drive med kroppskrenkelse mot barn, uansett hvor "umulige" de er. Å ta henne i øret, som jeg antar du egentlig mener betyr å dra henne "litt", er svært smertefullt, tillitsbrytende og krenktende. Det er ikke lov å gjøre mot voksne, og det er ikke lov å gjøre mot barn. Jenta di føler vel at du er sint hver dag, og hun forteller om disse to episodene. 

Tror du skal ta imot den hjelpen barnevernet kan tilby, så får du og jenta di det så mye bedre i fremtiden. Kanskje du slutter å være så sint at du må ta henne i øret for å få kontroll når hun er "umulig".

Anonymkode: b1638...741

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror og håper barnevernet tar tak. Det er fullstendig uaktuelt å drive med kroppskrenkelse mot barn, uansett hvor "umulige" de er. Å ta henne i øret, som jeg antar du egentlig mener betyr å dra henne "litt", er svært smertefullt, tillitsbrytende og krenktende. Det er ikke lov å gjøre mot voksne, og det er ikke lov å gjøre mot barn. Jenta di føler vel at du er sint hver dag, og hun forteller om disse to episodene. 

Tror du skal ta imot den hjelpen barnevernet kan tilby, så får du og jenta di det så mye bedre i fremtiden. Kanskje du slutter å være så sint at du må ta henne i øret for å få kontroll når hun er "umulig".

Anonymkode: b1638...741

Veldig enig!

Høres ut som du syns det er helt ok å dra barn i øret?? Det er ikke greit!

Anonymkode: e6827...0f9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååja, så du har bare tatt/dratt henne i ørene 2 ganger? Jammen, da er det jo helt greit da,eller?

Nei, det er ikke det - sånn gjør du ikke, selv mot en "umulig" unge...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke usant om du faktisk har gjort det ved flere anledninger 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: d6db6...db6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis kommer det til å bli noen møter hos barnevernet. Et med deg alene der, et sammen med din partner, og et felles. I tillegg til kanskje et nytt hjemmebesøk, eller to. Med sannsynligvis forslag til videre tiltak. De er ganske strenge på slikt, og de tar det som barn sier ganske alvorlig.

Anonymkode: 93623...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Du har gjort hva?

Jeg håper dette er tull om du faktisk ikke forstår at å dra noen etter ørene går under voldshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bedømt ts! For alt vi vet så er hen fra en kultur der slikt er tillatt. Tror neppe barnet har tatt skade av to ørefik, det viktige her er at ts lærer at h*n som forelder IKKE skal gjøre dette igjen.

Husk at folk kan drite seg ut, og det kunne for all del ha vært dere.

Anonymkode: 3e698...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å bedømt ts! For alt vi vet så er hen fra en kultur der slikt er tillatt. Tror neppe barnet har tatt skade av to ørefik, det viktige her er at ts lærer at h*n som forelder IKKE skal gjøre dette igjen.

Husk at folk kan drite seg ut, og det kunne for all del ha vært dere.

Anonymkode: 3e698...595

Selvfølgelig har barn skade av å bli dratt i øret. Det er nedverdigende, voldsomt og vondt. Og det høres ikke ut som at ts har "driti seg ut", hun tror dette er innafor barneoppdragelse, noe det IKKE er! Vold mot barn og annen skremmende oppførsel er ikke innafor! Kultur eller ikke, vi har lover for hvordan barn skal behandles!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ts: Fy skamme deg. Hun blander da ikke fantasi og virkelighet når det faktisk HAR skjedd. Ta deg sammen. Skjønner godt at barnevernet er involvert.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å bedømt ts! For alt vi vet så er hen fra en kultur der slikt er tillatt. Tror neppe barnet har tatt skade av to ørefik, det viktige her er at ts lærer at h*n som forelder IKKE skal gjøre dette igjen.

Husk at folk kan drite seg ut, og det kunne for all del ha vært dere.

Anonymkode: 3e698...595

Hjelper ikke hva slags kultur en har, det er ikke lovlig i Norge.

Anonymkode: 9ba15...a7a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ikkevoksen skrev:

Selvfølgelig har barn skade av å bli dratt i øret. Det er nedverdigende, voldsomt og vondt. Og det høres ikke ut som at ts har "driti seg ut", hun tror dette er innafor barneoppdragelse, noe det IKKE er! Vold mot barn og annen skremmende oppførsel er ikke innafor! Kultur eller ikke, vi har lover for hvordan barn skal behandles!

Men det er det jeg sier, for alt vi vet så er ts fra et sted der oppdragervold er vanlig, og da bør hun bare lære seg å ikke gi ørefik igjen, for det er selvfølgelig ikke ok.

Anonymkode: 3e698...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke hva slags kultur en har, det er ikke lovlig i Norge.

Anonymkode: 9ba15...a7a

Derfor trenger hun veiledning. Ikke at folk skal bedømme henne.

Anonymkode: 3e698...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å bedømt ts! For alt vi vet så er hen fra en kultur der slikt er tillatt. Tror neppe barnet har tatt skade av to ørefik, det viktige her er at ts lærer at h*n som forelder IKKE skal gjøre dette igjen.

Husk at folk kan drite seg ut, og det kunne for all del ha vært dere.

Anonymkode: 3e698...595

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor trenger hun veiledning. Ikke at folk skal bedømme henne.

Anonymkode: 3e698...595

Jeg gir en god faen i hvor hun kommer fra. Selv om oppdragervold er vanlig i noen kulturer blandt noen mennesker så VET de at det er galt. Mange som kommer fra de kulturene rører ikke barna sine på den måten.

Og hadde hun ikke visst at det var ulovlig i Norge så hadde hun ikke prøvd å lyve for seg selv og til den barnevernsansatte da barnet nevnte det.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, datteren din løy ikke. Hun sa det som var sant, og jeg håper at du ikke benekter flere ting hun sier, og avfeier det med "løgn" og å ikke skille virkelighet og fantasi! Du gjør i såfall en veldig stor feil, for noe av det viktigste er å gi barn bekreftelse. Du gjør det stikk motsatte.

Og du blir sjelden sint, og ihverfall SKIKKELIG sint? Håper dere får hjelp fra Bv. Og at dere samarbeider og finner løsninger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med evaluering av besøkshjem til datteren vår på 9, så var en dame her på hjemmebesøk. Datteren vår har ADHD, og blander sant og usant, fantasti i virkelighet. Plutselig sa hun; mamma er skikkelig sint hver dag, og driver og drar meg i øra! 

Jeg ble rimelig satt ut! Hender jeg blir sint, men egentlig sjelden jeg blir skikkelig sint. Så dette er tull. Jeg har ved 2 anledninger tatt henne i øret, når hun var helt umulig. 

Hva kan barnevernsdama tenke om slike uttalelser? 😮

Anonymkode: 81ee3...be3

Hvis du sier 'ja, det har skjedd ved et par anledninger når ingenting funket og jeg var helt desperat, men det er ikke akkurat noe jeg driver med til daglig' vil det ikke skje så mye annet enn et par samtaler og tilbud om f.eks cos-p eller pmto-kurs. Takk ja til kurs, og saken kommer til å forsvinne ut av verden smått om senn.

Benekt alt, og du kan forvente et større helvete.

Anonymkode: 6dd03...a87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk ikke greit å dra noen i øret, uansett om det bare skjer EN gang! Datteren din hadde jo faktisk et poeng, selv om det kanskje ikke skjer daglig!

Det lureste du kunne gjort, var å si "ja, du har rett i at jeg har gjort det et par ganger, og det har vært skikkelig dumt av meg, jeg skulle ikke gjort det, og jeg angrer fryktelig, det var HELT feil av mamma, det er ikke lov!" - og så noe om at det var en ekstremt hektisk episode og at du ikke klarte å tenke klart akkurat da.... 

Hvis du benekter alt blir det en helt annen greie. De fleste foreldre har vært litt utenfor ramma en gang eller tre.... Barn har ikke vondt av å se at foreldre gjør feil, men man innrømmer sine feil og ber om unnskyldning, og så gjør man det ikke flere ganger! 

Jeg klapset faktisk til min datter helt uten å tenke da hun var i verste toårstrassen. På låret. Jeg vet ikke hva som skjedde, jeg hadde aldri gjort det før og jeg gjorde det aldri igjen, og jeg var kvalm av meg selv i flere uker etterpå. Jeg ba om unnskyldning flere ganger etterpå. Barnet husker ingenting av det i dag, og jeg har som sagt aldri vært fysisk verken før eller siden. Det KAN skje - men det skjer EN gang, og så tar man seg i det.... Hadde noen sagt noe til barnevernet hadde jeg sagt det som det var! Hadde det vært fare for at det skulle gjenta seg hadde jeg trengt hjelp og kursing!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei årvåken jente du har. Her fant hun trygge rammer til å si fra!☺️ Håper vitterlig dette betyr at du ikke rører henne igjen, på den måten! La det være en vekker, for det er absolutt ikke greit. Jeg er i dag over 40år, men kan enda erindre den ene gangen det skjedde meg i barndommen. 

Det gjør vondt! Og det gir også et bilde av hva som skjer når voksne ikke greier å håndtere følelser. 

Her nytter det ikke å snakke ned episoden, for det er hélt tydelig at dette har satt seg. Gi deg økt forståelse, og dysse ned hennes forklaring er en maktbalanse som ikke er grei. 

Man kommer lengst med å være ydmyk og lære seg å lytte når barna forsøker å bli forstått. 

Det som er virkelig flott er at du har et barn som formidler så godt. Dét må være en trygghet å vite, at dersom noen andre trår over hennes grenser (for det er dét som er det viktigste her....Ikke hvor stor hendelsen er, men at den har satt en støkk i henne, og at hun evner å si det! ☺️

Anonymkode: 8a922...cb2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tok du henne i øret? Dro det med deg? Eller tok/holdt du på øret hennes som hint til at hun måtte høre på deg?

sistnevnte har jeg opplevd uten at det var kroppskrenkende, bare ydmykende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg ringte dama fra BV i ettermiddag. Hun ba meg ta det helt med ro. Hadde lagt sammen to og to, da barnet også kom med en del andre ting som åpenbart var overdrivelser. (Hun fortalte bla at lærer var slem og kjeftet hver dag, hunden vår ble mishandlet og hun fikk binderser stukket i armen hver dag på skolen).

Livet med adhd-barn er dessverre livet med et barn som ser ting i svart eller hvitt. Episodene hvor jeg tok i øret, var som sagt to i løpet av 9 år. Jeg dro ikke, men holdt. Ene gangen dreide det seg om at hun nektet å sitte i setet og ha på belte, på motorvei. Jeg var desperat. Andre gang så fløy hun på en venn som var på besøk. Sinnet hennes skremte vettet av gutten, og jeg måtte holde i henne for å få henne til å roe seg...

Skal love dere en ting. Hadde jeg vært volsdlig mot barn, så hadde denne jenta vært banket for lenge siden. Hun setter oss daglig på prøver noen av dere burde prøve å stå i... det er vanskelig. 

TS 

Anonymkode: 81ee3...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...